Precis börjat, behöver lite råd...

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Precis börjat, behöver lite råd...

Inläggav Päronet » sön jul 01, 2007 15:15

Efter att ha läst in mig om ec så startade jag för fyra dagar sen att börja nakenfisa min Vendela för att se när och var hon kissade och bajsade. :hmm: Hon är 2,5 månader nu och det blev snabbt uppenbart att bajsar gör hon ungefär 2 ggr per dygn, nästan alltid när vi ammar. Kisset kommer efter amning eller sovstund och då i två- tre omgångar. Jag säger ksss varje gång jag märker att hon gör ngt. Idag har jag vid två tillfällen tagit henne till skötbordet efter amning då hon bajsat. Jag har då sagt kss och så har hon faktiskt bajsat lite mer. Om det beror på att jag sa ksss är väl inte så troligt men jag lyckades i varje fall förutse bajstillfället :tumsup: och kunde betinga henne med ljudet på ett tydligt sätt.

Jag har tänkt vara ganska "light" i mitt ec och undrar följande...

Hur länge ska jag vänta på att hon ska göra ngt när jag har henne på skötbordet och säger ljudet?

Kommer hon börja vänta med att bajsa till efter amningen om jag fortsätter att ta henne till skötbordet och där erbjuda henne att göra ifrån sig? Eller måste jag ha en potta i knät för att fånga hela bajset? Jag vill helst inte ha det eftersom det känns bökigt och obekvämt både för henne och mig. Amningstillfällena är riktiga mysstunder för oss båda, hon gillar att snutta länge och somnar ofta vid bröstet.

Detta är ett bra forum tycker jag. Sund och vidsynt inställning till det mesta. Vilket andra sajter och forum lider brist på, nämner inga namn...
Päronet

Re: Precis börjat, behöver lite råd...

Inläggav SkogsKajsa » mån jul 02, 2007 13:49

Päronet skrev:Efter att ha läst in mig om ec så startade jag för fyra dagar sen att börja nakenfisa min Vendela för att se när och var hon kissade och bajsade. :hmm: Hon är 2,5 månader nu och det blev snabbt uppenbart att bajsar gör hon ungefär 2 ggr per dygn, nästan alltid när vi ammar. Kisset kommer efter amning eller sovstund och då i två- tre omgångar. Jag säger ksss varje gång jag märker att hon gör ngt. Idag har jag vid två tillfällen tagit henne till skötbordet efter amning då hon bajsat. Jag har då sagt kss och så har hon faktiskt bajsat lite mer. Om det beror på att jag sa ksss är väl inte så troligt men jag lyckades i varje fall förutse bajstillfället :tumsup: och kunde betinga henne med ljudet på ett tydligt sätt.

Vilken bra start! :tumsup:
Päronet skrev:
Jag har tänkt vara ganska "light" i mitt ec och undrar följande...

Hur länge ska jag vänta på att hon ska göra ngt när jag har henne på skötbordet och säger ljudet?

Man får gå lite på känn, det ska ju inte vara tråkigt eller lessamt att sitta på pottan men jag har märkt att ibland skriker Nemi när hon hamnar där bara för att hon är så kissnödig, hjälper jag henne att slappna av så kissar hon och är jätteglad sen. Om hon inte kissar och inte är lessen så brukar jag också ta det på känn...ar vi roligt och hon är pigg och glad så kan vi sitta lite längre...är hon inte på humör så trugar jag inte :-)
Päronet skrev:Kommer hon börja vänta med att bajsa till efter amningen om jag fortsätter att ta henne till skötbordet och där erbjuda henne att göra ifrån sig? Eller måste jag ha en potta i knät för att fånga hela bajset? Jag vill helst inte ha det eftersom det känns bökigt och obekvämt både för henne och mig. Amningstillfällena är riktiga mysstunder för oss båda, hon gillar att snutta länge och somnar ofta vid bröstet.

Jag brukade få avbryta i snuttestunden för att ta kiss/bajspaus för Lukas, Nemi är faktiskt lite bättre på att hålla sig till efteråt redan :-D
Päronet skrev:Detta är ett bra forum tycker jag. Sund och vidsynt inställning till det mesta. Vilket andra sajter och forum lider brist på, nämner inga namn...
Så roligt att höra, det är så vi vill va! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Morgonrutin

Inläggav Päronet » mån jul 02, 2007 22:10

Tack för lite input... Idag testade jag att avbryta amningen för bajspaus. Gick jättebra första gången, på morgonen. Andra gången var hon så dåsig och ville inte alls till skötbordet och greja med kläder. Får väl gå på den där berömda intuitionen när det funkar och inte.
I morse gick det dock vägen att pricka två bajstillfällen och ena gången avslutade hon med en kiss också. :green: Har börjat hålla henne över handfatet för en av bajsarna igår var en riktig raket som räckte till kaklet på andra sidan badrummet :Hahaa:
Just nu känns det lagom att mest på rutin hjälpa henne på morgonen och förmiddagen, det är ändå då det verkar hända mest. Jag tycker det är helt ok att hon även kissar och bajsar i blöjan, bara man byter ofta, direkt efter bajs. Jag testar ec för att det verkar fullkomligt logiskt att bebisar visst vet när de är nödiga och har någon slags kontroll över det hela redan från start. Hoppas kunna hålla hennes medvetenhet om blåsan och tarmen igång, så det inte blir en så stor grej senare när blöjan helt ska bort.

Är det någon av er som kör ec light som har lite synpunkter eller tips att dela med er av? Allt mottages tacksamt då ingen jag känner använder sig av metoden, även om de jag talat med faktiskt är positiva.

Funderar på att köpa tygblöjor för att lättare kunna avgöra om hon kissat, vilket är svårast. Funderade då mest på Swaddlebees allt-i-ett blöja. Är det någon som har erfarenhet av den:?:
Päronet

Inläggav SkogsKajsa » tis jul 03, 2007 17:44

Vilken bra inställning du har! Tummen upp! :tumsup: :vågen:
Själva har vi blöja på Nemi nästan hela tiden men försöker undvika att det kommer nått i den.
Min erfarenhet av pocketblöjor är att det är svårare att avgöra om hon kissar/kissat än i pappersblöja. Vill man att det märks bättre ska man nog ha en btygblöja utan helt vattentätt skal.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Päronet » tis jul 03, 2007 21:01

Alltså, jag får nog lov att bli permanent medlem här för detta funkar ju väldigt bra. Hoppas det fortsätter så. Jag hade inga förväntningar när jag började, hade inte planerat att börja med ec. Har då och då hört talas om metoden utan att ta större notis om det hela (innan förlossning). Så för ngr veckor sedan läste jag berättelsen av tjejen som bor i Thailand, finns på en hemsida ni länkat till, och började bara. Det verkade så himla logiskt.

Idag har jag lyckats pricka nästan allt kiss och bajs! Började i torsdags förra veckan. Nästan konstigt att det funkar så bra... :!: :?:

Ang. tygblöjor så kanske såna där trainingpants är bättre. Det jag är ute efter är ju ngt som snabbt går att ta av. Nakenfis är ju bra men hon gillar att vara i babysittern och då blir det bökigt med plastad frotte´, likadant när vi ammar. Underbyxor som skyddar omgivningen från olyckorna men som är lättare att ta av än en blöja, och bekvämare. Tips?

Hur upplever du att ec funkar borta? Var på BVC idag och skulle testa att kissa henne efter sovstund i vagnen. Det var inte alls kul, :cry: så jag struntade i det. Blir barnet blygt eller känner sig obekväm med det hela när de inte är hemma? Är det övergående, när både hon och jag blivit säkrare på det hela?
Päronet

Inläggav rosenbaby » ons jul 04, 2007 10:15

Vi kör också lightEC på bägge ungarna, det fungerar för oss.
När vi har rest så har barnen inte brytt sig så mycket (vi flackar en del) så länge vi är lugna.
Har kissat i handfatet på toa hos dom flesta vi känner :-D
Ingen har klagat ännu då dom fått ett rent handfat efter besöket.

Lycka till!
Användarvisningsbild
rosenbaby
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » tor jul 05, 2007 08:04

Vill tipsa om att sy kisslappar av plastad frotté och flanell.
Jag tog en lagom stjärtlapp av plastad frotté och klädde in den med flanell (sen tryckte jag ordet "kiss" på dom med textilfärg också).
Perfekt att ha i babysittern t.ex och flanellen suger upp lite mer än vad bara frottèn i plastade frottén gör.

Funderar även på att göra några som är formade så att dom snipar upp sej mellan benen fram så man kan ha i bilbarnstolen så att inte bältet blir blött.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » fre jul 06, 2007 10:37

Vi lightar också och jag upplever inte att det är några större problem borta, så länge vi själva är lugna. A har kissat i handfat och på toaletter på bensinmackar, simhallar, bvc, caféer och restauranger, på utedass och torrtoaletter, ute i det fria, med och utan publik.

Det enda som ställer till det för oss är om jag blir stressad... det blir jag inte längre, men i början smög jag ofta med vad vi gjorde... var rädd att folk skulle tro att jag inte var riktigt klok som pottade en tremånaders :green: Det värsta var egentligen om jag berättade vad vi gjorde och så satt en massa skeptiska människor och väntade på att A skulle kissa... och så kissade hon inte när jag trodde att hon skulle göra det... lite "det var väl det jag visste, bebisar ska kissa i blöjan" för skeptikerna... Nu bryr vi oss inte längre :vågen:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Päronet » mån jul 09, 2007 10:08

:iagree:
Jag smyger fortfarande. Känner mig inte varm i kläderna. Fast faktiskt så har ingen jag förklarat för verkat negativ. Kanske en person men det var inte så farligt, hon trodde man var tvungen att sitta o stirra på bebisen 24 h om dygnet. I början känns det kanske så men sen lär man ju sig. Sen måste man ju inte ec hela tiden. Eller så säger ingen vad de tycker och himlar med ögonen bakom ryggen på mig. Fast det tror jag inte.

Sen jag skrev sist har hon kissat i handfatet hos kompisar och på nyinköpta pottan.
Var sak har sin tid...
Användarvisningsbild
Päronet
70 - Pissmyra

Återgå till Gästrummet