Är jag på rätt väg???

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Är jag på rätt väg???

Inläggav asti » fre jun 27, 2008 12:24

Hej, tack för en mkt bra hemsida. Jag läste en hel del om EC under graviditeten och det verkar helt fantastiskt. Just att man ska kunna kommunicera med barnet.

Min flicka är nu 4½ månad och jag kör väl en EC-light antar jag. Jag började när hon var 2 månader. Att använda tygblöjor var självklart långt innan vi blev gravida. Jag låter henne vara naken ganska ofta och då när jag ser att hon kissar eller bajsar säger jag "sprutsch" (det är väl ungefär så det låter när hon bajsar). Efter ett tag lät det som att hon faktiskt själv försökte säga ordet. Det stämde i alla fall ibland. Sen vet jag inte vad som hände för tyvärr har hon slutat med det.

Nu har vi i alla fall börjat att potta henne. Jag ser inga tecken hon gör för att vilja kissa eller bajsa. En vän till mig ser när hennes barn både vill kissa och bajsa. Andra säger till mig när min flicka typ "stönar" att nu bajsar hon, men det gör hon inte alls. Det är mer ett tecken för trötthet och hon inte vill sova. Hmmm....

Potta gör jag i alla fall när jag tror att hon vill (tips från er braiga hemsida) som efter ammning eller efter vila (inte natt). Däremellan sätter jag henne på pottan om det har gått ett tag. Eller vid varje blöjbyte. Ibland behöver vi inte säga något ord för det kommer ändå. Men oftast säger jag "sprutsch" och så kanske det kommer, kanske inte.

Är det så att hon kommunicerar med oss fast vi inte kan läsa det? Kommer hon att "ge upp" eftersom vi inte alltid kan erbjuda henne potta? Har läst att barnen slutar kommunicera det för att de får ingen respons. Eller om det fungerar ibland så kanske hon utvecklar det ändå och lär sig? Är vi ändå på rätt väg?

Jag tycker att det är jätte kul varje gång det fungerar och blir en oerhört stolt mamma - även pappa blir stolt som en tupp varje gång det fungerar.
Återigen tack för en bra hemsida.
Trevlig sommar!
=)
asti
asti

Re: Är jag på rätt väg???

Inläggav Gäst » fre jun 27, 2008 12:55

asti skrev:Potta gör jag i alla fall när jag tror att hon vill (tips från er braiga hemsida) som efter ammning eller efter vila (inte natt).

Det lät lite konstigt, så jag vill bara korrigera lite. Jag pottar självklart efter natten, men inte under natten.
=)
asti
Gäst

Inläggav SkogsKajsa » fre jun 27, 2008 16:57

Hejsan!

Kul att du gillar sidan! :green:
Jag tycker ni är på rätt våg, vet inte om hon försöker kommunicera, troligen gör hon det men kanske lite för otydligt. Lukas var aldrig särskillt tydlig så vi körde mest på rutin när han var liten.

Jag tror att om det känns bra såhär så kör på så ger det sig nog! :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » tor jul 03, 2008 13:20

Hej!

Visst är ni på rätt väg!

Inte slutar barnet att kommunicera för att man missar dess signaler ibland. Det är ju om barnet aldrig erbjuds att göra ifrån sig på annat ställe än i blöjan, som barnet resignerar. Detsamma gäller ju barn som signalerar när något hänt i blöjan. Barn till föräldrar som struntar i att byta blöja när barnet använt den som ställföreträdande toalett, utan väljer att låta barnen fylla dem helt... :mad: ger ju också i regel upp att signalera/ säga till när de gjort i blöjan. :-S Sedan kan det ju finnas tillfällen då även "våra barn" struntar att säga till för att de har något roligare för sig... Det är då man får ta till olika knep och se till att det lönar sig för barnet att gå ifrån för att gå på pottan.

Det är svårare att uppfatta och tolka signaler med första barnet - Det bara är så. Olika barn är ju också olika tydliga. Det viktigaste är dock att barnet erbjuds att göra ifrån sig på pottan/toaletten och därigenom ges möjlighet att etablera goda vanor redan från början. Och det gör ju ni. :-D :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet