Måste man...

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Måste man...

Inläggav EC-nyfiken men villrådig » tis feb 13, 2007 09:03

:notes: Kära EC-folk

Jag är jättenyfiken på EC men har lite frågor :hmm: Givetvis har jag läst runt lite här och har väl en humm om hur man kan börja o vad man ska o inte ska göra. Nu till mina frågor. Bebisen är 5 månader.

Måste man vara perfekt på att tyda sin bebis signaler innan man börjar... är det kört redan innan då? Jag kan nämligen fortfarande inte skilja på alla hans skrik :ops: Tex ett läte kan vara missnöje, men ibland övar han bara rösten. Kan inte riktigt skilja på mat/blöj skrik heller utan gissar oftast rätt med hjälp av klockan.
Hu, nu känner man ju sig inte som någon super mamma direkt... :cry:

Sen undrar jag varför man inte ska berömma när det blir rätt utan bara låtsas som om det är helt naturligt? Min lille kille blir jätteglad :-D när jag berömmer honom för andra saker o jag tror nog inte att han ser det som att han MÅSTE lyckas igen. Tvärtom ser jag hur han skiner upp med hela ansiktet av beröm. Att inte banna när det blir fel/händer en olycka det förstår jag, för att inte skapa ångest.

Sen undrar jag om ni tror att jag har möjlighet att lyckas om jag säger att maken inte är lika intresserad av EC...

Till sist ett litet praktist problem. Hur sjutton hinner ni av med alla kläder o blöja på morgonen innan det händer i blöjan? Å potta... ni som använder det, har förstått att man helst ska börja före 6 månaders ålder med EC-men min lille kan inte sitta själv än...

Tacksam för svar - jättebra forum förresten!
EC-nyfiken men villrådig

Inläggav Emma2 » tis feb 13, 2007 10:52

Min kille har aldrig gjort några tydliga signaler...vi har kissat med lagom intervaller, efter sömn, o mat etc. Bajsa såg man ju när det var dax. Vi började vid ca 5 mån, men hade haft honom mkt utan blöja innan dess.

Kan vara svårt efter sömn som du säger att hinna få av allt, men man klär dem i ngt praktiskt, tex så är bodys inte alls bra, för de hinner man inte knäppa upp. En bra investering är babylegs, så man bara har blöjan el ett par kallingar att få av.

Tycker nog man kan berömma om man inte överdriver...vi brukar säga med glad röst typ "åhhh va bra att du kissade på pottan" kissar man på golvet kan man säga, oj nu kom kisset på golvet.
Det tar ju såklart ett tag innan de fattar vad pottan ska anv till, men efter det så brukar de kissa bara man sätter dem där.

Vår plutt är nu sedan längedagtorr o det är såååå fantastiskt skönt att slippa blöjor, jag fattar inte att folk orkar hålla på med det eller vill att baranet ska ha avföring i brallan
lycka till!! :bajs:
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav tinaw » tis feb 13, 2007 12:20

Min man var inte så road från början, men när ens barn envisas med att gå på pottan så gör det :lol: så han fattade snart poängen. Nu är vi nog ungefär lika motiverade båda två.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » tis feb 13, 2007 12:41

Vad är en perfekt mamma tro? Jag tror inte det finns nått sånt som perfekta mammor, däremot kan alla bebisar ha "världens bästa mamma" som gör sitt bästa för att just hennes egen lilla bebis ska må bra på det sättet hon känner funkar bäst! :-)

Jag lyckades aldrig något vidare med att tyda Lukas signaler när han var liten, endera tydde jag fel om han försökte berätta nått eller så märkte jag inte av signaler alls...men vi EC:ade på så gott det gick med rutin och intuition blandat med några få lyckade kommunikationer då och då :-)

Om du känner själv att det är rätt med beröm så tycker jag du kör på med att berömma! Du känner din bebis bäst och gör som du tror funkar bäst för just honom!

Min sambo tyckte nog ibörjan att EC var lite fånigt och verkade jobbigt, men ju mer det märktes på Lukas att han trivdes med det, desto mer fick ju sambon inse att det var en bra grej. (Även om det var jag som tog hand om EC:andet för det mesta)

Angående kläder så la vi undan Lukas bodysar ganska snart för det funkade dåligt, även hela pyjamasar var bara att lägga undan hur söta dom än var. Istället har Lukas haft tvådelade pyjamasar eller pyjamaströja och sovpåse (som knäpps upp nerifrån fotändan).
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Jennifer » tis feb 13, 2007 13:56

Hej :hello: !

Kul att du är nyfiken på EC:ande. Hoppas du vågar prova ;-) !

5 månader är en bra ålder att börja. Lagom!

Bebisar har olika tydliga signaler och föräldrar är nog olika bra på att se signalerna också. Tänk på att det inte bara är vokala signaler utan att det kan vara speciella ansiktsuttryck, gester, benrörelser som din bebis gör. Ett sätt att få bra kläm på signalerna kan vara att bära sitt barn mycket. Då kommer barnet troligen att skruva på sig och vilja bort från famnen när han/hon är nödig.

När du börjar EC:a kan du mycket väl kika på klockan, men sen kommer du säkert att komma underfund med signalerna mer och mer. Förresten kan du ju alltid börja EC:a i samband med blöjbytena: ha barnet utan blöja en stund och se om det kommer något kiss- och förhoppningsvis någon signal precis i anslutning till det.

Det där med beröm eller inte beröm är något som man kan ha lite olika åsikter om. Jag tycker det viktigaste är att göra det som känns rätt. Var spontan! Själv kör vi inte med beröm eftersom vi vill att det ska kännas lika naturligt för vår son att kissa på pottan som att sova och äta. Vi uppmärksammar dock kiss i pottan genom att säga typ "där kom kisset" eller "åh, så skönt att kissa".

Att sova i samma säng som sitt barn tror jag är det bästa om man vill att barnet ska hinna kissa på pottan.

Min sambo var inte heller så positiv till att EC:a. Men när han fick se att det faktiskt funkade så ändrade han snabbt åsikt och nu pottar vi minst lika mycket och ingen av oss kan förstå hur man kan välja att inte EC:a! Tänk bara så skönt att slippa byta bajsblöjor!

Vi älskar bodys :ls: och klarar oss inte utan dom. När vi är hemma har vi bodyn oknäppt för att underlätta pottandet. När sonen ska upp i sjalen eller när vi ska gå hemifrån knäpper vi bodyn och vips slipper vi bar hud.

Potta kan man använda även om barnet inte kan sitta själv. Ha pottan i knäet och stödj barnet ordentligt. Många pottor kan barnet faktiskt halvligga på, så hitta en bra pott-modell innan ni startar.

Lycka till och berätta gärna hur det går för er! :tumup:
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

oh, tack för alla goda råd och uppmuntran

Inläggav EC-nyfiken men villrådig » tis feb 13, 2007 22:26

Hej igen

å tack för alla svar!!! :ls:

Så det kanske är därför lillen skruvar sig o vill ur sjalen efter en stund :-D Han kanske signalerar kiss/bajs!! Den tanken har aldrig slagit mig!!!
Däremot har jag undrat varför han tröttnar på att sitta i sjalen så fort.

Känner mig lite mer peppad att prova trots "ointresserad" make nu när ni skriver att flera av er också hade det till att börja med. Har smygbörjat med att säga kiss-kiss när jag ser honom kissa i badet eller när han e naken. Men det har jag bara gjort ett par gånger än så länge. Ibland hinner man ju bara vända sig bort, så är det en blöt fläck när man tittar igen :green:

Måste försöka få tag i en bra potta också. Någon som har något tips på bra modell? Antar att den behöver vara stadig och sittvänlig. Bodys och helpyamaser får jag väl undvika fram över, babyleggins var ju bra förslag!

Jag e som sagt jättenyfiken och spänd på hur det ska gå. Lovar att återkomma berätta sen. Vill ju gärna slippa bajsblöjorna även om jag tror att det blir lika mycket pyssel med att tömma potta o torka rumpan som att byta blöjan. Gladast blir nog ändå bebisen :tutte: .
EC-nyfiken men villrådig

Inläggav Summer » tis feb 13, 2007 22:34

Man kan hålla barnet över toan också när dom är mindre och vingliga.

Vi började mycket senare men jag försökte med potta tidigare och det gick absolut inte att få han att sitta ordentligt. Jag lyckades bäst om jag ställde pottan på något (tex toan) och satt franför och stödde. Då ha efter 1års-dagen äntligen lärde sig sitta så blev det bättre.

Jag gillar BBs lilla potta och hjärtpottan och den genomskinliga EdenBaby säljer, fast den sista är lite större tycker jag.
Med lillkille född 050701 i v28+0. Vill gå på toa sedan 060721.
Summer
10 - Skitnyfiken

Tack summer

Inläggav EC-nyfiken men villrådig » tis feb 13, 2007 23:06

Tack för pott-förslag. Jag hittade just forumet med pott-utvärdering och läser med stort intresse.
EC-nyfiken men villrådig

Första dagen över

Inläggav EC-nyfiken men villrådig » ons feb 14, 2007 22:23

Oj oj, vilket springande o pysslande det blev idag. Byxor o blöja av, hålla bebisen, roa bebisen och ha koll på om bebisen kissar och hinna säga "Kiss kiss kiss"

MEN... jag lyckades pricka in ett par kissningar och det blev lite lite bajsat i toaletten. :app: Tja, sen har jag ju fått en del kiss på mig själv också förståss :piss: Å gissa om försäljaren i telefonen undrade om jag blivit galen när jag plötsligt mässar "kiss kiss" när lillen kissar på skötbordet!! :Hahaa:

Lillen har ju tittat på mig med förundrad blick o undrat varför i hela fridens namn vi hela tiden hamnar på toaletten i tid o otid när han hellre vill äta mat osv. Vi kämpar vidare. Eller, ja, jag alltså - han kan ju redan det där med å kissa o bajsa. Jag ska bara lära mig NÄR och HUR han signalerar
EC-nyfiken men villrådig

Inläggav Kolsyra » tor feb 15, 2007 11:30

Härligt att du är så intresserad!

Jag har en tjej som blir fem månader nästa vecka och vi har kört EC light med henne sedan ... ja, jag minns inte riktigt, några veckor var hon nog. Vi har en BabyBjörn-potta med insats, d.v.s. den med ryggstöd. Dottern kan inte heller sitta själv än men jag sitter framför henen och håller henne upprätt. Bajsar gör hon på toaletten och då sitter jag bakom henne och håller henne. Att hålla henne över handfatet funkar också.

När dottern var ca tre månader bestämde jag mig för att intensifiera EC:andet och köpte då babylegs. Vi gick från att bara rutinkissa till att försöka snappa upp hennes signaler. Det blev en fasligt massa spring på toaletten, men det tog bara några dagar innan jag kom underfund med hur ofta hon brukar behöva kissa och vad som var en signal och vad som bara var annat missnöje.

Nu är det inte jättebråttom vid signal längre, vi hinner ta henne till badrummet, dra av byxorna, knäppa upp bodyn, ta av blöjan och placera henne på pottan innan hon kissar. För det mesta i alla fall :-)

Nattetid kissar hon utan att signalera och då blir det lite si som så med morgonkisset, oftast går det bra att låta henne vakna i lugn och ro och så ta henne till pottan i lagom takt. Hon är så glad och god när hon precis har vaknat så jag vill inte störa henne genom att rusa iväg till toan just då, vi gosar och går lugnt och kissar hon i nattblöjan innan vi hinner fram så är det ingen katastrof.
Kolsyra
250 - Pottsork

Det ska jag också göra

Inläggav EC-nyfiken men villrådig » tor feb 15, 2007 21:41

Tack kolsyra,

tror jag ska göra likadant som du - försöka med rutinkissning en tid och sen intensifiera.

Vad jag märkt redan nu, är att jag har svårt att låta bli... Alltså, jag har ju bara kört två dagar, men när jag tror att det är kiss på gång har jag svårt att INTE prova handfatet/toaletten. Å det stör mig om jag är upptagen i telefonen eller nåt annat så jag inte kan ECa just då.

Samma gäller när han vaknar. Upp o kissa i handfatet... Som om jag tycker synd om honom att kissa i blöjan... eller kanske för att jag ser det som en framgång varje gång jag prickar rätt.
EC-nyfiken men villrådig

Re: Det ska jag också göra

Inläggav Jennifer » fre feb 16, 2007 00:07

EC-nyfiken men villrådig skrev:Vad jag märkt redan nu, är att jag har svårt att låta bli...

Jo, det är väldigt beroendeframkallande att EC:a! Det kommer nog din käre make också snart att inse så snart att testat att kissa sonen själv ;-) . Att EC:a tycker jag är ett fint sätt att lära känna sitt barn bättre. Sen är det ju hög spänningsfaktor också: man vet aldrig vad man har att vänta sig under en dag. Kommer man själv, golvet, blöjan, eller pottan att bli nedkissad/nedbajsad B-) ?
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav LinnéaMätare » fre feb 16, 2007 20:04

Hej!
Jag vill berätta att jag vart så uppslukad av att pricka kissar, eller kanske mest av att undvika missar, så att lillstumpan knappast fick sova, äta och rapa när hon var två månader. Jag var lycklig när vi prickade allt i fem timmar i sträck, men stackars ungen...

Jag minns fortfarande det där tillfället då hon fick sitta på pottan för att jag hört att nått var fel, och så kom det en rap...
Då bestämde jag mig för paus. Det är ju viktigare att ungen får sova och äta ostört.
:oooops:

Det blev en två månaders paus under sommaren, kiss och bajs bara i blöjan och jag glömde det där med EC. Det var jätteskönt!

När vi började om igen koncentrerade jag mig på alla träffar och försökte att lägga mindre vikt vid missarna, det var svårt.
De dåliga dagarna tröstade jag mig med att hon provat potta mer än sina jämnåriga...

Så ta det lugnt...
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

En liten kiss o bajsrapport

Inläggav EC-nyfiken men villrådig » mån mar 12, 2007 23:15

Heeejj!

:-)

Tillbaka med en liten rapport. Jag kör en EC-light variant tror jag. Men, vi har gjort framsteg. Min målsättning är inte ett helt torrt barn men att uppmuntra att han känner sin kropp och inte glömmer av känslan bara för att jag lärt honom kissa o bajsa i blöjan.

Bla så lärde jag mig att det var lättare att ECa på natten :whut: eftersom lillen faktist signalerar med ljud. ( :?: Någon med liknande erfarenheter???? :?: ) När han gnyr oroligt plockar jag upp honom och kissar honom i tvättstugehon. Flera gånger har blöjan varit torr hela natten. Det är klart, man blir ju trött men det känns ändå värt besväret. :zzz: Om det är någon gång som jag missar så är det fram på morgonkvisten när lillen är redo att gå upp men jag helst drar täcket över huvudet igen.

Allt krångel vid matningen har jag listat ut beror på kiss och/eller bajs. Har köpt en insatsring till toaletten och jösses så skönt det är när han bajsar rätt i toaletten. Vi har roligt där också, eftersom jag sitter mitt framför och i ögonhöjd får vi fin kontakt. Sjunger o busar. Å jag kan ju inte smita heller, för golvet är klinkat så jag kan inte ens ta ett steg bort.

Tack för allt stöd o för att denna sidan finns
EC-nyfiken men villrådig

Inläggav Kolsyra » tis mar 13, 2007 09:01

Härligt att det går så bra för er! Jag har samma erfarenhet av kinkande vid matbordet. Dottern som i vanliga fall slukar sin mat slutar äta och skruvar på sig och smågråter om hon blir nödig. Först vågade jag knappt ta kisspaus under matningen eftersom jag trodde att hon skulle bli sur och tro att hon inte fick äta sig mätt, men nu har jag märkt att det inte är någon idé att truga i henne mat när hon behöver kissa. :loving:
Kolsyra
250 - Pottsork

Nästa

Återgå till Gästrummet