SÅ LEDSEN vad ska jag göra? Hjälp mig snälla!

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

SÅ LEDSEN vad ska jag göra? Hjälp mig snälla!

Inläggav Gäst » tis feb 01, 2011 10:13

Vid ett år så började hon sitta på pottan mest på skoj.
Snart sa hon uuuh uuhh uhh när hon var nödig.
Så vid 18 månader så gick hon på vår stora toa eller på potta och gick tom. upp på natten!
Vi slutade helt med blöja.
Vid 19 månader slutade hon säga till. Hon gick helt sonika själv och bytte trosa och byxa när hon kissade och bajsade på sig.
Och det hände igen och igen och igen.
Nu vid 20 månader funderar jag på att ge upp.
Det enda sättet att få henne att potta är att jag ser henne i ögonen hela dagarna och följer efter henne.
Det FUNKAR INTE!
Så ledsen!
Gäst

Inläggav Hemmamamma » tor feb 03, 2011 08:35

Hej och välkommen hit! :hello:

Er dotter är så stor att ni borde kunna tala med henne om detta, utan att hålla på att tjata och kontrollera. Det kan väl vara lämpligt att se till att hon kommer till potta eller toalett direkt på morgonen, innan ni ska gå ut och innan hon lägger sig, men i övrigt skulle jag nog ändå rekommendera att ni försöker att lägga över ansvaret alltmer till henne att komma ihåg att gå på toaletten när hon behöver. För många barn kommer det en period då nyhetens behag över att slippa blöjorna och att själv styra över toalettbesöken gått över och vanan ännu inte är automatiserad. Då kan det kännas jobbigt att alltid komma ihåg sig. Detta är dock en ganska kort övergångsperiod, som man får uppmuntra barnet att komma igenom.

Var tydlig och förklara att hon måste kissa och bajsa på pottan eller toaletten. Ge beröm när hon gör rätt :app: , förmana när hon gör fel :nono: . Tydlighet är a och o. Säg aldrig någonsin att det inte gör något om hon kissar eller bajsar på sig eftersom det ger helt fel signaler och gör barnet osäkert då det inte förstår vad mamma och pappa menar. Var hellre övertydlig. Ärligt talat brukar män vara betydligt bättre på att kommunicera tydligt med barn än vad kvinnor är. Lär av din man! :tumup:

Ett knep för att öka incitamentet att inte kissa och bajsa på sig kan vara att låta henne välja trosor (helst bara mellan två alternativ). Det bästa är om man har trosor med någon figur på, t.ex. "Hello Kitty". Då kan man låta figuren prata och säga till henne att "Du får inte kissa på mig!". Detta brukar vara mycket roligare och effektivare än om mamma och pappa säger till med sina vanliga röster. ;-)

Er dotter verkar ha god motorik. Har ni börjat lära henne att klara toalettbestyren på egen hand? Det kan också vara något som ökar incitamentet. Det verkar vara en självständig tjej ni har. Det är bra! :-D

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Hur får jag henne att gå själv?

Inläggav Gäst » tor feb 03, 2011 21:49

Jag försöker prata med min dotter och visa och förklara, men hon går aldrig på eget initiativ på pottan.

Hur gör jag?
Gäst

Inläggav Hemmamamma » fre feb 04, 2011 16:32

Hmm, går hon aldrig på eget initiativ till potta eller toalett? Jag har ingen egen erfarenhet av detta. För mina barn var det just att alltid komma ihåg sig under den där "mellanperioden", som var svårigheten.

Det är alltid lättare med småsyskon, eftersom de gör som storasyskonet gör. Nu har jag fått för mig att vi pratar om ett "första-barn" och i så fall så är det ju du och din man som är ert barns förebilder. Är ni tydliga med att tala om rakt ut att ni ska gå på toaletten? Testa att vara tydliga med det, så att er dotter blir medveten om att det är så här det är för alla. T.ex. "Oh, nu måste mamma gå och kissa." "Oj, vad bajsnödig jag blev, nu måste jag skynda mig till toaletten." "Jag måste gå på slutkissen innan vi går ut. Det ska ju du också. Vem ska gå först?" :blahblah:

Har ni börjat med barnsits på toalett? Hos oss har vi tyckt att Baby Björns toasits fungerat väldigt bra.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet