Tips på tecken

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Tips på tecken

Inläggav Kina » tis jan 12, 2010 22:28

Har kollat runt här lite nu och letat efter tips på tecken

Min dotter som är 4.5 nu började gå på pottan när hon var 6 mån. Nu med lillebror tänkte jag försöka börja lite tidigare. Vi gör "kissljud" när han kissar på skötbordet men har inte fått honom att kissa "på beställning" ännu..

Är det någon som kan hjälpa mej. Det verkar vara en bra grej för att lilla älsklingen ska kunna säga ifrån själv så tidigt som möjligt?!
Kina

Inläggav SkogsKajsa » sön jan 17, 2010 12:16

Hejsan

Jag vet inte riktigt själv, mina ungar har aldrig använt något teckenspråk för när de vill kissa/bajsa. Jag har försökt men de har inte varit så intresserade av tecken alls faktiskt.
Hur gammal är lillebror?
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » mån jan 18, 2010 10:57

Eftersom det är ert andra barn och ni låtit storasyster göra ifrån sig på potta från det hon var bebis, så kommer det säkert att gå väldigt smidigt med lillebror. Min erfarenhet är att det är mycket enklare att uppfatta det andra barnets signaler, även om dessa kan variera över tid.

Jag vet inte om det är teckenspråk du menar när du frågar om tecken. Hos oss har vi undvikit sådant utan satsat på talspråket. :tumup:

Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kina » tis jan 19, 2010 21:01

SkogsKajsa skrev:
Hur gammal är lillebror?

Han är 3,5 mån. Vi tog fram pottan i förra veckan och det går över förväntan bra, han greppade vad den skulle användas till på tredje försöket :-D
Kina

Inläggav Kina » tis jan 19, 2010 21:18

Hemmamamma skrev:Min erfarenhet är att det är mycket enklare att uppfatta det andra barnets signaler, även om dessa kan variera över tid.

Jag vet inte om det är teckenspråk du menar när du frågar om tecken. Hos oss har vi undvikit sådant utan satsat på talspråket. :tumup:

Det spelar kanske inte så stor roll om det är påhittat tecken eller "riktigt" - vitsen är ju att det går att kommunicera med tecken före talspråk..

Storasyster visade inte något alls (kanske beror på att vi började lite i senaste laget) och sa inte till när hon lärde sej prata heller - hon var nog nästan 20 mån när hon började säga till själv.
Kina

Inläggav Hemmamamma » ons jan 20, 2010 21:23

Mina flickor började medvetet kommunicera med talspråk vid sex månaders ålder, men det dröjde tills de var närmare året innan de mer frekvent började tala om när de behövde gå på pottan/ toaletten. Jag vet att jag skrivit en hel del om det här tidigare i olika trådar och att andra också skrivit i samma ämne. :notes:

Det finns ju också "Teckensnack" för dem som är intresserade av den biten. Där kan du säkert också hitta en hel del tidigare inlägg i ämnet.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet