Urtrött och oduglig

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Urtrött och oduglig

Inläggav Urtrött och Oduglig » fre jul 09, 2010 11:24

Min lilla goa unge är så duktig, men jag är för trött för att se hennes signaler!

Ska ja avbryta det jag påbörjat pga. min oväntade utmattningssvacka?

Vi har nyss börjat (5dagar) med pottis, hon är 1 år och 2 månader.
Hon har tom. ryckt mig i byxbenet och gråtit innan hon kissat på sig (ren tur?), varför är jag så trött och trög?
Hon hatar att bli blöt, ogillar tygblöjor och SKRIKER då hon ser en engångsblöja ;-)
Kan tillägga att hon använde tygblöjor från dag 1 till 6 månaden, sedan blev det engångs för vår tvättmaskin brann upp. Och från 1 års dagen har vi kört tygblöja och nu lagt till potta.

Blev helt slut den här veckan, just som jag skulle börja med pottan.
Är det allt stirrande på barnet som gör att jag är så här trött:-)?

Dag 1
I pottan 6ggr
Utanför 5 ggr

Dag 2
I pottan 7 ggr
Utanför 3 ggr

Dag 3
I pottan inget
Utanför 3 ggr.... inga mer behov? Lite?!

Dag 4
I pottan 4 ggr
Utanför 4 ggr

Dag 5, idag hittils
I pottan 1 ggr
Utanför 4 ggr

Ska jag köra blöja tills jag vilat mig eller fortsätta med pottis trots att jag inte alltid hänger med?

Mer viktiga pepp och råd för en trött och utmattad nybörjare.
Urtrött och Oduglig

pepp

Inläggav Kari » fre jul 09, 2010 19:32

Ärligt talat, jag tycker du verkar vara jättebra på att läsa av dotterns signaler. Om ni inte använt potta tidigare, och redan på dag ett får resultat i pottan 6 ggr, det är verkligen inget att klaga på. Du verkar ha bra koll, och det är bara att köra på. Särskilt om flickan inte gillar blöjor har ni ju goda chanser att snabbt komma in i bra vanor. Visst kommer det att ske olyckor, minst fram till 18 mån, men dem glömmer man snabbt och kommer bara ihåg alla lyckade gånger på pottan...

Från ca ett år använde jag bara blöjor om vi var på resande fot (t ex på väg till öppen förskola, men inte när vi var där, samt i affären o dyl), och nattetid. Visst är man på hel- eller halvspänn mest hela tiden, men det är verkligen värt det i långa loppet. Plötsligt en dag vid 18,5 mån insåg jag att min flicka varit tillförlitligt torr i en vecka, sa till själv så fort hon behövde, och inga olyckor alls i byxorna. Sedan dess (dvs den senaste månaden) har det hänt tre olyckor, men numera är hon väldigt obekväm till mods när det händer. Och numera kan jag slappna av nästan helt, och det är så SKÖNT att inte behöva tänka på blöjor och sånt. Ni har goda förutsättningar att nå dit när er flicka är 18 mån. Mitt tips är att gå mycket blöjlös där hemma. Kläderna suger upp det mesta så man slipper stora pölar. För barnet blir det jättetydligt vad som händer när man kissar, direktfeedback både hur det känns längs benen och hur du som förälder reagerar, att du milt men tydligt påtalar att det där hellre skulle hamnat i pottan.
Det kommer säkert att gå bra för er, lycka till!
Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » mån jul 12, 2010 08:42

Hej och välkommen hit! :hello:

Om er dotter inte vill ha blöja på sig så förstår jag helt och fullt att du inte vill tvinga på henne det, annars tyckte jag att det fungerade bra att använda engångsblöja som komplement till pottan tills det var dags att träna bort blöjan vid ett och ett halvt års ålder. Vår yngsta dotter började dock motsätta sig blöja vid 17 månader och slapp den då hemmavid och allt eftersom vi märkte att det fungerade bra, så skippade vi den mer och mer för att anse henne tillförlitligt dagtorr vid 20 månader. Nu ska man inte stirra sig blind på rekommendationen att träna bort blöjan vid 18 månader. En del barn klarar det givetvis tidigare, även om man som förälder då får ha lägre förväntningar och koncentrera sig på att uppmärksamma och framhäva det positiva. :app: Vi gjorde ju så när vi började låta vår yngsta flicka vara blöjfri, att hon fick vara det så länge som hon klarade det, men efter att hon kissat på sig så satte vi på en blöja och förklarade varför. Tycker barnet inte om att ha blöja på sig så blir det ju ett starkt incitament att försöka se till att säga till i tid.

Eftersom er flicka är så pass gammal så skulle ju jag definitivt rekommendera er att aktivt lära henne att säga till med ord när hon behöver gå på pottan. Notera att även om ni har lärt henne att säga såväl: kissa, bajsa, potta och toa så är det vanligt att barnen initialt väljer ut ett av dessa ord för att säga till när de behöver göra ifrån sig. Vår första flicka sa i början "Baj" medan vår andra sa "Tiss" för att komma till pottan. Båda började säga till om detta med ord vid elva månader, men det dröjde alltså ytterligare ungefär ett år för äldsta flickan och ett drygt halvår för yngsta att komma ihåg att alltid säga till. Vid det laget hade de ju ett väl utvecklat ordförråd och mycket god språklig förmåga, men svårigheten är att komma ihåg att känna efter och att säga till i tid, även när det finns annat i omgivningen som distraherar. Jag har sparat ett gulligt och insiktsfullt citat, sagt av vår äldsta flicka vid 23 månaders ålder: "Alla barn måste lyda sin mamma och sin pappa och säga till innan dom kissar." ;-) (Detta sa hon inte i samband med att hon själv behövde kissa, utan det var bara en ren reflektion, som jag snabbt skrev ner, då jag samlade uttalanden av henne.) Vår yngsta flicka var tidigare i motoriken så hon kunde själv klara av sina toalettbesök redan vid 20-21 månaders ålder och behövde således bara säga till om vi inte var hemmavid. :-D

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet