dagis och toakommunikation

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

dagis och toakommunikation

Inläggav asti » tis feb 10, 2009 13:07

Hej! Jag skriver inte här ofta, men jag är här och kollar en del och tycker att EC är en super grej. Är såååå glad att jag upptäckt detta.

Har förstått på andra inlägg och även från en vän som ECar sin pojk att det är problem med dagis och ECa och jag kan inte förstå varför.

Vad är de som är så svårt för dagispersonal att ta sig an att hjälpa till med detta? Förr eller senare kommer "problemet" ändå för dom. Ett barn blir ju inte blöjfri hemma bara över en helg?! Barn tillbringar ju så mycket tid på dagis så hur ska de undgå problemet? Om man nu har kommit så långt med att få dem blöjfria, varför kan man inte få hjälp att fortsätta.

Min vän som nu ECar sitt tredje barn, fick med andra barnet gå tillbaka för att de inte kunde/ville hjälpa henne med det? Vi kommer inte att stöta på problemet med vår flicka, så för oss känns det frid och fröjd. Hon ska börja på dagis i augusti och vi har redan pratat med dem. Ett föräldrakooperativ. När jag frågade så tyckte pedagogen att ju längre de har kommit desto bättre. Sen var hon ju helt imponerad av att vi har kommit så långt. Hon har aldrig hört talas om EC.

Hur går "traditionell" potträning till? Jag har två bekanta, som började erbjuda sina barn pottan när de började på dagis. Hur kan man jobba då om inte personalen vill hjälpa till?

Jag blir så frustrerad av att allting ibland kan vara så trångsynt och ville bara skriva av mig, men är det någon som vet får ni gärna svara på mitt inlägg.

Må så gott!
asti
=)
asti

Inläggav SkogsKajsa » tis feb 10, 2009 22:17

Hejsan!

Va kul att ni hittat en bra barnomsorg som hjälper er dotter med toabestyr!
Vi har också haft turen att ha bra dagmammor som hjälpt till så gott de kunnat! :tumsup:

Jag har ingen större koll på hur man pottränar större barn men jag tycker det skulle vara svårare för personal på dagis eller dagmammor att hjälpa till med det än att erbjuda ett redan pottvant barn att kissa på pottan...?

Kul att du finns här och läser och att du ville skriva lite också! :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Vad ska man säga??

Inläggav Pugsey » lör feb 14, 2009 18:14

Vågar knappt säga vad jag jobbar som men det är väl inte så svårt att lista ut...ehh....nu är det så att jag själv har en liten knatte som ska in på dagis/förskola inom kort, jag och min sambo gick för några månader sen för att "reka" och kolla upp vilka förskolor som finns i närområdet och då vi hörde oss för om hurvida det skulle gå med tyblöjor så var det inga problem lät det som....men men nu då vi har fått en plats och blivit tilldelad en ansvarsfröken så tog det ett bra tag för dem att svara, ja....vi kan prova och se om det går bra med tygblöjor (lät som att vi fick det på nåder...men jag kan ha misstolkat). Nu är det så att vår knatte har vanliga underbyxor på dagen och vid vila/sova använder vi tygblöjor samt då vi åker någonstans eller går ut på längre promenader. Vi försökte att tydliggöra detta för personalen men det kändes som att de inte riktigt hajjade för de sa att jomen vi sätter ditt barn på toa/potta samtidigt som vi byter på de andra....men sa jag att ni kanske måste erbjuda/påminna om toabesök lite oftare än så (dvs en gång i timmen...ca kanske längre ibland), omkullpratad så blev jag lite paff....men nu har jag då bestämt att framföra att vi vill att ni gör med vårt barn precis som att det hade varit ex en treåring som "pott-tränar"....vår knatte är bara 1år och 3månader....men det kanske var vi som var otydliga, fast jag tycker själv att jag var tydlig för jag sa att vi har bara tygisar/blöjor vid sömn och utevistelse....Varför skriver jag nu in på denna tråd...kanske gled lite från ämnet...men ändå inte för nu är det så att jag själv arbetar i branscen eller hur man uttrycker sig och jag vet hur många av mina arbetskollegor resonerar runt ämnet...blir rätt "mörkrädd" om jag får uttrycka mig så.....Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra med knatten, för det är faktiskt det enda som jag oroar mig för att de ska glömma bort att påminna och av bara farten slänga upp på skötbordet....jag är av den åsikten själv att varje barn är unikt och att inget ska gå av bara farten. Har tyvärr själv blandat mig i diskussioner om hurvida en "portabel-papperspotta(dvs engångsblöjor) ska bytas, en del tycker att det inte ska bytas om det bara är lite kiss :duh: detta kan få mig att kortsluta en och en annan säkring för mig är det enkelt, om du inte själv skulle kunna tänka dig att gå omkring med kiss i brallorna om det bara är liiiite så varför låta barnen gå omkring? Nä nu ska jag sluta att klaga och predika :this: kanske jag behövde ventilera lite....
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Visst är det konstigt!!!

Inläggav asti » tis feb 24, 2009 09:55

Jamen, visst är det märkligt!!! Jag kan inte förstå hur man kan INTE byta blöja när det är kiss i den. En unge jag såg hade en sån blöt blöja så den hängde ända ner till knäna på henne. Stackarn! Sommar och varmt var det också. Jag och min sambo gör som du, hemma går vår flicka runt i underbyxor/mysbyxa och hon har blöja när vi går ut, är borta hos folk och på natten. Det är inte alltid vi sätter på en vid sovstunderna. När vi pottar henne och ser att hon har kissat i blöjan oavsett det är tygisar eller engång så byter vi. Är det kanske så att "de andra" är mer miljömedvetna ändå, för de använder bara en blöja per dag *ler*

Jag pratade ju med vår förskolan och det verkade inte vara några problem, men nu när jag läste ditt inlägg så sa hon faktiskt också så - att ja, då pottar vi henne när vi byter blöja på de andra. Hmm... får ta upp det med dom igen, fast jag tror inte att det är några problem. Åh... jag är fortfarande så enormt glad att jag fann artiklar om EC samt att jag har två kompisar som ECar sina barn.

Jag tycker att det är viktigt att man gör så mot barnet som man själv skulle vilja göra, precis som du skriver. Och det gäller även att skrapa en sked på barnens mun, som jag har haft många duster med min mamma. Hon har fått "skäll" flertalet gånger för att hon ska sluta skrapa bort mat runt munnen på Saga. En dag tog jag skeden ifrån henne och skrapade runt hennes mun och frågade om hon tyckte att det var skönt. :-) En annan gång när mamma och svärmor skulle passa Saga sa jag till svärmor (som själv uppfostrat fyra barn) att säga till min mamma när hon gjorde så. Då svarar svärmor att de hade hon gjort på sina barn och även på de äldre när hon hade jobbat inom äldrevårde och det var ingen som hade dött av det. Nej, svarade jag men hur skönt är det.... Det hade hon inte tänkt på sa hon.... :-)

Ja, jag ville nog också bara skriva av mig lite. Lycka till med din knatte, hoppas att det blir bra och att dom gör som du vill. Skönt också att höra att det finns pedagoger som ser till barnet och pedagogiken i det med :-) .
asti

Re: dagis och toakommunikation

Inläggav marre » fre feb 27, 2009 22:45

asti skrev:Hur går "traditionell" potträning till? Jag har två bekanta, som började erbjuda sina barn pottan när de började på dagis. Hur kan man jobba då om inte personalen vill hjälpa till?

Har inte dunderkoll (eftersom jag hänger på detta forum ;-) ) men min äldsta slutade nog med blöja "traditionellt". Dvs han ville själv bara ha kalsonger och i början behövde han påminnas, det blev en del olyckor men eftersom han var mogen kunde han råka kissa på sig lite och sen springa på toa och kissa resten. På hans dagis rutinpottade de och ibland kom blöta byxor med hem.
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav Gäst » lör feb 28, 2009 09:41

Men det låter ju jätte bra att de på dagis tar sig tid att göra det! I veckan träffade jag en bekant som har en brorsdotter som går mot tre år. Hon pottränades och det gick bra ett tag, men sen hände ett par olyckor på dagis och då vill personalen att hon ska ha blöja. Jag tycker att det känns mycket märkligt.
Gäst

Inläggav Hemmamamma » mån mar 02, 2009 16:54

Anonymous skrev:Men det låter ju jätte bra att de på dagis tar sig tid att göra det! I veckan träffade jag en bekant som har en brorsdotter som går mot tre år. Hon pottränades och det gick bra ett tag, men sen hände ett par olyckor på dagis och då vill personalen att hon ska ha blöja. Jag tycker att det känns mycket märkligt.

Man måste skilja på att använda blöjorna som "ställföreträdande toalett", d.v.s. hänvisa barnen att kissa och kanske till och med bajsa i blöjan och att använda blöjan som ett skydd och komplement. På många förskolor i dag är situationen faktiskt sådan att det helt enkelt inte är praktiskt möjligt att barn som ännu inte klarar att vara tillförlitligt torra i förskolemiljö, är utan blöja. Det finns ju s.k. "potträningsblöjor", som kan vara ett alternativ för de barn som är på väg att bli torra, men ännu inte klarar det på förskolan.

Men det allra bästa alternativet tycker förstås jag, är att vara hemma så länge som möjligt med barnen! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet