När ta bort blöjan?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Hemmamamma » sön aug 08, 2010 16:15

Hej!

Nej, jag tror definitivt inte att "bakslaget" har något samband med hennes språkutveckling. Däremot är det mycket vanligt att det kommer ett sådant bakslag när barnet nyss börjat bli blöjfritt, men det fortfarande inte är "automatiserat" att gå på pottan/toaletten när man behöver. Då kan det komma en period då barnet verkar tycka att det är lite jobbigt att behöva komma ihåg detta varenda gång. I början när man släpper blöjan helt, känner sig barnet ofta stort och får mycket beröm och märker att det "tjänar" på att säga till. Det är jätteviktigt att i detta skede försöka se till att barnet inte uppfattar det som att det "förlorar" på att gå ifrån till pottan/toaletten. Alltså att det även efter toalettbesöket får fortsätta leka den lek, med de leksaker, sitta på den plats o.s.v. som barnet höll på med när det var tvungen att avbryta för att gå ifrån till toaletten. Detta är dock ett behov som jag vet är oerhört svårt att tillgodose på en förskola med många barn och ett ofta ganska begränsat antal förskollärare.

Man kan också gärna använda sig av knepet att låta barnet välja trosor med favoritmotiv och låta motivet ifråga (t.ex. Hello Kitty eller Bamse) säga "Du får inte kissa på mig". (som jag berättat om tidigare, kanske även i denna tråd?) :blahblah:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

troligt

Inläggav Kari » mån aug 09, 2010 18:56

Hej!
Jo ditt resonemang stämmer rätt bra tror jag. T ex idag satt vi en stund vid datorn och spelade Kalle Kunskap (tack för tipset), och sedan skulle vi titta på en liten film med innan läggdags. Då kom det plötsligt en skvätt i mitt knä, och man kan ju tänka sig då att hon inte gärna ville avbryta det roliga för att gå på toa. Det nya var att hon faktiskt slutade kissa när hon insåg vad som höll på att hända, för att sedan kissa en rejäl skvätt när vi väl kom till pottan. Hon vet ju utmärkt väl hur det ska vara.
På förskolan är hon fortsatt helt torr. Jag tror att de mestadels rutinpottar där fortfarande, t ex i samband med de andra barnens blöjbyte. Det funkar ju bra tills vidare. Bakslaget kanske kommer senare där...
Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kari » mån aug 09, 2010 18:58

Och ja, vi gick tillbaka för att se färdigt på datorn efteråt!
Kari
10 - Skitnyfiken

nu är det klart

Inläggav Kari » tor sep 09, 2010 19:30

Idag tog jag hem blöjorna från förskolan, för de används inte där heller längre. Min flicka är nu dag- och nattorr. Fortfarande kan det komma någon ytterst enstaka kissolycka på dagen om vi haft en intensiv lek som hon inte velat avbryta eller så, men på det hela taget är det klart nu vid 21 mån. Hon började fixa dagen själv vid dryga 18 mån, och blev nattorr (över en natt nästan) vid knappa 20 mån. Spännande så länge det varade, men skönt att det är över kan man väl säga.

Får hoppas det kommer en ny bebis någon gång så man kan göra om resan!
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » fre sep 10, 2010 18:11

:vågen: Jättekul! Du tycks ha anammat mina ledtider fullt ut. ;-) Nej, men det är givetvis inte för inte som de här rekommendationerna tagits fram av läkare och forskare, såväl på 1960-talet som på 2000-talet. Synd bara att inte BVC hänger med i utvecklingen... Har du lyckats inspirera någon annan?
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kari » lör sep 11, 2010 19:17

Ja du, det är en bra fråga. Ena syrran gjorde ett tappert försök med tygblöjor och pottning, men det rann ut i sanden rätt kvickt, och hon säger själv att hennes unge knappast lär bli blöjfri före tre års ålder :roll: Andra syrran verkar rata tygblöjor, men är nog sugen på att få ungen tidigt blöjfri, så kanske kanske... Men jo just det, en kompis, som delar värderingar gällande miljö och föräldraskap, hon hade inte börjat vid 6 mån, men köpt konceptet och jag tror att hon har alla förutsättningar för att "klara det".

I övrigt försöker man ju kampanja gentemot vänner och bekanta som skaffar barn, men tyvärr blir man ju stämplad som präktigheten själv som kommer och försöker pådyvla folk en massa konstigheter. En och annan kanske kan bli inspirerad. När man själv tror mycket starkt på något kan man ju i alla fall inte låta bli att tala för den saken, så det tänker jag fortsätta med.

Måste säga att när man nu själv såpass enkelt har lyckats avveckla blöjan tidigt, så känns det helt befängt att se föräldrar sätta på blöja på barn som kan prata rent och därmed borde vara mottagliga för resonemang och tydliga budskap. Eller att se en drygt tvåårig unge som hade blöja under klänningen plötsligt stå med blöjan vid anklarna för att den åkt ner av sin egen tyngd. Eller att höra hur folk kämpar med bajssanering på en vild tvååring efter att först ha stått och tittat på hur ungen suttit i barnstolen och bajsat. ETC ETC. Men men, man får väl i första hand vara en god förebild! :-D
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kari » lör sep 11, 2010 19:19

Och förresten, tack för flera goda råd och tips!
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön sep 12, 2010 07:09

Det är roligt att kunna dela med sig av sina erfarenheter till föräldrar som vill lyssna. :-D En vanlig reaktion som jag fått är att småbarnsföräldrar säger att de tycker att det låter bra, men eftersom de inte förespråkar det på BVC, så verkar de inte våga/vilja prova. :hmm: Alltså är det BVC som bör upplysas. Det finns en lapp här på "Om sidorna och forumet" som man kan skriva ut och sätta upp på lämpliga anslagstavlor: http://ecsweden.se/bilder/ec-aff.pdf

Ett annat knep är att ge bort en liten bebispotta som present till en nyfödd. De finns ju i olika prisklasser. Vi som erbjudit våra barn potta sedan de var bebisar har ju en hel del erfarenhet av vilka slags pottor som passar bäst i olika åldrar. För nyfikna finns en utmärkt utvärdering av pottor här på "Om EC" http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=795
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kari » sön sep 12, 2010 18:53

Ja, lappen är redan uppsatt på BVC sedan ett halvår. BVC-syrran är faktiskt urstolt över mitt pottande, hon var snabb med att framföra detta faktum till läkaren vid 1,5-årskontrollen. Hon körde själv med tygblöjor när det begav sig, så medvetenheten finns där. Men, hon kämpar nog i motvind hon med, i den här rigida håla jag bosatt mig i där få verkar tänka utanför normen...

Men, det där med potta i bebispresent, bra idé! Det ska jag tänka på när det blir tillfälle.
Kari
10 - Skitnyfiken

Föregående

Återgå till Gästrummet