Han blir så arg varje gång!

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Han blir så arg varje gång!

Inläggav babette » sön feb 08, 2009 23:55

Snart två år är barnet. Vi har försökt med potträning lite fram och tillbaka och det har gått och inte gått. Använder tygblöjor. Nu när vi erbjuder potta/toa eller frågar om sonen är nödig blir han jättearg. Han kan ibland visa att han har kissat i blöjan men blir ändå arg sen när han ska få bytt. Hur ska vi fortsätta? För att få upp intresset igen?
babette

Inläggav asti » tis feb 10, 2009 13:42

hej. vidare mycket erfarenhet har jag inte mer än hur vi gör med vår 1 åriga flicka. när hon blir så där tvärilsk och absolut inte vill sitta då avvaktar vi en liten stund, kanske blir kvar i badrummet och gör något kul och sen försöker vi efter en stund igen. i bland tar jag med mig pottan till hennes rum och då kan hon sätta sig och så läser vi en saga.
hoppas att det kan fungera.
=)
asti
asti

Re: Han blir så arg varje gång!

Inläggav Hemmamamma » mån mar 02, 2009 21:35

babette skrev:Snart två år är barnet. Vi har försökt med potträning lite fram och tillbaka och det har gått och inte gått. Använder tygblöjor. Nu när vi erbjuder potta/toa eller frågar om sonen är nödig blir han jättearg. Han kan ibland visa att han har kissat i blöjan men blir ändå arg sen när han ska få bytt. Hur ska vi fortsätta? För att få upp intresset igen?

Jag skulle rekommendera att ni successivt lämnar över ansvaret till er pojke att efter förmåga själv klara av sina pott- eller toabesök - under överinseende av vuxen givetvis. Att kunna själv brukar vara en stark drivkraft i den åldern.

Köp kalsonger med något favoritmotiv på! Kanske kan han få vara med och välja själv. Jag har skrivit flera gånger om "Kissa inte på Bamse!". D.v.s. att man förställer rösten och låtsas vara figuren på kalsongerna som uppmanar barnet att inte kissa på densamme. Brukar vara mycket roligare att lyssna på favoritfigurens uppmaningar än på mammas och pappas...

Var tydliga med att tala om för honom att han skall gå på pottan eller toaletten när han skall kissa och bajsa och beröm när det blir rätt! :app: Säg aldrig att det inte gör någonting om han kissar eller bajsar på sig, för då får han dubbla budskap och tror att det är precis lika bra oavsett var man gör ifrån sig. Tydlighet är jätteviktigt, liksom beröm! :app:

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav babette » mån mar 30, 2009 19:31

Tycker ni att det är bäst att slopa blöjor helt och köra kalsonger bara? Eftersom han struntar i om det är blött i blöjan.
babette

Inläggav Hemmamamma » tis mar 31, 2009 18:05

babette skrev:Tycker ni att det är bäst att slopa blöjor helt och köra kalsonger bara? Eftersom han struntar i om det är blött i blöjan.

Vid den åldern - Ja! Jag tycker ni ska köra med kalsonger hemmavid. Prova gärna Liberos potty-training pants som för-säkerhets-skull-blöja när ni inte är hemma.

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav babette » fre apr 03, 2009 16:08

Ska prova med bara kalsonger. Imses träningsbyxor tolkar han nämligen som blöjor..
babette

Inläggav Hemmamamma » fre apr 03, 2009 20:12

babette skrev:Ska prova med bara kalsonger. Imses träningsbyxor tolkar han nämligen som blöjor..

Vi har precis samma erfarenheter av Imses träningsbyxor. Vi provade dem med vår äldsta flicka, men de gick inte i arv till lillasyster... På henne hade vi istället Libero potty training pants vid sådana tillfällen då vi inte ville riskera "olyckor", som i bilen, affären, på båten... De var dessutom betydligt "säkrare" än Imses, där kisset rann ut genom den generösa benlinningen.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet