Kan jag göra så här?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Kan jag göra så här?

Inläggav Prillan » tor jan 04, 2007 17:22

Kan inget om EC och snubblade in här av en tillfällighet. Men det verkar som omjag ändå EC:ar min dotter på 4,5 månader något. Fast jag gör säkert helt fel...

Jag har ganska nyligen börjar varva engångsblöjor med tygblöjor (engångs natt och när vi går hemifrån) och då byter jag ju rätt ofta. Jag har märkt att lillan nästan alltid kissar på skötbordet eller lekfilten omjag ställer henne upp. Därför brukar jag alltid ställa henne upp när hon ska få en ny blöja för att "spara" tygblöjorna, så de räcker fler timmar. När hon leker på lekfilten är hon nästan alltid bar om rumpan och då ställer jag henne också alltid upp innan jagtar på blöjan igen. Och oftast kissar hon. Jag kollar ju även tygblöjan då och då så den inte är kissig och är deninte det passar jag på att ställa henne upp för att se om hon kissar. Det gör hon då oftast.

Är det fel att göra så? Kommer hon tro att det är ok att kissa på filtar och skötbord när hon blir äldre? Är inte så sugen på att börja med potta och vill inte heller EC:a fullt ut, det har jag inte ork till...

Har ni några andra tips?
Prillan

Inläggav melon » tor jan 04, 2007 18:02

Hej och välkommen hit Prillan! :hello:

Häftigt att du ECat din dotter liksom "på intuition". Jag tycker inte att du gör nåt fel alls, men det låter ju lite kul med en tjej som står upp och kissar :green:

Du kan ju prova att ställa henne i handfatet eller badkaret istället, iaf när du byter blöja på skötbordet (som jag helt fräckt antar att du har i badrummet :mitvit: )
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav melon » tor jan 04, 2007 18:03

Och just det: prova att säg "sssss" när hon kissar så kan du passa på att jobba in den signalen.

Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Prillan » tor jan 04, 2007 21:50

Något ssss-ljud har jag inte gjort men alltid sagt att "nu kissar du" eller "nu kom det kiss" eller något liknande med ordet kiss. Måste det vara ett specielt ljud, går det inte använda ordet kiss?

Kanske ska testa handfatet, det är ju precis invid skötbordet. Men du tror iallafall inte att hon kommer tro att det är ok att kissa på sin lekfilt hela livet? ;-)
Prillan

Inläggav tinaw » tor jan 04, 2007 23:39

Ordet kiss är säkert jättebra det också! Jag tror inte hon kommer att kissa på lekfilten resten av livet :lol:, utan hon vänjer sig nog vid potta/toa på ett litet tag om du tar henne dit.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav melon » fre jan 05, 2007 19:22

Ordet kissa funkar säkert finfint!

Prillan skrev:Men du tror iallafall inte att hon kommer tro att det är ok att kissa på sin lekfilt hela livet? ;-)

Jodå, hon kommer som vuxen att få springa fort som attan mot utgångarna och toan när hon är på IKEA och råkar titta på en fleecefilt. :Hahaa:

Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Gäst » fre jan 05, 2007 21:23

Tack för era svar! Är det något mer jag ska tänka på om jag vill köra lite EC-light?
Gäst

Inläggav NeaVida » tis jan 09, 2007 13:36

Det enda jag kan komma på är att det ofta fungerar fint att bajsa oxå, ffa på pottan. Och så vill jag peppa er att våga testa helt utan blöja - för det funkar bättre än vad man tror...

Häftigt

:app:
NeaVida
10 - Skitnyfiken

Inläggav Milimani » tis jan 09, 2007 22:18

NeaVida skrev:Det enda jag kan komma på är att det ofta fungerar fint att bajsa oxå, ffa på pottan. Och så vill jag peppa er att våga testa helt utan blöja - för det funkar bättre än vad man tror...

Häftigt

:app:

Okej, nu har jag vågat registrera mig också... så Prillan blir Milimani.
Hur ska jag göra om jag kör utan blöja då? Har inte sett några tecken hos henne innan hon kissar. Och jag kommer bara köra EC-light/rutinEC.
Mamma till:
Elin född aug 06
Alexander född feb 08
Användarvisningsbild
Milimani
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » tis jan 09, 2007 22:59

Rutinpotta ofta om du inte har blöja på! Sen tycker jag aatt det kan vara lättare att uppfatta signaler då. ibland. Funkar det inte får man pröva nåt annat sätt bara, lite kiss på golvet har ingen dött av ;-)
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Milimani » ons jan 10, 2007 09:16

Idag när vi gick upp ställde jag henne på skötbordet som vanligt och sa "Kisskiss, är du kissinödig" och då kissade hon direkt! Förut har jag aldrig sagt Kiss innan hon kissar utan när hon gör det. Var det rätt som jag gjorde eller ska jag bara säga det när hon kissar? När hon kissade sa jag som vanligt "kiss, kiss, nu kissar du, var du kissinödig, så skönt att kissa" ungefär.
Mamma till:
Elin född aug 06
Alexander född feb 08
Användarvisningsbild
Milimani
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons jan 10, 2007 09:19

Välkommen hit!! :vågen: :vågen:

Och jag håller med tinaw :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » ons jan 10, 2007 17:01

Milimani skrev:Idag när vi gick upp ställde jag henne på skötbordet som vanligt och sa "Kisskiss, är du kissinödig" och då kissade hon direkt! Förut har jag aldrig sagt Kiss innan hon kissar utan när hon gör det. Var det rätt som jag gjorde eller ska jag bara säga det när hon kissar? .

Det var kanonrätt att göra det innan..

Är nog det som Melon menade med att säga sssss; för då kopplar ditt barn ihop det ljudet till att just kissa.. Menar nu inte att man måste säga sssss :green:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Jennifer » tor jan 11, 2007 07:43

Hej och välkommen hit :hello: ! Varning: när man väl börjat EC:a är det väldigt svårt att sluta :whut: . På kortare tid än man kan ana når man snabba resultat. Det är spännande att kommunicera med sitt barn och försöka hänga med i svängarna när signalerna ändras (för ändras det gör dom hela tiden).

Apropå det där med signaler så tror jag att ni gjort helt rätt, dvs i början haft ett ljud som ni kört när ni ser att hon kissar (när hon bajsar kan ni ha samma ljud eller också ett annat ljud). Nu när hon lärt sig att förknippa tömning med ett speciellt ljud så kommer hon att kissa/bajsa om hon är nödig och du säger det ljudet.

Hur barn signalerar är väldigt olika. För att lära dig mer om hennes nödighetsbeteende kan observera henne när du bär henne i sjal/sele och när du har henne i famnen med bara ett tygstycke om rumpan så att du lätt märker när hon kissar. Du kommer kanske att märka att hon börjar skruva oroligt på sig, ha något speciellt ljud för sig och/eller få en speciell min).

Att stå och kissa kan funka bra, men jag har läst att åtminstone för killar så är det bättre att sitta än att stå och kissa för när man står upp töms blåsan tydligen inte lika bra som när man sitter. Kanske gäller det för tjejer också?

För oss har det aldrig funkat att kissa i handfatet (svårt att sikta rätt om man har en kille), men det är nog jättesmidigt om det funkar. Tänk så praktiskt när man är på stan!

Varför så negativ till potta? Pottan kan man ha med sig till det rum man för tillfället befinner sig i. Om barnet inte kan sitta än kan man ha barnet lite halvliggandes på en potta som man har i knät. Har man en tjej går det nog lika bra att hålla över en liten bunke. Och så kan man amma samtidigt om man känner för det ;-) .

Lycka till!
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav Milimani » fre jan 12, 2007 14:16

Tror faktiskt jag börjat hitta hennes signaler nu. Hon vrider sig och kinkar lite.

Är inte negativ till pottan, den kommer nog snart men vill först komma in EC:abdet lite mer. Funnkar riktigt bra just nu, hon kissar närstan alltid på skötbordet nu när jag tror att hon visar att hon vill kissa. Ja, det är möjligt att hon tömmer sig bättre om hon får sitta men hur som helst tror jag att hon tömmer sig mer än om det kommer i blöjan. Och jag vet att hon tömmer sig mer ännär hon ligger ner, för då blir det småskvättar. När hon står ser man hur hon verkligen tar i för att få ur sig kisset och det kommer oftast mycket.

Gör jag fel om jag väntar lite med bajsandet? Känner att jag vill ta det hela i lugn takt. Att jag ska känna mig lite säkrare angående kissandet först.
Mamma till:
Elin född aug 06
Alexander född feb 08
Användarvisningsbild
Milimani
10 - Skitnyfiken

Nästa

Återgå till Gästrummet