Problem vid 2,5 år?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Problem vid 2,5 år?

Inläggav Lilla hjärtat » fre dec 11, 2009 21:23

Vi har kört EC-light och tygisar från start tills nu i sommras(2 år & 3 mån), då plutten varit torr i blöjan i ca 2 månader. Så sedan i sommras har det gått kalas, med enstaka olyckor, men den senaste månaden har i stort sätt allt kommit i byxorna. Detta trots att vi frågat 2 sek innan...

Vad kan det bero på? :mitvit:

Plutten vägrar blöjor nu när han är van vid att vara utan...
Många tvättar blir det... ;-)
Lilla hjärtat

Inläggav shalita » lör dec 12, 2009 21:15

Har det hänt något särskilt på senaste i hans liv i övrigt? Typ som förskolestart eller liknande? Varit sjuk mycket? Urinvägsinfektion?

Annars kanske det bara är något i utvecklingen enligt regeln 2 steg fram 1 steg bak... barns utveckling går inte alltid spikrakt framåt.
Men hoppas det inte varar så länge för er, tills vidare får ni väl försöka underlätta tvättandet genom att exempelvis klä på tjocka byxor som samlar upp det mesta så det inte blir lika mycket torkande på golv etc...
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Lilla hjärtat » sön dec 13, 2009 21:34

Jag tror inte det har hänt något speciellt, i alla fall inget som jag uppfattar som stort...

Han har inte börjat förskolan eller nått liknande.
Han skall i och för sig få ett syskon i februari, men jag tror inte att han riktigt kopplar vad det innebär ännu...
Det är ju knappt så att jag förstår! :lol:

Pratade lite om detta på öppna förskolan senast jag var där och då var det en mamma som sa att just vid 2,5 år händer mycket på det psykologiska planet hos ett barn, så det kanske é något sådant då...

I och för sig så har han under en längre period inte tyckt om när vi (jag, min man & plutten) är skilda åt, som när vi jobbar och plutten är hos sin mormor. Det kanske är ett sätt att protestera mot vår frånvaro...?

Ja, ja med kärlek :ls: , tålamod och mängder av tvättnötter, så överlever vi väl detta oxå...! ;-)
Lilla hjärtat

Inläggav shalita » mån dec 14, 2009 11:01

Lilla hjärtat skrev:Ja, ja med kärlek :ls: , tålamod och mängder av tvättnötter, så överlever vi väl detta oxå...! ;-)

Klok inställning! :tumup:
Vad roligt att få en till i familjen framöver!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Lilla hjärtat » mån dec 14, 2009 12:13

Ja, massa spännande! :app:
Fast ibland undrar jag vad vi har gett oss in på, känns som om vi inte hinner med livet som det är nu, med ett barn... :whut:
I och för sig har jag för mig att vi hade samma funderingar innan plutten kom och det gick ju bra! :tumsup:
Lilla hjärtat

Inläggav shalita » tor dec 17, 2009 20:24

Lilla hjärtat skrev:Ja, massa spännande! :app:
Fast ibland undrar jag vad vi har gett oss in på, känns som om vi inte hinner med livet som det är nu, med ett barn... :whut:
I och för sig har jag för mig att vi hade samma funderingar innan plutten kom och det gick ju bra! :tumsup:

Man får ju alltid räkna med en inkörsperiod, man kan inte det här med att ha två barn på en gång. Vi har haft mycket avlastning av att storasyster har åkt iväg med farmor hem till dom lite då o då så jag/vi fått nå timmar själva med bara lillasyster.
Kanske ni har möjlighet till liknande avlastning?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Lilla hjärtat » lör dec 19, 2009 04:42

Ja, både farmor och mormor slåss om att ha plutten hos sig, så det kommer nog inte bli några problem. :-D

Tack för dina goda råd och tips! :tumsup:
Lilla hjärtat

Inläggav Hemmamamma » sön dec 20, 2009 19:57

Jag tror att det helt enkelt är så att i början tycker de flesta barn att det är roligt att klara att vara torra, men efter en tid så upplever de att det är lite jobbigt att komma ihåg sig varje gång - och struntar i det, för att det verkar enklare. Då gäller det att som förälder få barnet att inse att det alternativet inte alls är fördelaktigt för barnet genom att göra det så besvärligt som möjligt och även tydligt tala om med ord att det är fel :nono: liksom man ser till att barnet aldrig förlorar på att gå på pottan och får uppskattning och beröm för det :app: . En två och ett halvtåring kan man ju diskutera med och ställa krav på. Lär barnet att klara sina pott- eller toalettbesök på egen hand när han ska kissa om han inte redan fått lära sig det (förutsatt att han är motoriskt mogen förstås). Vår yngsta klarade toalettbesöken helt på egen hand innan två års ålder. Håll inte på och påminn i tid och otid utan låt honom fixa det själv. En tvååring behöver inte kissa på sig och det kommer han heller inte att göra om han får rätt incitament och inser att det är honom det kommer an på. Våga lämna över ansvaret till er stora pojke. Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Lilla hjärtat » tor dec 24, 2009 01:03

Hemmamman; Hur skall vi göra det besvärligt och icke fördelaktigt att kissa i byxan? :hmm:

Även han har klarat av sina pottbesök på egen hand i hemmet sedan innan han var 2 år och vi har varit noga med att ge beröm :app: när det går bra och inte göra någon stor affär av det hela om det har gått mindre bra. Allt för att inte kisseriet skall kunna bli någon form av "maktkamp".

Ansvaret har hela tiden legat hos honom, det är bara nu på slutet när det har kissats så mycket i byxan som vi har börjat fråga när det var länge sedan han gick på pottan. Detta bara för det är så tröttsamt att ta hand om alla blöta brallor och platser där olyckorna händer :roll: , han är inte så bra på att torka upp efter sig, även om han gärna hjälper till.... :loving:
Lilla hjärtat

Inläggav Hemmamamma » tor dec 24, 2009 09:46

Ja, vi lyfte in våra flickor i duschen när de kissat på sig. Att vi bar dem dit berodde på att vi ville undvika våta kissfät på golvet hela vägen dit. Väl där fick de ta av sig kläderna själva i duschkabinen medan jag (eller min man) torkade upp kisset. Därefter blev det dusch och nya kläder. Det var ju en ganska omständlig procedur, vilket vi också påtalade, liksom vi uppmuntrande påtalade hur enkelt och snabbt det gick när kisset kom på rätt plats i toaletten! Att man är tydlig och visar både när man blir irriterad och glad tycker jag är jätteviktigt. Tänk på att inte ge dubbla budskap. Säg till exempel aldrig att det inte gör något om han kissar på sig, för barn tar allt man säger så bokstavligt, så då blir det bara förvirrande och han vet inte hur mamma och pappa egentligen vill att det ska vara. Fina kalsonger med favoritmotiv på kan också vara ett incitament för att inte vilja kissa i dem. En annan sak är ju att en nedkissning ofta följs av flera eftersom barnet ofta avbryter sig och inte kissar ur sig ordentligt. När barnet väl har kissat ordentligt på potta eller toalett så brukar det fungera bättre. Visst kan man behöva påminna barnet ibland, bara det inte går av slentrian.

Lycka till och god jul!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Lilla hjärtat » lör dec 26, 2009 15:17

Hemmamamma skrev: Tänk på att inte ge dubbla budskap. Säg till exempel aldrig att det inte gör något om han kissar på sig, för barn tar allt man säger så bokstavligt, så då blir det bara förvirrande och han vet inte hur mamma och pappa egentligen vill att det ska vara.

Tack för alla tips, men det verkar ha löst sig på egen hand! :vågen:

Det där med dubbla budskap skall jag ta till mig, har inte tänkt på det på det viset förut! :tumup:

God fortsättning!
Lilla hjärtat

Återgå till Gästrummet