vad säger ni vid bajs?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

vad säger ni vid bajs?

Inläggav Ali » tor nov 08, 2007 12:37

Mycket att fråga om men jag börjar med det här..

Min flicka är snart två månader och jag har ecat lite sporadiskt från början, typ när i byter blöja eller vid vissa tillfällen då jag tror att det är på g.

nåväl, om hon är nödig kissar hon när jag säger kissss, och sen börjar hon krysta, förut kom det nästan alltid bajs med, men nu kommer det inget och så blir hon sur för det.
känns som att jag lurar henne och säger att hon behöver baja fast hon inte behöver...

Det är lätt att märka när hon bajar, men hur märker man att hon ska kissa?

jag försöka säga nåt i stil med bajs, prutt el stöna lite när hon bajar, men har inte kommit fram till nåt som inte känns fånigt, så hon kopplar bara kissss ljudet t allt istället.

Gör ni andra skillnad på kiss och bajs ljud?

och, hur går man vidare nu?
Ali

Inläggav dora » tor nov 08, 2007 14:36

jag använde samma ljud rätt länge har jag för mig. ksssss. ända fram tills leo själv började prata och vi kunde ha konversationer om det var dags att kissa eller bajsa. :-D

och angående att gå vidare så kan man låta henne vara utan blöja en hel del, då brukar man själv bli mer vaksam på att läsa av tecken. ;-)

eller kissa henne på rutin, t ex efter amning, efter sovstund osv. hålla över toastol, badkar etc och säga ksss.
dora
250 - Pottsork

Inläggav marre » tor nov 08, 2007 20:30

Jag kör samma ljud, tänker att det är mer en signal att "varsågod att göra ifrån dig"
Jag har kört på rutinpottning med A (nu 4mån) och nu upplever jag att när hon blir onöjd eller "ormig" i kroppen är det ofta kiss eller bajs på gång.
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav Päronet » tis nov 13, 2007 11:48

Använt samma ord, kss kss, länge. Först nu när hon är halvåret och det märks mer när hon vill just bajsa har jag ändrat till ett eget bajsljud. Eftersom bajset är fastare nu när hon äter lite vanlig mat så stånkar hon när hon ska bajsa. Mitt ljud för bajs är därför att stånka och när hon väl bajsar säger jag bajs, bajs. :bajs:

Efter ett tag kommer man över det där med att det känns fånigt att stånka eller säga vissa ord. Bestäm ett ord och håll fast vid det, tror jag är det bästa. Bebisen fattar inte om det är ett fånigt eller inte. Man gör så många fåniga saker när man har barn så det är bara att gilla läget. Lite kul är det också att fåna sig.

Sedan ändras deras toavanor så många gånger så man får ofta hitta nya rutiner och sätt att känna in när det kan va dags. Jag bryr mig inte längre om att försöka pricka så mycket jag bara kan, eftersom hon kissar utan att säga till och oregelbundet numera. I början var det alltid efter amning och sömn men nu är det inte alltid så. Har det gått ett tag sen sist och jag just ammat pottar jag henne, och efter varje sovstund. Om inte annat för att byta blöja. Jag rutinpottar mycket. Med bajset funkar det bra för där är hon ganska regelbunden numera, två ggr om dan sedan ngr månader.

Viktigt att hamna på en lagom nivå, tycker jag. Så man inte är på pottan jämt eller får det att kännas som om man inte kan göra annat än stirra efter tecken.

Lycka till.
Var sak har sin tid...
Användarvisningsbild
Päronet
70 - Pissmyra

Återgå till Gästrummet