Går inte potta längre vad gör vi?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Går inte potta längre vad gör vi?

Inläggav Undrande » sön dec 28, 2008 21:59

Ursäkta att jag inte blir medlem men jag orkar inte just nu. :hide:

Jag höll från runt 8 månaders ålder filuren över handfatet efter mat och sömn och satte senare på potta men nu de senaste 2-3 månaderna går det inte längre förutom enstaka gånger då jag håller över handfat men det känns larvigt med ett barn som kan gå själv och förstår annat (t ex hämtar sockarna som det tagit av om man ber barnet om det).

Antingen reser sig plutten upp direkt och går därifrån eller så sitter barnet kvar men inget kommer trots att jag säger att jag vill att liten kissar/bajsar, tecknar och gör psss-ljud.

Är det bara att sluta med potta nu och sen köra traditionell potträning när barnet börjar visa att det förstår att det kissar/bajsar i blöjan?

Är det vanligt med fler månaders svacka nånstans mellan 1 - 1 1/2 års ålder?

Hjälp mig snälla nån. :help:
Undrande

Inläggav Hemmamamma » sön dec 28, 2008 22:48

I den åldern kan en del barn tycka att de blivit för stora för pottan och vill gå på toaletten som mamma och pappa och eventuella äldre syskon gör. Har ni provat toalett med barnsits?

Svackor kan komma och gå. Jag tror det bästa är att försöka ignorera svackorna och köra på som vanligt, men med extra mycket positiv verbal respons och beröm när det blir rätt :app: .

Så stora barn kan man ju prata med. Satsa på kommunikationen. Öva olika "toalettord" så att barnet har en vokabulär inom området att röra sig med, såsom: kiss, bajs, potta, toa... Observera att det är vanligt att barn initialt väljer ut ett av orden för att förmedla att de behöver gå på toa, även om de väl där kan säga vad de gör...

Att låta barnet vara delaktigt efter förmåga är också något som kan öka barnets intresse, liksom toavänliga aktiviteter, som att titta i tidskrifter och lyssna efter kissljud... Kanske kan man ha en speciell handdocka som talar med barnet på toaletten. I den åldern kan en del barn tycka att det är spännande att tala med en handdocka (typ Bamsefigur, Spöket Laban eller annan favorit) och roligare att göra som denna figur säger än vad mamma och pappa säger. ;-)

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet