Lite frågor

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Lite frågor

Inläggav AnnaM » fre jan 11, 2008 09:16

Hej!
Vi har kört med en egen "light-version" på dottern som nu är 9 månader. Det funkar bra och hon kissar och bajsar gärna i handfatet.

Funderar nu lite på när man kan förvänta sig att de börjar säga till själva? Med stora tjejen körde vi inget sånt här så tidigt, däremot började vi låta henne gå utan blöja hemma straxt efter 1 år och vid 1½ sa hon till när det var dags.

Med stora tjejen så sprang vi då iväg till pottan så snart man såg att hon kissade. Det har vi ju inte gjort med Lillasyster än, utan mer kissat henne vid blöjbyten och har det kommit en pöl på golvet när hon kryper naken så är det inte mer med det. Hur gör ni där, lyfter ni iväg barnen om ni ser att de börjar kissa/bajsa?

/ Anna
AnnaM

Inläggav Päronet » fre jan 11, 2008 15:16

Kisset går inte för min lilla tjej (åtta mån) visar inte tydligt vad hon ämnar göra. Kisset märker jag oftast inte alls. När hon är bajsenödig börjar hon ofta prutta innan eller stånka och då sätter jag henne på pottan. Samma sak om hon börjar bajsa om hon är nakenfis så jag märker det. Börjar hon kissa så jag märker det låter jag henne kissa klart bara, det funkar inte att avbryta mitt i och sen säga till att hon ska fortsätta. Det dröjer ett tag innan hon kan kissa igen.
:blahblah:
Var sak har sin tid...
Användarvisningsbild
Päronet
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » fre jan 11, 2008 15:30

Hej Anna!

Båda våra flickor (som nu är 3 respektive 5,5 år och torra sedan länge) började säga till med ord när de behövde på potta/ toa vid elva månaders ålder. Yngsta flickan kompletterade i början med det tydliga tecknet att dra i blöjan.

Vi började sätta båda flickorna på potta vid fyra månaders ålder (också en EC-lightversion). Vi använde för-säkerhets-skull-blöja ända tills det var dags att träna bort blöjan (vilket vi gjorde vid 22 månaders ålder med första barnet och vid 17 månader med andra).

Signalerna för bajsnödighet var naturligtvis lättare att tyda och barnen var också angelägnare om att se till att få bajsa på potta/toalett istället för i blöjan.

På "EC-snack" hittar du massor av tips. Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » fre jan 11, 2008 18:42

Nemi sa till några gånger med ORD när hon var drygt 7 månader gammal. Sen kom hon in i en utvecklingsfas och pratade inte på många veckor igen.
Nu är hon 10 månader och säger ibland till med ord.
Andra tecken är att hon blir gnällig eller ilsken, ibland klöser/nyper hon mej med flit när hon är kissnödig så hårdhänthet kan och irritation kan vara tecken på att kiss är på gång.
Annars kör vi mycket med rutiner, efter före eller efter mat och efter vila så brukar det behövas tex.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Gästrummet