Här kan ni också ställa frågor!

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Här kan ni också ställa frågor!

Inläggav Hemmamamma » fre jul 13, 2012 17:45

Välkommen hit! :hello:

Jag har sett att det är en del "gäster" på besök på detta forum. Du vet väl att du som gäst kan skriva och ställa frågor här i "Gästrummet" utan att registrera dig? Så fråga på! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Re: Här kan ni också ställa frågor!

Inläggav Gäst » mån aug 20, 2012 12:18

Hemmamamma skrev:Välkommen hit! :hello:

Jag har sett att det är en del "gäster" på besök på detta forum. Du vet väl att du som gäst kan skriva och ställa frågor här i "Gästrummet" utan att registrera dig? Så fråga på! :tumup:

Åh så bra!

Har en fråga ang bajs. Lillen bajsar alltid i samband mrd frukost och kvällsmat vilket inte är konstigt i sig, men däremot tycker jag att han börjar signalera innan måltiden är slutförd. Bör jag avbryta måltiden för att gå på tis och sedan gå tillbaka eller ska jag se till att avsluta måltiden först?
Gäst

Inläggav Hemmamamma » mån aug 20, 2012 19:29

Hej och välkommen hit!:hello:

Jag tycker det kan vara lämpligt att prova att avbryta måltiden för ett pottbesök och se om det funkar. Gör det det, så är det bara positivt för aptiten efteråt. :tumsup:

Hur gammalt är ditt barn? Jag kan ju tillägga att en del barn har en period då de märker att de kan styra sina föräldrar till att följa dem till pottan när de vill och då gärna överutnyttjar detta. Det är dock den enda negativa aspekten med bebispottning som jag kan komma på, så det tycker jag att man får ta. ;-)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Gäst » tis aug 21, 2012 21:37

Tack! Jo, det brukar bli bäst om jag avbryter, men han "lär" inte sig "fel" då, så att han alltid vill gå på toa mitt i maten..? Iofs, han är väl släkt med sin far som mycket väl kan resa sig upp och springa iväg mitt i en måltid ;-)

Han är sex mån så tror inte han är så utstuderade än...
Gäst

Inläggav Hemmamamma » ons aug 22, 2012 09:03

Jag tycker ju att det är viktigt att man i möjligaste mån försöker att lyssna till sin kropps signaler och följa dem. Om man underlåter att gå på toaletten när man är bajsnödig kan ju det leda till såväl magvärk som förstoppning och låter man bli att kissa kan det ju som bekant leda till ännu värre öde. Jag brukar berätta historien om Tycho Brahe, som man misstänkte dog av sprucken urinblåsa då han underlät att gå från matbordet för att gå på toaletten! Om det är sant eller inte kan väl diskuteras men jag använder den som sedeslärande historia för barnen. Hos oss får alltid toalettbesöken gå först. Så är jag uppfostrad själv och det tycks även din man vara. Jag är övertygad om att vår inställning är den mest hälsosamma! ;-)

Vad gäller det utstuderade med att lura till sig onödiga pottbesök så är det nog vanligast runt ett och ett halvt års ålder. Vår äldsta flicka utnyttjade det flitigt, medan vår yngsta inte alls gjorde det. Kanske beroende på att vår yngsta flicka redan lärt sig att klara toalettbestyren på egen hand vid 20 månaders ålder.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Gäst » tor aug 23, 2012 21:37

1000 tack för värdefull input!

Vi har egentligen kommit in på det här med ev av tillfällighet och slump, men ny fortsätter vi!
Gäst

Återgå till Gästrummet