Hjälp -utmattad nattlig pottning

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hjälp -utmattad nattlig pottning

Inläggav Lillan och Pyre » lör nov 13, 2010 09:27

Startade sent med min lilla -12 månader
Nu är hon 18 månader, jag skulle vilja säga att hon är tillförlitligt dagtorr och även torr under sömnen på dagen.
Nu till problemet.
Hon använder pottande för att slippa sova på kvällen och natten!
Hon säger att hon är nödig stup i ett på kvällen och vaknar på natten och bara MÅÅÅÅÅSTE potta, dock kissar hon bara ca 1 av 15 gånger!
Jag får sova snitt bara 3 timmar per natt.
Samtidigt kommer det ju kiss i bland, hur skulle du göra?
Utmattad!
Hon har även tidigare innan pottan kom in i bilden försökt med allehanda "knep" för att slippa sova.
Lillan och Pyre

Inläggav Hemmamamma » tis dec 14, 2010 11:35

Hej!

Det var ett tag sedan du skrev. Jag har faktiskt skrivit ett svar tidigare, men datorn släcktes ner och svaret försvann... Nu gör jag ett nytt försök.

Problemet du beskriver är det enda negativa jag erfarit med att erbjuda barnen potta innan de själva klarar av besöken där på egen hand. Det är givetvis jobbigt när man är mitt uppe i det, men med facit i hand så överväger ändå fördelarna. För vår del användes knepet lyckligtvis bara dagtid...

Jag har tyvärr inget bra knep för att komma tillrätta med det och mitt bästa råd är att försöka lära barnen att klara toabestyren på egen hand så tidigt som möjligt. När de kan det, så är det inte längre någon vits med att använda detta knep för att slippa det de vill slippa för att hellre få med mamma eller pappa till pottan/toaletten...

I övrigt får ni prata med henne och förklara att det är jättebra att hon säger till när hon behöver på pottan men att hon inte får luras och säga att hon ska dit när hon inte behöver. Var tydliga med beröm och uppskattning när det är på riktigt och visa att du blir sur och irriterad om du blir det när det är uppenbart att hon bara luras. Tydlighet är ju a och o i kommunikationen med barn.

Var dock tålmodig om det gäller bajsnödighet, för då kan det ju vara så att barnet tror att det behöver men inte kan och måste prova igen senare. Det är också vanligt att barn initialt använder antingen ett ord för kissa eller bajsa när de är nödiga även om de kan säga båda orden och vet skillnaden. Det verkar dock som att det dröjer ganska länge innan barnen kan skilja på känslan att vara kissnödig respektive bajsnödig, utan bara känner att de behöver göra ifrån sig.

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet