Helt torr men vägrar att bajsa utan blöja...vad göra?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Helt torr men vägrar att bajsa utan blöja...vad göra?

Inläggav jummie » lör mar 31, 2007 07:36

Hej! Söker hjälp hos er erfarna..

Min son är 2 år o har mer eller mindre lagt blöjan på hyllan o är helt torr, natt som dag. Men han klarar inte av att bajsa på varken pottan eller på toan med ring. Jag ser ju att han är nödig även om han försöker att dölja det så länge som möjligt.

Jag blir lite orolig för honom för han vill inte ha blöja på sig men säger ju inte till att han vill bajsa o får då ont i magen.

Behöver hjälp med att sakta men säkert vänja honom med tanken på att sitta o bajsa utan blöja. Vill inte forcera fram det då jag misstänker att det ger motsatt effekt.

Tack på förhand! :ls:
jummie

Inläggav SkogsKajsa » lör mar 31, 2007 12:30

Det är tyvärr rätt vanligt bland blöjbarn att de inte vill bajsa utan blöja även fast dom skulle klara av det och fast de klarar av kissandet redan.
Har för mej att "experterna" säger att det beror å att barnen tycker det är läskigt när "en del av dem" försvinner bort sådär. De ser inte på det på samma sätt med blöjan för då vet dom att bajset finns i blöjan och sen tar mamma eller pappa eller nån hand om det.

Ett tips kanske kan vara att prata om vad bajset är, att det är skräp som ska bort och att man ska spola ner det i toan. Du kanske kan testa att först spola ner bajset från blöjan tillsammans med din son så att han ser att det är dit det ska. Att vinka hejdå till bajset kan vara bra och roligt.
Sen arbetar ni er över till att bajsa på potta/toa och fortsätta spola ner det tillsammans.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav LinnéaMätare » tis apr 03, 2007 20:29

Jag vet inte...
men kan det inte vara så att han är hård i magen? Han vet hur han ska spänna sig och klämma ut kottarna när han står och går, men inte när han sitter.
Ibland blir vuxna också mera bajsenödiga när de är på promenad än annars. Kanske är det likadant.
Kan det vara en idé att stå och bajsa i badkaret? Utan kläder på underkroppen förstårs? Nä, det borde ju bli tok-kladdigt. Uch...
Kan du fråga honom -vid ett icke bajsnödigt tillfälle- om han har någon idé om vad som är den bästa lösningen? Är han verbal nog att svara?
Det löser sig nog.
Skriv gärna mer och berätta. :hello:
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav Gäst » tis apr 10, 2007 21:42

Hej

Nej han är varken hård i maken tillräckligt verbal för att kunna tala om hur han vill ha det :-(

Jag har gjort så att jag låter honom vara o frågar om han vill ha blöja när han säger att han är bajsnödig. Erbjuder honom att sitta på toan (vilket han gör o släpper nån fis eller två) men det slutar alltid med en blöja.

Tänker inte stressa på honom utan han får kika på sin yngre syster som bajsar hejvilt på pottan. :app: Han brukar få hälla bort det som kommer o säga hej då. Han har även kikat vad mamma o pappa gör o förundras över det hela :siishah:

I sinomtid så släpper väl hämningarna o han törs klämma på riktigt när han väl sitter på toan. Som det är nu fungerar det ju trots allt då han kan tala om när det är dags iaf.

Jag får ge mig till tåls helt enkelt!! :bajs:
Gäst

Inläggav Emma2 » ons apr 11, 2007 09:10

Kan d inte ha honom med rumpan bar, så kan han bajsa på golvet och vänja sig av med blöjan....el vill han tvunget ha blöja...står han upp o bajsar el sätter han sig på huk??
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Jummie » lör apr 14, 2007 08:05

Emma2: han håller sig om han inte får en blöja o skulle det gå så långt att han bajsar på golvet så gråter han o skäms. Han har lyckats med det en gång o det gick knappt att få honom att kissa på pottan efter det:-( SÅ upplevelsen av att bajsa ner sig är för traumatisk för honom o gör bara att vi går kräftgång ist...
Jummie

Återgå till Gästrummet