Hur ska jag fortsätta EC:andet?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hur ska jag fortsätta EC:andet?

Inläggav Alvas mamma » tor jan 18, 2007 21:31

Hej!
Jag började EC:a min dotter när hon var 3 månader. Nu är hon snart 9 månader och hon har inte bajsat i blöjan sen september, och hon har slutat kissa när hon sover. Vi använder tygblöjor hemma och engångsblöjor om vi ska bort en längre tid, tex en långpromenad. Hur som helst, jag undrar hur vi ska gå vidare. Hemma märker jag ju att hon kissar lite hur som helst, oregelbundet alltså. Erbjuder pottan stup i kvarten och hon kissar nästan alltid lite då. Men hur ska jag få henne att sluta kissa i blöjan? Eller är det dumt att tro att hon kan göra det när hon är så här liten?
Alvas mamma

Inläggav SkogsKajsa » tor jan 18, 2007 21:43

Hejsan! :hello:

Bästa sättet att få en bebis att sluta kissa i blöjan är faktiskt att ta bort blöjan. Det var först när vi vågade ta bort Lukas blöja som EC:andet började funka bättre. Som om det är OK att kissa i blöjan men inte lika OK att kissa i byxa eller på golvet.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: Hur ska jag fortsätta EC:andet?

Inläggav Jennifer » lör jan 20, 2007 00:06

Så här skulle jag ha gjort:

- Ta med pottan till det rum ni är i för tillfället och visa henne pottan så att hon vet var den är när hon behöver den.
- Var nära henne extra mycket en period för att se om du kan få ännu bättre kläm på hennes signaler. Du kan tex bära henne i sjal och vara med henne på golvet.
- Försök lita på att hon säger till själv, dvs minska på rutinpottningarna. Till en början kommer det antagligen att bli fler missar än vanligt, men sedan kommer hon att börja anstränga sig rejält för att du/ni ska fatta när hon är nödig.

Lycka till!
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav Gäst » sön jan 21, 2007 19:42

Det går lite sisådär för oss. Har testat utan blöja och en fördel är ju ialla fall att jag slipper ha henne som en ålande mask på golvet när blöjan ska på :-P . Men, jag är helt uppenbart inte så bra på hennes kiss-signaler... ska ha med pottan i samma rum som vi är i morgon och skippa rutinkissningarna så får vi se hur det går.
Gäst

Inläggav Jennifer » fre jan 26, 2007 00:13

Hur går det för er?

Måste bara förtydliga lite om det där med rutinkissningarna. Jag tror att man behöver köra lite på rutin också för att det ska funka. Vi rutinpottar efter sömn, innan och efter måltider, före läggdags, före vi går hemifrån och när vi kommit hem. Men annars så kör vi på Arvids signaler. För att vi ska kunna fånga hans signaler så gäller det att vi har mycket ögonkontakt med honom och är i närheten av honom. Sen tycker jag det underlättar mycket att ha tygblöjor för då känner ju barnet när det blir blött i blöjan och eftersom man inte vill ha det blött där så säger man till innan det blir blött (i varje fall om man hinner och om man kommer ihåg ;-) och om ens föräldrar uppfattar signalerna). Om din dotter är van att vara torr så tror jag att hon snart kommer att säga till dig i stället för att lita på att du kommer ihåg att potta henne.
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Återgå till Gästrummet