Krångel!

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Krångel!

Inläggav Annafia » ons aug 01, 2007 10:21

Vår baby visade tydligt när det var dags för bajs, så vi blev ECare mest av en slump då han var ca 4 månader. Det hr funkat SÅ bra, babypojken har bajsat och kissat över toastolen flera gånger per dag. Men nu är han 9 månader och KRÅNGLAR.... skriker och spänner sig i båge bakåt när jag håller honom över toan. Likadant är det om vi försöker ha honom på pottan, han trycker sig upp så att han ramlar. ¨
Nu känns det som om vi tagit flera steg bakåt när det mesta kisset och bajset kommer i blöja. Vi vill inte ge upp och behöver goda råd!
Annafia

Re: Krångel!

Inläggav SkogsKajsa » ons aug 01, 2007 11:24

Annafia skrev:Vår baby visade tydligt när det var dags för bajs, så vi blev ECare mest av en slump då han var ca 4 månader. Det hr funkat SÅ bra, babypojken har bajsat och kissat över toastolen flera gånger per dag. Men nu är han 9 månader och KRÅNGLAR.... skriker och spänner sig i båge bakåt när jag håller honom över toan. Likadant är det om vi försöker ha honom på pottan, han trycker sig upp så att han ramlar. ¨
Nu känns det som om vi tagit flera steg bakåt när det mesta kisset och bajset kommer i blöja. Vi vill inte ge upp och behöver goda råd!

Hejsan! I den åldern är det vanligt med strulperioder när det gäller toavanor tyvärr. Det man kan göra är att lirka och locka med roliga toaaktiviteter (t.ex läsa en bok eller leka med nån rolig leksak, gärna något som man BARA har på toaletten och inte annars så det blir extra speciellt.) eller att testa nått nytt (Ställa pottan på annat ställe, köpa ny potta i annan färg/form eller nått annat som gör det nytt.)

Men det är som sagt en period, det kommer att gå över och då kanske det blir bättre än nånsin efteråt :-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » tor aug 02, 2007 20:18

:iagree:
Tösen spände sig i båge ett tag också kring 9 månader. Nu vid 10 månder gör hon det mer sällan, men i stället har hon helt slutat att säga till. Vi rutinkissar då och då och så bajsar hon fortfarande på toa, men jag tror och hoppas att svackan något övergående.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Gäst » fre aug 03, 2007 06:21

Tack för svaren! Vi håller ut och hoppas på förbättring.
Gäst

Inläggav Hemmamamma » tis aug 07, 2007 07:48

Vi började också erbjuda våra flickor att göra ifrån sig på potta vid fyra månaders ålder, vilket jag tycker är en utmärkt ålder att börja vid. För våra flickor var det också så, att det fungerade som bäst de första månaderna, då det var roligt att bara sitta på pottan. I niomånadersåldern upptäcker barnet att det finns så mycket att göra - att motivationen att avbryta för att behöva gå på pottan, inte är lika stark.

Jag rekommenderar också toa-/pottaktiviteter under dessa perioder, då barnet tycker att det finns roligare saker att göra än att gå på toaletten/ pottan. T.ex. att rabbla ramsor eller alfabetet, att räkna tårna, öva att peka ut/ namnge olika kroppsdelar, titta på bilder och bokstäver i tidskrifter, läsa småböcker, sjunga sånger, härma djurljud, lyssna efter kissljudet... Man får prova sig fram vad som fungerar bäst.

Att barnet känner sig bekvämt och tryggt när det sitter är ju också av betydelse. Kanske skulle en barnsits till toaletten kunna passa ert barn? Barnen sitter ju också olika på olika slags pottor. Det finns en utförlig och bra "utvärdering av pottor" att läsa i "Om EC" i detta forum.

Tänk också på att det är viktigt vad man själv sänder ut för signaler till sitt barn. Om man är övertygad om att det bästa för barnet är att det gör ifrån sig på potta eller toalett istället för i blöjan, så överför man ju automatiskt denna inställning till barnet. I den åldern (i alla fall ;-) ) så litar ju barnet på att föräldern vet vad som är bäst för det, men för att få reda på det, så behöver det ju som bekant göra lite motstånd ibland... Jag tror också, som Veronica skrev i en annan tråd, att det nog snarare är så att barnet protesterar mot att det över huvud taget är kissnödigt, när det hellre skulle vilja göra något annat. Men, som sagt, det är bara en fas som man behöver hjälpa barnet igenom. Sedan kan det gå lite i vågor - men det flyter på... :tumup:

Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet