Säger till när hon kissar och inte innan

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Säger till när hon kissar och inte innan

Inläggav Gäst » sön feb 21, 2010 10:33

Hej,

Har kört EC-light med min 2 åriga dotter (24-månader) sedan hon var liten bäbis. Hon har haft blöja på sig, men vi har lyckats få till bajsningarna på potta/toa och rutinkissat henne hyffsat. Hon kissar när hon sätter sig på pottan/toan.

Bajsar på sig gör hon i princip inte längre, varken hemma eller på dagis, hon säger till att hon behöver gå och bajsa. Men vi har inte fått till kisseriet.

Nu går det inte så bra att rutinkissa henne längre då hon blir arg så jag har helt sonika tagit av henne blöjan när hon är hemma och då blev det helt plötsligt inget vidare att kissa på sig. Nu har vi inte hållit på så väldigt länge, men problemet är att hon säger till precis när hon börjar kissa inte precis innan. Hon är duktig och springer mot potta/toa och sätter sig, men då har ju det mesta redan kommit i byxan/på golvet. Hon blir jättearg om man frågar om hon behöver kissa preventivt.

Är hon inte mogen att klara av kissandet själv eller är det bara att härda ut? Är det vanligt att de inte känner av kissandet förrän precis när det kommer? Jag förstår att hon har haft mer övning av bajsandet eftersom det känns obehagligt i blöjan medan kissandet inte känns då blöjan blir torr direkt.

Hjälp! ;-)
Gäst

Inläggav Kari » sön feb 21, 2010 19:10

Min flicka är lite yngre, 14,5 mån. Oftast är hon ok med ett pottbesök även om hon inte råkade vara nödig fast jag trodde det, men er situation känns inte helt främmande. Jag har i alla fall kört mestadels blöjfritt sedan hon var ett år. Använder normalt tygblöjor, och tycker att det är sak samma att tvätta en blöt blöja eller ett par blöta byxor/trosor de gånger (ca en-två ggr varannan dag) det blir kiss i byxan. Det är snarast mer fördelaktigt att vara utan blöja eftersom vi då direkt märker om det händer en olycka, både hon och jag. Det mesta sugs ju ändå upp av byxorna, någon halv deciliter eller så är det som kan hamna på golvet och det är ju lätt att torka upp.

Hur länge har ni kört utan blöja? Det borde ju ge sig med tiden tänker jag, att hon lär sig att lyssna på sitt behov så hon slipper besväret med blöta byxor. Så vida det inte händer något känsligt i livet för henne just nu borde hon ju vara mogen att kunna sköta det där rätt bra själv, det lär de ju vara från 1,5 års ålder. Men det verkar inte vara helt ovanligt efter vad jag läst i trådarna här att ungarna säger till just när de börjar kissa och inte förr. Hade jag varit som du hade jag i alla fall härdat ut några veckor för att se vad som händer.

Amatörråd från en annan forumgäst.
Hoppas det går bra, Kari
Kari

Inläggav Hemmamamma » tis feb 23, 2010 11:09

Hej!

Fram tills nu har ni föräldrar tagit ansvar att se till att hon kommer på pottan när hon behöver. Hon har alltså inte behövt känna efter i förväg. Det tar en liten tid för barnet att lära sig det. Under den tiden kan jag rekommendera trosor och strumpbyxor inomhus hemmavid. Nu är det ju så kallt ute, så jag skulle nog gardera mig med Libero potty-training-pants eller liknande utomhus under denna fas. Detsamma på förskolan. Dessa blöjor är förvisso svindyra, men hos oss behövdes inte många då barnet verkligen känner när det blir blött i dem.

Vid själva torrträningen är det viktigt att vara tydlig så att man inte gör barnet förvirrat med dubbla budskap. Beröm :app: när det blir rätt och förmaning :nono: när det blir fel. Hur man säger ifrån beror ju på hur känsligt barnet är, men säg aldrig att det inte gör något om hon kissar på sig, för då är det stor risk att hon tolkar det bokstavligt och blir osäker på vad mamma och pappa egentligen menar.

Det är också ganska vanligt att det fungerar jättebra för barnet att vara torrt första veckan, när det är spännande att vara "stor", men när barnet sedan upptäcker att de måste fortsätta att komma ihåg sig varenda gång, så kan det upplevas som jobbigt - och då kan det ske olyckor. Tänk också på att en olycka ofta följs av flera eftersom barnet ofta försöker avbryta kissandet när de märker att de kissar på sig och sedan kanske de inte kissar ur sig ordentligt på potta eller toalett. Har de väl gjort det, så är det lättare att komma in i en god cirkel.

Att barnet får vara med och själv välja trosor och att man pratar om att hon har trosor som stora flickor kan också inverka positivt. Sedan har jag skrivit många inlägg om "Kissa inte på Bamse!". Det vill säga att man om barnet har Bamse-trosor, låtsas att det är Bamse som säger: "Du får inte kissa på mig!". Det är ju ofta mycket roligare att göra som Bamse säger än mamma och pappa...

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet