Blöjfri och bärsjal -hur gör ni?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Blöjfri och bärsjal -hur gör ni?

Inläggav Chido » mån aug 25, 2008 12:21

Jag har en 9 veckors tös och vi försöker oss på EC sedan en vecka. Jag vill försöka utan blöja (alltså även utan tygblöja eller trainingpaints) för att märka direkt när hon kissar. Det funkar ganska bra när hon vaknar, och medan hon leker och ammas men vårt problem är när hon ska somna in igen. Det gör hon nästan alltid i bärsjalen. Men innan hon somnar gnäller hon alltid lite och ibland vill hon då kissa och ibland inte (gnäll är hennes signal för att kissa). Det betyder att hon kissar på sig ibland när hon sitter i sjalen.

Hur har ni gjort för att undvika att era blöjfria inte kissar i sjalen? Jag sätter en plastflik mellan henne och sjalen. På så sätt skyddas sjalen från kisset men jag blir blöt på magen direkt och kan säga "kisseliss". Men det är lite bökigt att sätta i plastfliken varje gång hon ska i sjalen.
Chido

Inläggav nallemaja » mån aug 25, 2008 19:46

Hej!
Välkommen hit :hello:

Jag började tidigt med min lilla också och hade honom utan blöja i sjalen!
När lillen höll på att somna i sjalen (blev buren till sömns nästan jämnt) tog jag ur honom för kiss och stoppade i honom igen sedan. Första gångerna undrade han lite varför han blev störd när han höll på att somna men väldigt snart blev han van vid att jag tog ur honom vilket nästan gjorde att han somnade snabbare för att han inte behövde hålla på och signalera osv...

Lycka till!
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Chido » tis aug 26, 2008 18:14

Tack för svaret!
Jag har idag testat att ha henne i sjalen tills jag tror att hon ska somna och ifall hon gnyr lite (hennes tecken för att kissa OCH att hon vill somna men inte kan) så tar jag ut henne och testar. Det funkade ena gången men den andra gången blev hon jättesur, började gråta och sedan somnade hon inte alls... Men jag antar att det är det bästa sättet.

Igår hade jag skydd för sjalen när vi åkte spårvagn. Hon hade precis somnat innan jag gick ut så jag trodde det var "säkert". Men så vaknade hon på spårvagnen och jag hann precis tänka "shit" när hon kissade. Där hade jag inte ens hunnit ut för en kiss på gatan men som "tur" var såg ingen olyckan pga sjalen -pinsamt var det i alla fall!
Chido

Återgå till Gästrummet