Tips för nybörjare

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Tips för nybörjare

Inläggav nybörjare » fre jan 20, 2006 17:22

Hej, innan frågorna kommer så skriver jag lite korta fakta om oss.
Mamma, pappa, storebror 2 år och lillasyster 3 månader. Till storebror har vi använt viktygblöjor för det allra mesta och köpeblöjor på natten och semester. Han är nu torr på dagen, men bajsar i blöja. När lillasyster kom gör vi likadant men blev nyfikna på EC. Vi har under en månads tid haft henne barrumpad mycket och försökt att kolla in signaler och hålla henne över handfat och potta efter tutten och då vi tror att hon behöver. Pappa och mamma är ungefär lika engagerade även om mamman är mer tid med dottern av tuttpraktiska skäl. Det är kul men vi behöver nu tips på hur vi kan gå vidare. Jag tycker det är svårt att få till det i vår familj med två små barn. Missar ofta då hon kissar när hon ligger på badlakanet helt nära, uppmärksamheten ska ju räcka till mer än EC, t ex matlagning, mellanmål, storebrors upptäckståg....

KONSEKVENS
Vi kommer inte att vara konsekventa, känner att varken tid eller energi räcker till. Funderar på om det är förvirrande för barnet att inte veta om mamma och pappa kommunicerar.
***Är det någon idé att EC:a överhuvudtaget om man inte gör det ?
***Är det bättre att välja tidpunkt och situationer då vi EC:ar eller kan man göra lite efter humör och dagsform?
***Ska vi helt strunta i "torra" köpeblöjor? (som vi fram till nu tyckt varit praktiska på natten)
***Kan mamma och pappa göra olika?

SIGNAL OCH LJUD
Kan inte se eller höra något särskilt på vår dotter när hon kissar eller bajsar. Vi säger Ssssss när vi ser eller tror att det behövs. Ofta funkar det.
***Vad kan vi göra för att upptäcka hur hon kommunicerar?
***Ska man säga samma sak för både kiss och bajs?

HÅLLA
När vi håller vår dotter för att kissa så kräks hon nästan alltid kaskader. Hur vi än håller så är det som att magen trycks ihop på det nytuttade lilla livet.
***Hur kan man hålla utan att barnet kräks?

BRÅTTOM?
Efter sovstunder känns det svårt att slita upp en sömndrucken prinsessa. Vet ju inte om hon vaknar eller tänker somna om. Jag brukar inte stressa vare sig på morgonen eller vid tupplurar. Det är inte alltid jag märker om hon vaknar upp glad och nöjd medan vi håller på med annat. Samtidigt så vet jag ju själv hur bråttom det kan vara när jag vaknar.
***Hur bråttom ska man ha efter sömn?
***Om barnet somnar in efter tutten, ska det kissas först och få somna om sedan?

SJAL
Skulle gärna vilja bära vår dotter mer men tycker att mina taffliga knytförsök och även test med bärselar inte är särskilt praktiska för någon av oss. Innan jag köper något vill jag gärna ha vägledning i sjaldjungeln.
***Jag letade fram en sari i bomull från Indien. Den är 1,15*5,0 m lång. Går den att använda som bärsjal och hur knyter jag den bäst?
***Finns det något annat jag har hemma som jag kan pröva med?

Re: Tips för nybörjare

Inläggav Kristina » fre jan 20, 2006 18:44

HEJ och välkommen! Tänkte svara på det jag kan så får väl andra fylla på med sina erfarenheter.

Det gör vi i alla fall, jag vet att andra gör annorlunda. Vi använder "psspss" (typ) och för det mesta kissar hon bara, bajsar hon brukar hon kissa då också så det känns lika bra att ha samma signal eftersom hon kissar varje gång nästan.

Jag brukar hålla henne ganska bredbent, så låren är på sidan om magen. Ibland spyr hon ändå när jag håller henne så, men det känns som att det inte blir fullt lika stort tryck.

Det lär man sig med tiden. I början brukade jag plocka upp henne direkt hon vaknat, sen gosa lite i famnen (för hon kissar sällan på mig) och sen efter någon minut prova kissa. Nu är hon mer lätt att läsa, så jag "vågar" låta henne ligga kvar lite längre ifall jag har koll på henne.

***Om barnet somnar in efter tutten, ska det kissas först och få somna om sedan?

Nä, sover hon så gör hon. Har hon somnat när hon ammar brukar hon vakna en stund (15-30 min) efter och bara vilja kissa, sen somnar hon oftast om igen så snart hon är färdig.

***Jag letade fram en sari i bomull från Indien. Den är 1,15*5,0 m lång. Går den att använda som bärsjal och hur knyter jag den bäst?

Ja, den borde funka rätt bra, den är ganska bred, men du kan ju ha den dubbelvikt (eller dela den och få två sjalar). Längden är helt OK. Till en liten bebis är omslutetX bäst, du hittar instruktioner på bl.a. babyboden.nu

Du kan ta ett gammal påslakan, sprätta i sidorna och dela på längden, då får du ett stycke som är ca 70*400cm, med det kan man knyta en hel del. Eller göra nästan likadant med ett lakan, fast då får du dela det på längden och sen sy ihop det, då får du en något längre "sjal".
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Re: Tips för nybörjare

Inläggav SkogsKajsa » fre jan 20, 2006 19:51

Hej hej!! :hello:

Jag försöker svara på lite jag också!

nybörjare skrev:KONSEKVENS
Vi kommer inte att vara konsekventa, känner att varken tid eller energi räcker till. Funderar på om det är förvirrande för barnet att inte veta om mamma och pappa kommunicerar.
***Är det någon idé att EC:a överhuvudtaget om man inte gör det ?
***Är det bättre att välja tidpunkt och situationer då vi EC:ar eller kan man göra lite efter humör och dagsform?
***Ska vi helt strunta i "torra" köpeblöjor? (som vi fram till nu tyckt varit praktiska på natten)
***Kan mamma och pappa göra olika?

***Jag tror att om man inte vill köra EC hela tiden så är nog det bästa att köra light-varianten; man erbjuder att kissa vid särskillda tider och när man märker att det behövs.
***Jag tror att mamma och pappa kan göra olika och att barnet lär sig att "nu är jag med mamma, nu gör vi så" eller "Nu är jag med pappa, då gör vi såhär". Men det vet jag inte om det stämmer.

nybörjare skrev:SIGNAL OCH LJUD
Kan inte se eller höra något särskilt på vår dotter när hon kissar eller bajsar. Vi säger Ssssss när vi ser eller tror att det behövs. Ofta funkar det.
***Vad kan vi göra för att upptäcka hur hon kommunicerar?

***I början är det bäst att säga ljudet när hon verkligen kissar, då vet hon att det hör ihop. Sen kan man gå över till att säga det som en erbjudan att "nu passar det att kissa".
***Vi kör med "ssss" för kiss och stånkar med för bajs.

nybörjare skrev:HÅLLA
När vi håller vår dotter för att kissa så kräks hon nästan alltid kaskader. Hur vi än håller så är det som att magen trycks ihop på det nytuttade lilla livet.

***Tror samma som Kristina, håll benen bredare.
Eller skulle det kanske funka att hålla henne så att hon ligger på underarmen på den som kissar henne? Jag vet inte för Lukas var aldrig särskillt kräkig och vi körde delvis med potta från det vi började när han var 2 månader.

nybörjare skrev:BRÅTTOM?
Efter sovstunder känns det svårt att slita upp en sömndrucken prinsessa. Vet ju inte om hon vaknar eller tänker somna om. Jag brukar inte stressa vare sig på morgonen eller vid tupplurar. Det är inte alltid jag märker om hon vaknar upp glad och nöjd medan vi håller på med annat. Samtidigt så vet jag ju själv hur bråttom det kan vara när jag vaknar.

***Det du kan göra är ju att ha ett kärl nära till hans så att du kan hålla fram henne utan att böka för mycket...kanske hon då kan välja sen om hon vill sova vidare eller inte. Men som sagt, detdär kommer ni in i.
***Samma som Kristina igen; har hon somnat så låt henne sova, behöver hon så vaknar hon till då och ni kan kissa henne.

nybörjare skrev:SJAL
Skulle gärna vilja bära vår dotter mer men tycker att mina taffliga knytförsök och även test med bärselar inte är särskilt praktiska för någon av oss. Innan jag köper något vill jag gärna ha vägledning i sjaldjungeln.

***Ett tips är att kolla på sjalbarn.se om dom har träffar i närheten där du bor. Då är du alltid välkommen att hänga på och prova andra sjalmammors sjalar.
Kanske någon här på forumet bor i närheten och kan visa dig?
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav melon » sön jan 22, 2006 17:43

Inga kloka svar här, jag är också nybörjare. Ville bara tacka för att du ställer alla frågor jag står och klurar på på min kammare men inte kommer ihåg med tangentbordet framför mig...

*lusläser svaren* :green:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Sara » mån feb 20, 2006 09:13

:iagree: Läser svaren med intresse.

Här hemma lillan jätteförkyld och har precis testat mig i min beslutsamhet genom att bajsa ner fullkomligt HELA sängen. Inklusive femtioelva gosedjur. :cry:
Användarvisningsbild
Sara
10 - Skitnyfiken

Vad hände sen?

Inläggav nybörjare » ons apr 05, 2006 12:42

TACK för snabba svar och ROLIGT att fler hade glädje av svaren kring mina funderingar om EC. Jag trodde tråden var borta eftersom jag inte hittade den. Ändrade rubriker och klistrad tråd gjorde att jag fick leta ett tag.

Vad hände sen? Vi har fortsatt som vi började och dessutom följt alla goda råd. Men tyvärr har vi inte upptäckt några signaler och det känns lite frustrerande för det var kommunikationen som tilltalade mig då jag läste om EC.

Nu ser det ut så här: Vi håller Lillasyster över handfat/hon sitter på potta vid blöjbyten, efter mat och sömn och alla de gånger vi tror att hon behöver kissa eller bajsa. Hon luftar rumpan ofta och vi Sssss:ar när vi ser att hon kissar, om vi missat flyttar vi henne bara till en torr del av handduken som hon ligger på. Hon kissar el bajsar aldrig då hon blir hållen, buren och ammad.

I början (runt 2-3 månader) gick det bra. Hon kissade och bajsade de allra flesta gångerna. Det var riktigt kul, fascinerande och även praktiskt att pricka kiss och framförallt bajs. Nu (drygt 5 månader) så är det bara någon gång om dagen som hon gör något i handfat/potta. Däremot så kissar och bajsar hon oftast direkt när jag lagt ner henne på en handduk efter att jag hållt henne över handfat. Känns inte som jag vill hålla henne för länge och kan inte se signaler. Ljuda Sssss hjälper inte heller. Någon som har tips?

Vi tänker fortsätta som tidigare men eftersom hon är på väg att krypa och resa sig så får vi ser hur det går. Det hade varit roligt att rapportera lite framgång men det kan jag inte påstå att det är. Roligt i sammanhanget är att Storebror, 2 år gått och blivit torr i ett huj. Nu har han bara blöja de få gånger vi gör längre utflykter i okänd miljö. Hoppas att våren gör honom sugen på att slå en drill om så behövs. Så nån framgång är det allt.
nybörjare

Inläggav tinaw » ons apr 05, 2006 12:52

Vi tänker fortsätta som tidigare men eftersom hon är på väg att krypa och resa sig så får vi ser hur det går.

I såna perioder när barnen håller på att lära sig nya saker går det ofta sämre.

Vi kör som regel att inte hålla mer än ca 40 sekunder-1 minut max. Annars blir det tradigt både för barn och förälder. Att bära mycket hjälper, och kissa när man tar ner barnet. Har du tittat på muskeltonus? Alltså, när barnen blir mer nödiga blir de liksom sprittiga och lite oroliga i kroppen.

Måste springa, EC-plikten (läs Noah) kallar... :D
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

blå i baken

Inläggav snart två veckor » ons apr 12, 2006 10:43

hejsan, har lite andra funderingar här. Har precis börjat med EC och det går riktigt bra faktiskt, även om jag (och pappan) fullständigt missar kissignalerna så upptäcker vi nästan alla bajssignaler. Däremot så blir vi så oroliga för när vi håller henne över hinken/toan/badkaret så blir hon blå i underlivet! Vi törs inte hålla så länge, och har testat att hålla på olika sätt. Det blir bättre när hon får stå med fötterna på handflatorna, men då är hon inte lika nöjd. Hon ser ut att må riktigt bra i övrigt, men det är otäckt när det blir blått... Hur är det för er andra - någon som känner igen detta?
snart två veckor

Inläggav SkogsKajsa » ons apr 12, 2006 18:05

Kan tyvärr inte hjälpa dig, aldrig hört talas om det förut. :hmm:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » ons apr 12, 2006 18:14

När mina var så små brukade jag ibland hålla dem liggande framåt med en hand under magen. Kanske värt att prova?
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Signaler

Inläggav Hemmamamma » tis nov 28, 2006 21:09

Bred i näsan?

Min mamma (barnpedagog som jobbat mycket med utvecklingsstörda) är suverän på att tolka barns signaler. Hon hävdar bestämt att hon ser att man blir ”bred i näsan” när man blir kissnödig. (Kanske någon mer som kan se det…)

Hemmamamma
Hemmamamma

Re: Signaler

Inläggav SkogsKajsa » tis nov 28, 2006 21:18

Hemmamamma skrev:Bred i näsan?

Min mamma (barnpedagog som jobbat mycket med utvecklingsstörda) är suverän på att tolka barns signaler. Hon hävdar bestämt att hon ser att man blir ”bred i näsan” när man blir kissnödig. (Kanske någon mer som kan se det…)

Hemmamamma

Bred i näsan? typ som vidgade näsborrar eller? :hmm:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

svar om "bred i näsan"

Inläggav Hemmamamma » ons nov 29, 2006 07:18

Ja, jag uppfattar det så. Själv ser jag det inte, men min mamma har alltid sett det på våra flickor och eftersom hon alltid lyckats så bra med att låta småbarn göra ifrån sig på pottan, så antar jag att det ligger något i det...

En praktisk fråga: Hur gör man för att citera tidigare inlägg?
Hemmamamma

Re: svar om "bred i näsan"

Inläggav SkogsKajsa » ons nov 29, 2006 20:41

Intressant, det måsta jag ju spana på bebisnäsor! :-D

Hemmamamma skrev:En praktisk fråga: Hur gör man för att citera tidigare inlägg?
Kika i överkant till höger i det inlägget du vill citera, där finns en knapp som heter "citera" helt enkelt! ;-)
(Om det inte är så att den av nån anledning inte syns för gäster?)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Gästrummet