Kissproblem på dagis

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Kissproblem på dagis

Inläggav Gäst » tis sep 08, 2009 10:44

Hej, jag har skirivt här på gästforumet tidigare men nu var det ett tag sedan. Nu skulle jag behöva något bra råd och hoppas att någon kan hjälpa mig. Vi kanske gör helt fel... :sad:

Nu är vår flicka 1,5 år lite drygt. Sen i slutet av juni har hon inte haft blöja. I perioder är hon väldigt duktig på att säga till. Kissa potta säger hon också går vi och kissar på pottan. I slutet av sommaren hände det väl kanske bara någon olycka lite nu och då. Det var tom så att när vi var vid lekparken kunde hon säga Kissa potta och vi hann springa hem med henne och hon höll sig hela vägen. Nätterna är absolut inga problem. Hon vaknar och säger till. Likaså på morgonen. :-)

Hon började på dagis i början av augusti - inskolning. De var helt nöjda med att hon inte bar blöja. Vissa dagar är det bara en, kanske 2 kisspåsar per dag. I bland har det tom inte varit någon påse med hem.
Nu den senaste veckan, när hon har gått på dagis i drygt en månad så kan det vara uppåt 4-5 påsar.
En dag ringde de och undrade om hon fått extra mycket att dricka på morgonen för hon hade kissat på sig 3 ggr under en timma. Min tanke var då att hon inte släppte allt och sen kom det lite kiss igen. Men så verkade det inte vara, utan enligt personalen kom det rejält varje gång.
Nu i morse frågade de om de fick sätta på henne en blöja under lunchen. Igår hade de nämligen kissat henne först innan maten, men sen hade hon ändå kissat på sig 2ggr under lunchen. För mig låter det jätte underligt. De vill då gärna ha en back-up eftersom det blir svårt att springa ifrån de andra barnen.

Jag kan ju förstå att det blir annorlunda på dagis för de har ju inte bara henne att hålla koll på som vi har hemma. Men att hon inte säger till och att hon kan kissa på sig så många ggr under så kort tid det händer inte hemma. Hemma säger hon inte alltid till, utan vi kanske sätter henne på pottan oftare (när jag tänker efter). Ibland blir hon tvärtokigt arg när vi försöker sätta henne, men väl på plats kissar hon ändå.

Hon verkar trivas på dagis och hon har slutat att bli ledsen och klängig när jag ska lämna. Jag talar om för henne att hon måste säga till personalen att hon måste kissa. Hoppas att jag kan få något bra råd om hur vi ska gå till väga för nu har hon ju ändå varit utan blöja så länge, att jag tycker att hon borde ha lärt sig - jag vet ju att hon kan.....

Jätte tacksam för svar.
=)
asti
Gäst

Inläggav Hemmamamma » tor sep 10, 2009 09:22

Hej!

Det är stor skillnad på förutsättningarna att vara blöjfri hemma och på förskola. Det är viktigt att komma ihåg att barn av många olika skäl inte är mogna att skiljas från föräldrarna eller vistas i större barngrupper förrän allra tidigast vid 30 månaders ålder. Per Kågeson har samlat många forskningsrön om detta i sin bok "Tid för barn?" som finns att köpa billigt i pocket. Jag rekommenderar att du läser den för att få en vidare förståelse för hur ett så litet barn påverkas av att vistas på förskola och se att det inte är alls konstigt att hon inte klarar att vara torr där.

Jag har talat med många förskollärare om hur det fungerar med blöjfrihet och pottning i förskola, vilket jag skrivit en del om under rubriken "EC i förskola/familjedaghem" här på ecsweden. Vad som framkommit i dessa samtal är att det är väldigt få barn som klarar att vara blöjfria i förskolan innan två och ett halvt års ålder, även om de är helt torra hemmavid. Till detta anges många orsaker, som exempelvis att barnen måste lägga all sin energi på att klara av att vara skilda från sina föräldrar och vistas i en ofta högljudd och starkt stimulerande miljö med många barn och återkommande personalavlösningar under dagen. Den stimulansrika miljön i sig är också en bidragande orsak till att de mindre barnen ofta inte orkar komma ihåg att säga till när de behöver gå på toaletten. Därtill kommer faktorn att barnen på förskolan snabbt lär sig att de ofta förlorar på att gå ifrån på toaletten eftersom något annat barn då kan ha tagit deras plats eller leksak...

Väljer man att låta barn under två och ett halvt års ålder delta i förskoleverksamhet, så är det nog oundvikligt att behöva använda en för-säkerhets-skull-blöja där. Har ni provat de potträningsblöjor (potty-training-pants) som finns på marknaden?

Förutom åldern har naturligtvis även tiden barnet är i förskolan, stor betydelse. Den vanligaste rekommendationen här är ju högst fyra timmar om dagen för barn under fyra och ett halvt år. Se:
http://www.hemmaforaldrar.se/jonas_himm ... ningen.htm

Lycka till! Och vad roligt att det går så bra för ert barn hemma! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Gäst » ons sep 16, 2009 11:17

Hej, nu har jag försökt att skriva två inlägg här under, men de kommer inte med... :sad:
Undra varför.
Gäst

Inläggav Gäst » ons sep 16, 2009 11:24

Just det lilla inlägget kom, kanske skriver jag för långt... :blahblah:

Jag vill i alla fall tacka för ditt svar.

Hemma går det faktiskt så där nu. Jag tycker att vi har haft henne blöjfri sen i juni och kissat henne sen 2månader. Ibland tycker jag hör de som börjar potträna vid 2-2,5 år så går det på ett par veckor. Hur lång tid tar det för er andra. När jag söker information på nätet tycker jag mest att jag hittar om hur man startar, men sen... nu känns det som vi står och trampar.

Häromdagen när hennes pappa skulle gå ut och leka med henne, gick de på pottan (som vi alltid gör), men hon total vägrade och blev jätte arg. Sen 5 minuter senare kissar hon på sig. :sad:

Just nu känns det ganska jobbigt för vi har ändå hållt på ett tag och i somras var hon jätte duktig med att säga till kissa pottan :-) men det känns om helt bortblåst.... Kan det vara så att man kissar barnen oftare, än att hon själv säger till så att känslan försvinner?

Just nu känns det hopplöst
:sad:
asti

PS nu hoppas jag att det här inlägger kommer med (för nu orkar jag inte skriva fler ggr...) :-)
Gäst

Inläggav pelikan » ons sep 16, 2009 12:01

Anonymous skrev:Ibland tycker jag hör de som börjar potträna vid 2-2,5 år så går det på ett par veckor. Hur lång tid tar det för er andra.

Min kompis började när hennes flicka var ungeför 17 månader, och det tog nog inte mer än ett par månader. Nu vet jag inte hur många olyckor hon tolererar, och inte heller hur det har gått på sistone, men jag tyckte att det verkade lyckat.

Vi håller på sedan 15 månader, och här är det ingenting som fungerar. Så nu väntar vi till 18 månader och börjar med "normal" potträning sedan.

Vad gäller tips, är jag nog inte rätt person att fråga...
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » ons sep 16, 2009 16:14

Rent generellt så är det väldigt vanligt att barn som börjar i förskola innan 30 månaders ålder går tillbaka i utvecklingen på olika plan, bland annat beroende på att de inte har den känslomässiga mognad som krävs för att vara åtskild från sina föräldrar och vistas i stor barngrupp... Den vanligaste lösningen när det gäller barn som börjar kissa eller bajsa på sig är att man tar på en blöja :-( , men man kan ju som förälder välja att stanna hemma med barnet istället. :tumup:

När det gäller att träna bort blöjan så är det 18 månader som förespråkas av forskare på fältet. Så var det när jag var i den åldern på 1960-talet och så är det nu. Det finns inga fördelar med att vänta. Hur länge det dröjer tills barnet är tillförlitligt torrt beror på flera olika faktorer. Vanligtvis går det mycket snabbare för ett hemmabarn än ett dagisbarn - och någonstans mittemellan för ett barn hos dagmamma. Som förälder känner man sitt barn och kan se till att barnet aldrig förlorar på att gå ifrån till toaletten. Som hemmaförälder har man tid för sitt barn och dess behov. Många dagmammor är väldigt duktiga och ambitiösa när det gäller att hjälpa barnen att bli blöjfria, medan man på de flesta svenska förskolor varken har de resurser eller förutsättningar som krävs. Vidare är första barnet ofta senare än sina småsyskon med det mesta, undantaget språket.

Om vår yngsta dotter har jag dessa noteringar:
*har gjort ifrån sig på potta från fyra månaders ålder, vilket fungerat utmärkt från start
*övergick från potta till barnsits på toalett vid elva månaders ålder
*utan blöja hemmavid från 17 månaders ålder (började aktivt träna bort blöjan)
*helt blöjfri och tillförlitligt dagtorr vid 20 månaders ålder
*klarar toalettbesöken helt på egen hand från 21 månader
*befriade henne från nattblöja vid 22 månader. Helt tillförlitligt nattorr efter tre veckor

Mitt bästa råd är att en av föräldrarna är hemma med barnet, åtminstone de trettio första viktiga månaderna (2,5 år). - Det är under alla omständigheter det barnvänligaste alternativet. :tumsup:

Lite mer konkreta tips är att successivt lämna över ansvaret till barnet att säga till när det behöver gå på pottan/toa och låta barnet erfara orsak och verkan genom att se till att det blir besvärligare att kissa på sig genom dusch och ombyte. Förstärk gärna detta genom att påpeka vad snabbt och enkelt det går när barnet kissat på pottan/toa. Det är över huvud taget oerhört viktigt att man är rak och tydligt mot barnet, både när det blir rätt :app: och när det blir fel :nono: .

Ge aldrig dubbla budskap som att exempelvis säga till ett pottränande barn att det inte gör något om det kissar på sig. :whut: Sådant gör bara barnet osäkert. Säg istället att det ska kissa på pottan istället och uppmuntra med att det säkert klarar det nästa gång. :tumup:

Sist men inte minst så vill jag betona betydelsen av beröm. :app:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Gäst » tis sep 22, 2009 11:58

Hej, tack för ditt svar. :-) Nu känns det åter som vi har funnit lite mer balans hemma ialla fall. Natten och tidig morgon är den period som hon är tillförlitligt torr. Nattblöja tog vi bort i våras. :-)

På dagis är det tre pedagoger på 14 barn. De är jätte bra och tycker inte att det är besvärligt, snarare tvärtom. De är väldigt positiva till det och har nu börjat att läsa henne bättre. Igår vid lunchen tyckte en av dem att hon såg "konstig ut" och gick från att vara pratig till att bli väldigt tyst. Hon testade att sätta henne på pottan och då gjorde hon i från sig både det ena och det andra.

Igår hände en intressant händelse härhemma också. Hon var väldigt trött generellt. När jag hade kommit hem skulle jag gå och kissa. Då ville hon promt följa med och det är klart hon får det - ja kissa osså. Hennes pappa skulle hjälpa henne till badrummet, men det blev fel (i hennes ögon) och hon ville inte gå. Hon började storgråta :cry: och pappa tröstade henne och förklarade. Hon var så ledsen så kissade hon på sig. Han satte henne på pottan och hon bara grät och grät - jag lessen. Varför är du ledsen, frågade jag och hon bara snyftade. Är du lessen för att du kissade i byxan - jaa, kom det ett litet ynkligt svar från henne. Lilla gumma. Jag försökte att förklara vad som faktiskt hade hänt.

Den enda gång vi (jag och pappa) sätter säkerhetsblöja på henne nu, är när vi åker från badet. Då kissar hon säkert var 10:e minut. Vi hinner inte ens hem, utan måste stanna minst 2 ggr.
På dagis använder de inte bölja vid lunch som de gjorde ett tag, för det gick över när hon kissade på sig så mycket på kort tid. Kanske en förkylning som ställde till det? Nu använder de en blöja när hon sover middag. För när hon vaknar brukar hon alltid kissa och då kanske det inte finns någon där och hon är för liten för att öppna dörren själv.

Jag tycker i alla fall att det har varit värt allting, även om det är jobbigt när det tar några steg tillbaka eller att vi bara står och trampar. Min sambo var inne och jobbade på dagiset en stund igår och berättade att han fick ta hand om en bajsblöja..... :purskis: inget vidare trevligt förstod jag det som.

Vill också tacka för en bra sajt och all hjälp :vågen: . Nu har jag babblat på en del. :blahblah:

Ha en fin dag!
=)
asti[/i]
Gäst

Återgå till Gästrummet