EC på nyvaken

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC på nyvaken

Inläggav Aspasia » sön jul 04, 2010 20:37

Jag har provat EC på min fem månader gamla dotter i några dagar nu och har en fundering.

Jag brukar försöka rutinpotta henne när hon vaknat efter en sovstund men frågan är när jag ska ta upp henne till pottan. Hon har en ganska lång uppvakningsperiod, brukar ligga och vrida och vända på sig i flera minuter innan hon vaknar ordentligt, och då är hon ofta hungrig och gråter om hon inte blir ammad direkt. Så det blir ofta rätt oharmoniskt och skrikigt på pottan.

Ska jag väcka henne ordentligt när jag märker att hon börjar vakna eller låta henne vakna i sin egen takt? Ska jag ta upp och lugna henne ett tag innan jag sätter henne på pottan och riskera att missa kissningen eller försöka få det gjort så snabbt som möjligt? Eller ska jag strunta i pottningen helt och hållet när hon är ledsen och låta henne kissa i blöjan? Jag har ingen lust att potta i sovrummet utan sköter det hellre på toa där skötbord och vatten finns.
Aspasia

Inläggav Anaiah » mån jul 05, 2010 04:44

Din dotter har kanske inte riktigt hunnit förstå vad det är du håller på med när hon är nyvaken ännu, därav bråket på pottan.

Generellt så tycker i alla fall jag att du inte ska väcka henne bara för att potta och att om hon tolererar det så kan du erbjuda på en gång efter uppvak, men om hon protesterar så vänta med det. Det är ju inte katastrof att missa en blöja här och där heller.

Kanske kan du dessutom låta henne amma lite kort, avbryta och erbjuda potta och därefter fortsätta amma henne? Bara så att hon lugnar ner sig och inte blir ledsen kanske?
En blogg om föräldraskap, feminism och miljömedvet leverne: anaiah.blogg.se
Anaiah
10 - Skitnyfiken

samma här

Inläggav Kari » mån jul 05, 2010 19:42

Hej!
Min flicka är nu 19 mån och tillförlitligt dagtorr sedan en knapp månad. Jag började successivt potta lite senare än du, vid ca 7 mån. Jag känner igen det där att hon inte ville till pottan omedelbart efter uppvaknandet. Jag vill minnas att jag provade några gånger, men lät det sedan vara och väntade ut henne, låt säga en kvart eller så. Oftast så hade hon ändå hållit sig den stunden. På min flicka kunde jag efter hand tydligt se när hon var kissnödig på hennes spända utvidgade näsvingar, som lär vara ett klassiskt kännetecken.
Hade jag varit som du hade jag nog låtit henne äta först eftersom det verkar vara prio ett för henne, och sedan direkt gå till pottan. Går det så går det... Och det är kanske som Anaiah skriver, att flickan inte hunnit fatta att det är EC du håller på med, fatta vad hennes del i det hela är. Kämpa på, om ett par veckor har hon nog börjat vara med på noterna och då kanske det fungerar helt annorlunda. Dessutom, det lär komma både bra och dåliga perioder om man säger så :-)
Lycka till, det kommer säkert att gå bra!
/Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kari » mån jul 05, 2010 19:47

Dvs, jag provade vid några uppvakningstillfällen. När jag insåg att det bara blev bråk så lät jag den strategin vara och såg i stället till att vänta en stund efter att hon vaknat.
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kari » mån jul 05, 2010 19:53

Äsch, jag fick inte kläm på det där med citat...
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis jul 06, 2010 21:00

Hej och välkommen hit! :hello:

Först och främst vill jag klargöra att jag tycker att det är oerhört viktigt att man i så stor utsträckning som möjligt försöker undvika att störa barnets sömn. Att väcka barnet för att ta det till pottan tycker jag är betydligt värre än att låta det kissa i blöjan. Själv valde jag dock att alltid skynda med mina flickor till pottan så snart de vaknat. Precis som du, tycker jag att det är värdefullt att redan från början ta barnet till pottan och inte pottan till barnet. Speciellt vår första flicka kissade oftast ganska snabbt efter att hon vaknat. För att hjälpa henne förstå att hon var på väg till pottan rabblade jag alltid "Håll dig!, Håll dig! Håll dig!" hela vägen från sängen till pottan, via skötbordet där blöjan togs av. Nattetid kunde hon bli arg och protestera, men vi lärde oss snart att det var själva kissnödigheten hon protesterade emot och de gånger vi lät bli att ta upp henne när hon vaknade till och istället lät henne kissa i blöjan och somna om, så fortsatte hon att vakna till gång efter annan tills vi tagit henne till pottan så att hon fick kissa ur sig. Till detta finns det en fysiologisk förklaring. Så länge som barnet hänvisas att kissa i blöjan så klarar det inte att tömma blåsan helt och eftersom även spädbarn i regel vaknar för att kissa så betyder det en sönderhackad sömn. Med vår andra dotter gjorde vi inte om detta misstag, utan tog alltid upp henne när hon vaknade till, med eller utan protester, och lät henne få kissa ur sig på pottan och sedan ammas och somna om. (Vi började potta båda flickorna vid fyra månaders ålder och jag ammade till de var nio månader så det är den tiden jag talar om.) Eftersom det också är vi föräldrar som måste lära barnet vår dygnsrytm var både min man och jag noga med att se till att det alltid var mörkt och tråkigt att gå upp på natten. Vi hade en svag belysning och talade tyst och sparsamt, till skillnad från på dagen, då vi alltid talat mycket med barnen. Berömma gjorde vi dock dag som natt, även om vi gjorde det mer lågmält på natten. Vad gäller morgonpottningarna så var det så att, speciellt vår äldsta flicka, älskade att sitta och vakna till på pottan, så hon ville ofta sitta kvar länge okynnes.

Ja, det var så vi gjorde hos oss. För er är det viktigaste förstås att få er flicka med på noterna först, så att hon förstår vad hon ska göra på pottan och upplever det som något positivt och inte som något obehagligt förhalande av amningen till exempel. En del barn, såsom vår äldsta dotter, kissade redan första gången vi satte henne på pottan och fortsatte sedan att kissa och bajsa på pottan som den naturligaste sak i världen. Vår yngsta flicka fick vi hjälpa genom att sätta på vattenkranen efter att hon satts tillrätta på pottan. Ja, hon hade inget emot att sitta på pottan, men de första gångerna kom det inget. Vid tredje försöket kissade hon, och vi fortsatte två, tre veckor med kranen, tills det var etablerat. Det var också så att storasyster fick hjälpa till med denna syssla, vilket bidrog till att vi kanske fortsatte lite längre än vi hade behövt. Jag kan inte heller nog betona betydelsen av beröm :app: för att ytterligare förstärka barnets positiva upplevelse av pottbesöken och sin egen aktiva roll.

Jag hoppas att er dotter kommer att uppskatta att få göra ifrån sig på pottan och att ni kommer fram till en lämplig tidpunkt i samband med uppvaknandet så att det passar hennes behov. Man får helt enkelt prova sig fram. Barn är så olika och de har också olika förmåga att hålla sig efter att de vaknat. Det är också svårare med första barnet än med andra, men man får göra så gott man kan. Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Aspasia » ons jul 07, 2010 12:14

Tack för alla svar! :-D

Jag har provat att amma henne direkt när hon vaknar på natten nu och ta henne till pottan efter en stund. Det har funkat bra tycker jag, hon är inte alls lika ledsen som när hon är yrvaken och hungrig. I natt och i morse kom det tre bajsningar i pottan! :vågen: Jag är dock inte så konsekvent nattetid, brukar bara ta upp henne om hon verkar bajsnödig eller om blöjan känns som att det behöver bytas. Jag är så trött mitt i natten och värdesätter alla minuters sömn... :ops:

Det syns rätt bra på henne när hon ska bajsa men kisset är jättesvårt att se. Jag brukar rutinpotta mycket, ibland kissar hon men oftast kommer det inget och hon är inte så förtjust i att sitta på pottan, kränger med kroppen och ibland är det värsta gallskriket.

Ska börja säga åt henne att hålla sig! Beröm är jag noga med varje gång hon producerat något i pottan.
Aspasia

Inläggav Hemmamamma » ons jul 07, 2010 14:04

Jag känner igen det där med att man känner sig för trött för att gå upp på natten. Det var så det kändes med vår första flicka, men det förde den nackdelen med sig att hon fortsatte att vakna till varje gång hon kom upp i lätt sömn ända tills hon fått komma upp och kissa ur sig. När hon fått det sov hon vid den åldern minst fyra, ofta sex timmar i taget, så det rörde sig om pottbesök en gång mitt i natten och en gång fram på morgonkvisten. Och det var såvitt jag minns, bara så länge som de åt på natten som de också behövde kissa då. Bajsa nattetid har jag faktiskt inget minne av att de gjort.

Om er dotter inte uppskattar att sitta på pottan så skulle jag rekommendera att prova några pottvänliga aktiviteter för att få henne att slappna av på pottan. T.ex. att sjunga en sång, rabbla en ramsa (t.ex. Ett, två, tre, fyra. Alla byxor äro dyra. Den som inga byxor har. Den får gå med rumpan bar.) eller alfabetet, räkna fingrarna eller tårna, peka ut kroppsdelar, härma djurljud eller läsa småböcker. Pixiböcker är bra format för att ha när de sitter på pottan. Jag menar alltså inte att man ska göra något jippo av pottbesöken, utan någon passande lugn aktivitet. Vad man hittar på kan variera över tid. Ibland behövs kanske ingenting.

Tänk också på att en del barn tycker det är obehagligt att sitta på en potta om de inte når ner ordentligt med fötterna på golvet. Gör hon det? En liten potta kan man sedan använda som resepotta.

Bekymra dig inte över att du inte kan se när hon behöver kissa. Lär henne att prata tidigt så säger hon snart till med ord. Man kan ju med fördel kombinera pottvänliga och språkutvecklande aktiviteter.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Aspasia » ons jul 07, 2010 15:44

Vår flicka sover faktiskt rätt bra på natten, hon brukar vakna sent på kvällen innan vi har somnat och en gång mitt i natten för att äta. Sen brukar hon sova till sex-halv sjutiden (då jag fortfarande tycker det är natt och vill sova vidare... :zzz: ).

Vi har den minsta pottan jag hittade, men hon är fortfarande för liten för att nå ner med fötterna. Det är en upphöjning mitt på så hon måste sitta väldigt bredbent, kanske inte är så bekvämt. Hon kan inte sitta själv än så jag brukar ställa pottan på toan och hålla i henne. Det är mest när hon inte behöver göra något på pottan som hon blir arg, det kanske ger sig när jag lärt mig läsa av henne bätte. Ska testa lite ramsor och aktiviteter!
Aspasia

Inläggav Hemmamamma » ons jul 07, 2010 18:11

Jag tycker det låter som att er flicka inte riktigt vuxit i sin potta ännu och det är en trolig förklaring till att hon inte verkar trivas så bra på den. Jag skulle rekommendera er att köpa en mindre och att ha den på golvet. Vi satt alltid på huk framför våra flickor och höll dem stödjande under armhålorna tills de kunde sitta stadigt själva. Tycker ni att det är jobbigt att sitta på huk så rekommenderar jag en BabyBjörn-pall eller liknande att sitta på. Det brukade vi också göra. (Jag fick rådet på BB att ha fötterna på en sådan pall när jag ammade, för bästa sittställning och det fungerade utmärkt. Sedan har flickorna haft den vid toaletten och handfatet.) Det finns flera fördelar med att ha pottan på golvet och att barnet når ner med fötterna på golvet ordentligt. För det första känns det tryggare och för det andra lär sig barnet snart att försöka resa sig när de inte behöver göra ifrån sig och när de är klara.

Det är faktiskt väldigt olika sittställningar på olika pottor. Vi hade fyra olika pottor: Den första vi köpte var BabyBjörns pottstol, men den var ju alldeles för stor (passar från cirka ett år) så vi fick ju köpa en ny direkt. Då valde vi BabyBjörns hjärtepotta, som passar perfekt för bebisar från fyra månader, men har tyvärr utgått ur sortimentet. Kanske på grund av att den var lite jobbig att hålla ren på grund av den breda kanten nertill som bidrog till att pottan stod så stadigt. Bra sittställning för små bebisar upp till ett, ett och ett halvt år. Sedan är den urvuxen. BabyBjörns klassiska potta hade vi som båtpotta, då den tar mycket liten plats. Fungerade utmärkt redan från sex månader (förmodligen tidigare också, men det har vi inte provat). I bilen har vi fortfarande kvar en lågprispotta som resepotta. Den används fortfarande vid längre bilfärder. Den är av samma typ som hjärtepottan, fast i högre och större modell. Sedan hade vi ett par BabyBjörns toasitsar också. Vår äldsta flicka började sitta på den vid 14 månader och vår yngsta vid elva. Den är verkligen jättebra och fungerar lika bra på alla toaletter, till och med på båttoan. Hemmavid använde flickorna dessa ända upp i fyraårsåldern. Mycket praktiskt.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Aspasia » tis jul 13, 2010 13:17

Tänkte komma med en liten uppdatering, nu har vi EC-at i snart två veckor och det har gått över förväntan.

Vi missar en hel del kissningar men det är alltid lika roligt när en sätter henne på pottan och hon kissar eller bajsar. Vi har börjat ha pottan på golvet, det var faktiskt bekvämare än när den gled omkring på toasitsen.

Hon har växt i pottan nu och når ner till golvet med fötterna. Det som är jobbigast är att hon blir väldigt irriterad om en sätter henne på pottan när hon inte behöver, hon studsar upp och ner och blir väldigt spänd. Är hon ledsen redan från början är det ingen idé att potta just då, då blir det bara gallskrik.

I stort sett är det en väldigt positiv upplevelse, jag har fått en närmare relation till min dotter och hon verkar tycka det är skönt att slippa kladdiga blöjor.
Aspasia

Inläggav Hemmamamma » ons jul 14, 2010 09:39

Jag tycker det låter som att ni är på rätt väg. :tumsup:

Namnet elimination communication tycker jag är lite väl krystat och föredrar själv att säga potträning, eftersom det är vad det heter på svenska. Vad det handlar om är väl en kombination av dessa två benämingar, alltså: pottkommunikation. Som föräldrar lär man sig när det är dags för barnet att göra ifrån sig på pottan, men ibland har man fel. Självklart satte jag också mina flickor på pottan även när det inte behövdes och de reagerade då som din flicka, med att protestera högljutt samt att försöka resa sig från pottan. Då svarade jag på detta med att skyndsamt ta upp flickan från pottan och säga något ursäktande i stil med: "Åh, förlåt. Hade mamma fel. Behövde du inte på pottan. Förstod inte mamma det." Det viktigaste är ju att man i ord och handling bekräftar sin del av kommunikationen med barnet och försöker vara så lyhörd som möjligt. Är bebisen trött kan det ju också vara därför den protesterar och inte för att den inte behöver... Det är inte alltid så lätt att avgöra, när barnet inte ännu lärt sig att tala, men man får göra så gott man kan.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet