Orkar ni supporta en wannabe? :-) (långt och svamligt)

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Orkar ni supporta en wannabe? :-) (långt och svamligt)

Inläggav Kolsyra » mån dec 25, 2006 22:06

Hej!
Har läst en hel del på forumet och måste säga att jag är full av beundran och glädje över att det finns så många som utövar EC trots att det kräver en del extra tankemöda, flexibilitet, snabbhet... det borde ju egentligen vara en olympisk gren ;-) Medan jag var gravid läste jag en hel del om EC, faktiskt så pass mycket att jag tycker att det känns onaturligt med blöja på bebisar trots att vår Alva alltid har blöja förutom när hon "luftar baken".

Alva är tre månader och har haft tygblöjor ibland, men mest pappersblöjor (Libero). Nu har hon vuxit ur sina tygblöjor och vi kommer inte att köpa fler tror jag, dels verkade hon frustrerad över att den stora blöjbaken hindrade hennes motorikövningar (hon är en myyyycket aktiv tjej!) och dels fick hon alltid lite utslag när vi använt tygisar... :blahblah: :blahblah: :blahblah:

Vi har rutin-EC:at henne från start och prickar dagligen en del kiss och så gott som allt bajs, hon bajsar sällan mer än en gång om dagen och oftast inte varje dag.

Jag blir jätteglad om någon orkar ha en åsikt om mina frågor :-)
* Jag har läst att bebisars "kiss- och bajsmuskler" i början funkar så att de kan trycka på så att de kan kissa utan att vara jättekissnödiga, men de kan inte hålla igen som vi vuxna gör. Är det verkligen så? När kan de börja hålla igen? Alva är jätteotydlig med sina signaler och jag kan inte påstå att jag ser på henne när hon vill bajsa, ändå kommer jag inte ens ihåg när hon senast bajsade i blöjan. Är det verkligen så att hon passar på att bajsa när jag rutinpottar henne trots att hon kanske inte är direkt bajsnödig?

* Vad tror ni händer om vi bara fortsätter att erbjuda alternativa kiss- och bajsställen på rutin utan att leta efter signaler? Kommer hon ändå att bli tydligare med sina signaler, kommer vi att hålla på som vi gör nu eller kommer hon t.o.m. att ta skada... då tänker jag på att hon ju verkligen verkar vilja kissa och bajsa utan blöja, när hon börjar kunna hålla sig bättre så kanske hon också börjar gå och hålla igen och vänta på att vi ska bestämma när hon ska göra ifrån sig eftersom vi inte följer hennes (osynliga) signaler? Det låter inte kul, men jag ser absolut ingenting på henne när hon ska kissa eller kissar och hur bajset hamnar i handfatet och inte i blöjan är fortfarande ett mysterium för mig :-)

*Det vanligaste ljudet för att markera kiss/bajs verkar vara olika varianter på SSSS, men det tar ju rätt länge innan hon själv kan göra S-ljud. Vore det kanske smartare att ha en annan ljudsignal? Tror ni att hon härmar den snabbare då? Tänker mig nåt i stil med uuuuuuhhh eller oooooh eller nåt. Nu är ju inte huvudsaken att hon har samma signal som den vi gör, men eftersom vi är så tröga med att se hennes signaler så tänkte jag att vi kanske kan hjälpa henne att få oss att fatta...

* Jag är lite intresserad av att prova stödtecken för vissa situationer, främst i samband med kiss och bajs, men tycker att det är himla svårt att få någon början. När Alva kissar så håller jag ju henne vänd från mig plus att jag inte har händerna fria, så då kan jag ju inte teckna. Ska jag teckna precis innan jag håller henne över handfatet? Hon har börjat vända sig från rygg till mage och ligger numera på mage på skötbordet, så hon tittar inte på mig plus att jag ju försöker vara rätt snabb med att klä av henne när jag ska kissa henne efter att hon t.ex. vaknat. Det känns inte som om jag har tid för att vända på henne, få hennes uppmärksamhet, teckna och samtidigt hålla henne lugn (hon blir tvärarg om hon inte får ligga på mage). Ska jag teckna efter att hon kissat eller bajsat? Jag hinner knappt lägga ner henne innan hon kastar sig åt sidan och vänder sig :-)

God jul på er!
Kolsyra

Re: Orkar ni supporta en wannabe? :-) (långt och svamligt)

Inläggav tinaw » tis dec 26, 2006 09:39

Hej och välkommen till ECSweden! :hello:

Jag svarar i texten :-)

Kolsyra skrev:Alva är tre månader och har haft tygblöjor ibland, men mest pappersblöjor (Libero). Nu har hon vuxit ur sina tygblöjor och vi kommer inte att köpa fler tror jag, dels verkade hon frustrerad över att den stora blöjbaken hindrade hennes motorikövningar (hon är en myyyycket aktiv tjej!) och dels fick hon alltid lite utslag när vi använt tygisar... :blahblah: :blahblah: :blahblah:

Har ni använt vikblöjor eller provat pocketsar? Det finns smidiga tygisar också, ifall ni vill prova.

Jag blir jätteglad om någon orkar ha en åsikt om mina frågor :-)
* Jag har läst att bebisars "kiss- och bajsmuskler" i början funkar så att de kan trycka på så att de kan kissa utan att vara jättekissnödiga, men de kan inte hålla igen som vi vuxna gör. Är det verkligen så? När kan de börja hålla igen? Alva är jätteotydlig med sina signaler och jag kan inte påstå att jag ser på henne när hon vill bajsa, ändå kommer jag inte ens ihåg när hon senast bajsade i blöjan. Är det verkligen så att hon passar på att bajsa när jag rutinpottar henne trots att hon kanske inte är direkt bajsnödig?

Det är i alla fall min erfarenhet att de blir bättre och bättre på att stänga igen med tiden. Om det är "bevisat" nånstans vet jag inte. Det kan mycket väl vara så att hon passar på att bajsa när du håller fram henne. Hon är rätt gammal nu ju, tre månader. Då har dom koll på bajseriet, definitivt :-D

* Vad tror ni händer om vi bara fortsätter att erbjuda alternativa kiss- och bajsställen på rutin utan att leta efter signaler? Kommer hon ändå att bli tydligare med sina signaler, kommer vi att hålla på som vi gör nu eller kommer hon t.o.m. att ta skada... då tänker jag på att hon ju verkligen verkar vilja kissa och bajsa utan blöja, när hon börjar kunna hålla sig bättre så kanske hon också börjar gå och hålla igen och vänta på att vi ska bestämma när hon ska göra ifrån sig eftersom vi inte följer hennes (osynliga) signaler? Det låter inte kul, men jag ser absolut ingenting på henne när hon ska kissa eller kissar och hur bajset hamnar i handfatet och inte i blöjan är fortfarande ett mysterium för mig :-)

I många länder rutinpottar man barn utan att direkt kalla det EC, och de barnen brukar vara torra runt 1-1.5 år vad jag förstått. Jag tycker att alla träffar brukar öka kommunikationen, även rutinpottningar. Vissa barn är såna, de visar just ingenting. Jag tror inte man ska överdriva kommunikationsdelen och bara satsa på den, EC funkar med alla tre sätten och kombinationer mellan dem: rutin, kommunikation och intuition.

*Det vanligaste ljudet för att markera kiss/bajs verkar vara olika varianter på SSSS, men det tar ju rätt länge innan hon själv kan göra S-ljud. Vore det kanske smartare att ha en annan ljudsignal? Tror ni att hon härmar den snabbare då? Tänker mig nåt i stil med uuuuuuhhh eller oooooh eller nåt. Nu är ju inte huvudsaken att hon har samma signal som den vi gör, men eftersom vi är så tröga med att se hennes signaler så tänkte jag att vi kanske kan hjälpa henne att få oss att fatta...

Fast dom ljuden kommer att betyda nästan allt annat också :lol: så jag skulle inte ta dem. Men ett sorts stånkande ljud har våra barn snappat upp när vi "tryckt på" tillsammans med dm när de bajsat, och använt sig av rätt tidigt. Det kanske vore nåt?

* Jag är lite intresserad av att prova stödtecken för vissa situationer, främst i samband med kiss och bajs, men tycker att det är himla svårt att få någon början. När Alva kissar så håller jag ju henne vänd från mig plus att jag inte har händerna fria, så då kan jag ju inte teckna. Ska jag teckna precis innan jag håller henne över handfatet? Hon har börjat vända sig från rygg till mage och ligger numera på mage på skötbordet, så hon tittar inte på mig plus att jag ju försöker vara rätt snabb med att klä av henne när jag ska kissa henne efter att hon t.ex. vaknat. Det känns inte som om jag har tid för att vända på henne, få hennes uppmärksamhet, teckna och samtidigt hålla henne lugn (hon blir tvärarg om hon inte får ligga på mage). Ska jag teckna efter att hon kissat eller bajsat? Jag hinner knappt lägga ner henne innan hon kastar sig åt sidan och vänder sig :-)

Då skulle jag teckna med ena handen när jag håller bebin med en arm efter att de har kissat och jag ska torka. Framför barnet med handen bara.

Hoppas du fick lite nya idéer :-D och God Jul på dig med :bajs:
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Kolsyra » tis dec 26, 2006 17:26

Tusen tack för ditt svar!
Vi har använt pockets (tror jag de kallas), men vi har vikblöjor som vi använder som spytrasor etc., så jag har tänkt att det vore kul att testa vikisar om jag fick tag på någon sorts skal till dem. Snappi har jag redan.

Att stånka ska jag prova! :)

Nu just är vår tjej inne i någon sorts jobbig fas, hon är jättetrött och jätteledsen om kvällarna, ingenting är bra och att det är jul och mer folk omkring oss än vanligt verkar få henne helt ur balans. Det som funkar bäst är att bara låta henne vara, alltså är hon lite nöjd i sjalen så får hon vara där tills hon inte vill mer, är hon ok på filten så stör vi henne inte med pottning etc. Därför missar vi en mängd gyllene tillfällen nu, men det får helt enkelt vara så. Skötbädden är oftast jättekul men kvällstid blir hon fortare trött av att kravla runt på den och blir då ledsen/hysterisk på den korta tid det tar för mig att få av henne kläderna och klä på henne igen. Hur skulle ni mer erfarna göra? Bör vi kissa henne trots överhängande risk för hysteriska utbrott? Eller ska vi helt enkelt vänta och hoppas att hon blir mindre ledsen på kvällarna?

Angående tecknandet så hade jag tänkt teckna som "kissa" tecknas på teckenspråk, men inser nu att jag kanske ska tänka om och använda något enklare som jag kan teckna i luften utan att min kropp är i dotterns synfält.

Det hjälper mig framåt att få försöka formulera mig här!
Kolsyra

Inläggav SkogsKajsa » tis dec 26, 2006 20:26

Hej hej och välkommen hit! :hello: :vågen:

Tinaw har svarat jättebra som vanligt men jag fyller på lite med eget.
Min Lukas var jättesnäl på signaler när han var liten, vi rutinade och kämpade på så gott det gick men hade libero på honom oftast.
Vi fångade endel och missade en hel del annat (även om vi oftast fångade bajs).

Lukas härmade aldrig vårt "ssss" utan sa inte till med ord föränn han kunde säga "ki-ki" (kiss-kiss som vi kallar kiss).
Det är absolut inte lönlöst att rutin-EC:a en bebis som är snål på signaler, allt man fångar är ett plus och under tiden lär sig bebisen att den KAN kommunicera om den vill och att det finns alternativ till att göra i blöjan.
Lukas rutin-EC:ades som sagt med engångsblöjor som backup för det mesta men han började själv ta initiativ till att kommunicera efter ett tag och han blev "blöjfri" vid ca 14 månader men är fortfarande inte helsäker utan olyckor händer ibland. Han är ju fortfarande väldigt beroende av att vi lyssnar på honom och är nuppmärksamma på vad han säger till oss.

Det är synd att det finns så lite faktiskt forskning och så mycket "forskare anser" om små barn och deras kontroll över kiss och bajs. Jag tror att ibörjan kan bebisar känna att det börjar bli dags att kissa eller bajsa och det handlar inte om att klämma på eller inte utan snarare att slappna av och släppa på eller inte. Ju mer de inser vitsen med att inte slappna av innan mamma/pappa reagerat desto mer tränar dom sig i att hålla sig längre.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Gäst » ons dec 27, 2006 21:24

Vet ni vad? Det hjälper tydligen oerhört mycket att gå in och läsa här! Jag har smugit runt och läst vissa trådar de senaste två dagarna och i dag har dotterns blöja varit torr i tre timmar i sträck :-D PLUS att jag redan lagt henne i hennes säng och skulle få henne att somna när jag kände att hon på nåt vis inte var "färdig" för sängen. Hon var inte alls ledsen eller knorrig så jag kände mig dum som tog upp henne. Jamenvisst, hon kissade yttepytte "artighetskiss" och så bajsade hon!!! :vågen: Brukar hon aldrig göra så sent på kvällen ju! Intuition... hur överför man det på maken? :hmm:
Gäst

Inläggav SkogsKajsa » ons dec 27, 2006 22:41

Kul om vi kunnat vara till hjälp! Mycket gäller det bara att få in "tänket".

Och visst vet man hur svårtdet är att ens försöka få ro och somna om man inte gjort det man ska på toa först B-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » ons jan 03, 2007 10:11

Jag får nog snart ta och bli medlem här, så många frågor som jag har :-)

Nu har vi flyttat Alvas skötbädd från grovköket till badrumsgolvet, helt enkelt för att hon rör sig så pass mycket att golvet känns som den enda säkra platsen. Samtidigt har vi övergått från att kissa henne över vasken till att hålla henne över en BabyBjörn-potta (den med ryggstöd och insats). Såklart har jag frågor om vårt nya förfarande också...

* När vi använder pottan så håller vi henne vänd mot oss med grepp under armarna så att hon "sitter" på pottan trots att vi såklart håller henne uppe. Då kan vi vila händerna på pottans ryggstöd. Det är bekvämt för oss men är det obekvämt för henne? Kissningarna går ju rätt snabbt men bajsning tar längre tid så det kanske blir obekvämt, frestar på hennes armar? Hon är snart 3 ½ månad. Borde vi hålla på nåt annat sätt? Det känns trevligt att hon är vänd mot oss så vi kan prata med henne samtidigt.

* Har ni här inne någon erfarenhet av att bebisar kanske är mer konservativa när det gäller bajsställen medan kissning går för sig lite var som helst? Hon har ännu inte bajsat i pottan. I går satt jag bakom henne på vanliga toaletten och då bajsade hon. Då var hon jättenödig innan. Det jag funderar på är att när vi höll henne över vasken försökte hon ofta trycka på för att liksom kolla om hon skulle bajsa eller inte. När vi håller henne över pottan försöker hon aldrig trycka på utan kissar bara och anser sig klar efter det. Det är ju jättepraktiskt att hon bajsar i toan, bara att spola, men när hon blir stor nog att själv sitta på pottan så är det ju praktiskt om hon ser pottan som både kiss- och bajsställe.

* Hur pass arga eller ledsna blir era små om de inte erbjuds blöjfri kissning/bajsning när de ber om det? Jag vet att några kan tänka sig att kissa sitt barn utomhus också på vintern, men jag tror inte att jag vill det. Det blir rätt kallt här på vintern och ibland går vi långpromenader. Nu är ju Alva inte så nogräknad än, men hon kanske blir extremt noga med sina kissningar senare? Vi bor i en liten by där jag lovar att ingen har hört om EC. Klär jag av min baby utomhus på vintern för att hon inte vill kissa i blöjan så kan jag lova att jag blir idiotförklarad. Det bryr jag mig egentligen inte om...
Kolsyra

Inläggav SkogsKajsa » ons jan 03, 2007 18:24

Kolsyra skrev:Jag får nog snart ta och bli medlem här, så många frågor som jag har :-)

Du är så välkommen så :-D

Kolsyra skrev:* När vi använder pottan så håller vi henne vänd mot oss med grepp under armarna så att hon "sitter" på pottan trots att vi såklart håller henne uppe. Då kan vi vila händerna på pottans ryggstöd. Det är bekvämt för oss men är det obekvämt för henne? Kissningarna går ju rätt snabbt men bajsning tar längre tid så det kanske blir obekvämt, frestar på hennes armar? Hon är snart 3 ½ månad. Borde vi hålla på nåt annat sätt? Det känns trevligt att hon är vänd mot oss så vi kan prata med henne samtidigt.

Så gjorde vi också fast med en mindre potta, om det inte verkar som att hon tycker det är jobbigt så är det nog ingen fara.

Kolsyra skrev:* Har ni här inne någon erfarenhet av att bebisar kanske är mer konservativa när det gäller bajsställen medan kissning går för sig lite var som helst? Hon har ännu inte bajsat i pottan. I går satt jag bakom henne på vanliga toaletten och då bajsade hon. Då var hon jättenödig innan. Det jag funderar på är att när vi höll henne över vasken försökte hon ofta trycka på för att liksom kolla om hon skulle bajsa eller inte. När vi håller henne över pottan försöker hon aldrig trycka på utan kissar bara och anser sig klar efter det. Det är ju jättepraktiskt att hon bajsar i toan, bara att spola, men när hon blir stor nog att själv sitta på pottan så är det ju praktiskt om hon ser pottan som både kiss- och bajsställe.

Jag tror hon kommer byta favoritställe att göra kiss och bajs på massvis med gånger under tiden ni EC:ar. Jag tycker ni ska vara jättenöjda med att hon vill bajsa framför er på toa nu! :vågen:
Kolsyra skrev:* Hur pass arga eller ledsna blir era små om de inte erbjuds blöjfri kissning/bajsning när de ber om det? Jag vet att några kan tänka sig att kissa sitt barn utomhus också på vintern, men jag tror inte att jag vill det. Det blir rätt kallt här på vintern och ibland går vi långpromenader. Nu är ju Alva inte så nogräknad än, men hon kanske blir extremt noga med sina kissningar senare? Vi bor i en liten by där jag lovar att ingen har hört om EC. Klär jag av min baby utomhus på vintern för att hon inte vill kissa i blöjan så kan jag lova att jag blir idiotförklarad. Det bryr jag mig egentligen inte om...

Tja...ibland blev Lukas jättelessen så det alldeles skar i mammahjärtat att behöva neka honom hjälp när han sa till tydligt, men oftast brydde han sig inte så mycket. Hjälp henne när du har möjlighet och när det inte passar så prata med henne och förklara att mamma lyssnar men inte kan hjälpa just nu, hon förstår förhoppningsvis på tonläget at du lyssnat och velat hjälpa även om hon inte förstår orden.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Gästrummet