Pottor och blöjor i barnböcker

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Pottor och blöjor i barnböcker

Inläggav Läslusen » tor maj 05, 2011 08:59

Vad har ni för erfarenheter av pottor och blöjanvändning i barnlitteraturen? Finns det någon bok som är bra? Skräckexempel?

Det finns ju många småbarnsböcker som visar barn i tvåårsåldern som håller på att lära sig gå på pottan, vilket tas upp som något som skulle vara besvärligt att lära sig. Att det kom ut sådana böcker på 1980-talet, när blöjindustrins inflytande tycktes explodera är väl en sak, men att det fortfarande på 2000-talet finns en marknad för dessa böcker är för mig en gåta.

Ett riktigt skräckexempel tycker jag “Kråke och kroppen” är. Våra barn har så gott som alla Kråke-böckerna av Marie Bosson Rydell och vi tycker de övriga håller mycket hög klass. “Kråke och kroppen” är däremot riktigt skrämmande. Här får vi höra att det är helt naturligt att en tvååring(!) bajsar i blöjan. Det stackars barnet verkar inte ens erbjudas att göra ifrån sig på potta eller toalett.

Häromdagen bläddrade jag i Camilla Läckbergs barnbok om “Super-Charlie”. Jag lyckades få upp en sida där “Super-Charlie” förfasade sig över föräldrarnas tilltag att hänvisa honom att kissa och bajsa i blöjan, vilket han tyckte var jätteäckligt och därför gick på toaletten själv i smyg, så ofta han kunde. Glad vände jag blad, i förhoppning om att denna super-bebis skulle lära sina föräldrar – och alla läsare, att alla bebisar föredrar att göra ifrån sig på potta eller toalett istället för att vara hänvisade till att göra ifrån sig i blöjan. Tyvärr verkade det inte alls vara så. Nu kunde jag ju inte stå i affären och läsa ut hela boken och mina barn är numera i äldsta laget för en sådan barnbok. Kanske någon av er andra känner till hur det går?
Läslusen

Inläggav Hemmamamma » tor maj 05, 2011 10:55

Det vore ju märkligt om inte EC/bebispottande skulle få genomslag även i barnböckerna. Jag tycker ju att det verkar som att allt fler föräldrar får upp ögonen för det naturliga i att lyssna till barnens grundläggande behov och i möjligaste mån försöka tillgodose dessa. Detta borde ju rimligtvis även gälla barnboksförfattare. Barn som suttit på pottan sedan de var bebisar kan ju inte förstå något av de instruktionslikande bilderböcker som handlar om att lära barn, som både kan gå och prata, att göra något så naturligt som att gå på pottan eller toaletten. :hellu:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » fre maj 06, 2011 18:24

Jag har nu läst "Super-Charlie" och oj vad sugen jag blev på att skriva en barnbok själv... Boken är jättefin med trevligt språk, passande tilltal och tilltalande bilder, men hela historien bygger liksom på att vanliga bebisar skulle vara hänvisade att bajsa i blöjan. Även när de är så stora att bajset luktar. För bebispottade barn måste detta te sig mycket märkligt. Men huvudpersonen tycker själv det är äckligt och vill till varje pris undvika att behöva bajsa i blöjan. Problemet är att hans föräldrar inte varit inne på denna hemsida. :lol: Lyckligtvis har han superkrafter. Jag är glad att mina barn fått samma möjlighet utan superkrafter, för visst tycker alla bebisar att det är lika äckligt att behöva göra ifrån sig i blöjan, som sagans Super-Charlie. Önskar att det också framgått i boken, men det gör det ju tyvärr inte... Inte heller att man inte behöver vara en superbebis för att meddela sin omgivning när det är dags...

Finns det fortfarande föräldrar som inte får denna information? Vad säger ni som är nyblivna föräldrar? Dags att plocka fram BVC-lappen, kanske? Den finner ni på: http://ecsweden.se/bilder/ec-aff.pdf
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Gästrummet