Hur börjar man?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hur börjar man?

Inläggav nybörjare » tor jul 12, 2007 14:49

Hej!

Min son är nu 7 veckor och jag tycker det här med EC låter naturligare än det vanliga (dvs att barnen har blöja i flera år). Dock är jag nog mer en ec-light-person.

När brorsdottern var liten sa hennes föräldrar: Jaha nu ska hon bajsa, men inte gjorde de något åt det. Utan när hon var klar bytte de blöjan (och ibland alla kläder eftersom blöjorna inte alltid håller tätt).

Jag behöver lite hjälp att komma igång. Jag har ingen potta, men har läst att en del använder handfatet eller toaletten. Hur håller man barnet? Man måste ju hålla koll på den lilla snoppen också :-)

Ni som rutinpottar verkar göra det efter sömn, innan amning, efter amning och med jämna mellanrum. När min son vaknar är det illvrål tills han hamnar vid bröstet, där går illvrålandet över i ett nöjt hummande varvid han kissar och sen börjar äta. Hur löser man att inte få kisset på sig?

Tacksam för hjälp!
nybörjare

Inläggav Yonez » tor jul 12, 2007 18:27

vi använde en liten bunke eller potta att hålla över samtidigt som jag ammade. Funkade för oss
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » tor jul 12, 2007 19:00

Jag tycker det är lite sorgligt att se föräldrar låta sina barn bajsa i blöjan med flit, fastän det märks att det är på gång. :-(

Hur man håller t.ex över handfatet finns beskrivning på här: http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=659
Snoppen kan ju leva sitt lite egna liv när det ska kissas, men det brukar gå bra att sikta ändå :lol:

Med pojke är det svårt att sätta på toaletten men med min lilla flicka funkar det finfint! Jag håller henne bara på toalettsitsen så att rumpen sticker ut över kanten och både kiss och bajs hamnar direkt i toan.

Är du med när pojken vaknar eller skriker han för att uppmärksamma dig på att han vanat? Det är nog olika från barn till barn men Nemi brukar aldrig skika när hon vaknar om man märker det direkt, får hon ligga en stund och känna sig lite ensam så vrålar hon förståss.
Om Nemi blir arg när hon vaknat brukar jag försöka känna av läget och om hon inte är helt vansinnig så håller jag henne ibland över toan så hon får kissa ändå, då blir hon lugnare direkt hon kissat. Jag tror att bebisarna känner ett obehag och kanske inte riktigt kan avgöra om det är kissnödighet eller hunger så då får vi hjälpa till lite milt.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav nybörjare » tor jul 12, 2007 19:18

Hej!

Tack för tipsen.
Jag är där när han vaknar (oftast). Han låter och håller på i sömnen en lång stund innan han vaknar. Ibland är han inte lika hungrig när han vaknar och då går det bra, men han sover tills han är katastrofhungrig och sånna små saker som att ge mig en chans att ta fram bröstet är på tok för länge att vänta på mat :-)

Idag på eftermiddagen/kvällen så har han kissat en gång i handfatet. Jag höll honom ungefär som det visades på bilderna och han verkade nöjd så vi fortsätter så!
nybörjare

Inläggav SkogsKajsa » tor jul 12, 2007 20:13

nybörjare skrev:Hej!

Tack för tipsen.
Jag är där när han vaknar (oftast). Han låter och håller på i sömnen en lång stund innan han vaknar. Ibland är han inte lika hungrig när han vaknar och då går det bra, men han sover tills han är katastrofhungrig och sånna små saker som att ge mig en chans att ta fram bröstet är på tok för länge att vänta på mat :-)

Idag på eftermiddagen/kvällen så har han kissat en gång i handfatet. Jag höll honom ungefär som det visades på bilderna och han verkade nöjd så vi fortsätter så!
:tumsup:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Nybörjare » mån jul 30, 2007 18:12

Halloj!

Tänkte berätta hur det går för oss. Vi har inhandlat en potta som vi håller honom över. Han är för liten för att sitta själv, men att hålla går ganska bra. Bajs hamnar oftast i pottan, men en del kiss hamnar i blöjan. Är väl vi som är för slöa för att tolka kiss-signalerna. Han verkar iaf väldigt nöjd och då är vi glada och nöjda!

Vi ska börja erbjuda pottan lite oftare så går det säkert ännu bättre.
Nybörjare

Inläggav SkogsKajsa » mån jul 30, 2007 18:17

Kul att höra! Kom gärna igen och berätta mer! :vågen:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Gäst » ons jun 10, 2009 19:00

Hejsan!

Jag läste en artikel för några veckor sedan att man kan pottträna så här små barn, låter ju jättebra. Vår son är 3 mån och vi säger ett ljud varje gång vi ser att han kissar, han är alltid utan bläja hemma så mkt kiss överallt :-).

När han har sovit så blir han oftats hungrig med en gång och vill äta, när han ätit i ca 30 sek så kissar han. Hur hade ni gjort då? Bara låta honom ta någon klunk och sedan upp på pottan? Han har börjat att inte kissa i blöjan när vi är iväg utan börjar att kny och så om vi tar av den så kissar han. Men är vi iväg längre än en timme och inte mäljlighet finns att ta av honom den så kissar han i blöjan. När vi sedan kommer hem kissar han ofta på bara en kvart precis som han ska kissa av sig :-).
Gäst

Inläggav shalita » tor jun 11, 2009 19:30

Anonymous skrev:Hejsan!

Jag läste en artikel för några veckor sedan att man kan pottträna så här små barn, låter ju jättebra. Vår son är 3 mån och vi säger ett ljud varje gång vi ser att han kissar, han är alltid utan bläja hemma så mkt kiss överallt :-).

När han har sovit så blir han oftats hungrig med en gång och vill äta, när han ätit i ca 30 sek så kissar han. Hur hade ni gjort då? Bara låta honom ta någon klunk och sedan upp på pottan? Han har börjat att inte kissa i blöjan när vi är iväg utan börjar att kny och så om vi tar av den så kissar han. Men är vi iväg längre än en timme och inte mäljlighet finns att ta av honom den så kissar han i blöjan. När vi sedan kommer hem kissar han ofta på bara en kvart precis som han ska kissa av sig :-).

Du kan prova att amma honom samtidigt som han sitter på potta. Jag har gjort så med min förstfödda (flicka dock) på natten en del då hon bara skulle skrika om hon inte fick amma samtidigt. Då han kissat får du lyfta han till en bekvämare ställning i famnen o fortsätta amma. Eller prova hålla en bunke under som nån här i tråden skrev.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Återgå till Gästrummet