EC och dagis

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC och dagis

Inläggav blackbelt » tor apr 19, 2007 12:45

Hu. Tack och lov är det inte dags för dagis på länge än för oss och det är jag glad för. Tankarna har börjat komma dock och jag undrar vad ni har för erfarenheter av EC och dagis?

Respekteras EC-andet eller är personalen i allmänhet lite skeptisk? Tycker mig ha läst massor av trådar om föräldrar som säger att deras barn inte använder blöja längre och när de kommer och hämtar så sitter likt förbaskat en bärbar toalett runt barnrumpan. Är det lättare att få gehör inom någon särskild form av barnomsorg (familjedaghem eller någon pedagogisk inriktning)? Jag kan INGET om dagis - min mamma var hemma med mig och min syster och jag har inga bekanta i närheten som håller på med EC.

Jag får en klump i halsen av att tänka på att min dotter kommer att så och säga till och ingen lyssnar! :-(

Är min oro obefogad eller har ni tips på hur man gör för att lösa detta?

/blackbelt

OUPS! Har jag lagt denna tråd fel?
Användarvisningsbild
blackbelt
10 - Skitnyfiken

Re: EC och dagis

Inläggav miamamman » tor apr 19, 2007 14:11

blackbelt skrev:Hu. Tack och lov är det inte dags för dagis på länge än för oss och det är jag glad för. Tankarna har börjat komma dock och jag undrar vad ni har för erfarenheter av EC och dagis?

Respekteras EC-andet eller är personalen i allmänhet lite skeptisk? Tycker mig ha läst massor av trådar om föräldrar som säger att deras barn inte använder blöja längre och när de kommer och hämtar så sitter likt förbaskat en bärbar toalett runt barnrumpan. Är det lättare att få gehör inom någon särskild form av barnomsorg (familjedaghem eller någon pedagogisk inriktning)? Jag kan INGET om dagis - min mamma var hemma med mig och min syster och jag har inga bekanta i närheten som håller på med EC.

Jag får en klump i halsen av att tänka på att min dotter kommer att så och säga till och ingen lyssnar! :-(

Är min oro obefogad eller har ni tips på hur man gör för att lösa detta?

/blackbelt

OUPS! Har jag lagt denna tråd fel?

Nu hann ju H fylla 2 år innan han började så han var ju inte så otroligt liten. Men det var inga problem alla. Vi bara sa att han använder inte blöjor. Några tygisar skickade vi med och sa att "om han absolut behöver nån gång på t ex utflykt när man inte kan gå på toa så snabbt/smidigt, t ex om man ska åka buss eller så" men dom användes aldrig.
Sedan har dom ju oftast toarutiner, på H's daig gick dom före och efter varje måltid, före och efter vila och före och efter utevistelse, dvs sådär 10ggr per dagisdag, vilket gjorde att han nog kissade 3 ggr så ofta som han skulle gjort hemma, men det vart ju sällan några snabba lägen så. första dagisåret, från nyss fyllda 2 till nästan fyllt 3 tror ajg vi fick hem 3 påsar blöta byxor/kallingar och det är ju inte mer än dom flesta 3-4 åringar presterar, så personlaen hade nog inga synpunkter.

Ska man börja dagis mycket tidigare än så får man nog vara beredd att kompromissa lite. Tygblöjor är ju bra att skicka med ("för han tål inte paooersblöjor", vit lögn :floet2: ) ökar nog personlaens motivation :-)

Ett tipa är att ställa sig i kö till alla dagis man kan tänka sig och åka på besök, långt i förväg. Sedan kan man ju tacka nej till dom man inte vill ha. Öka valfriheten.

Lång tid till inskolning är bra att sätta av. Så kan man vara med hela dagen rätt länge så personalen ser att det funkar, så tycker dom inte det är konstigt.

Lycka till!
Mamma till Hugo 0207 och Sonja 0511
Driver www.babyboden.nu
miamamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tor apr 19, 2007 15:04

Lukas började hos dagmamma när han var 15 månader och då hade vi plockat bort blöja helt en månad tidigare. Vi sa till dagmamman att han inte har blöjor men att han inte är 100% och att han behöver hjälp och att man lyssnar noga. Hon sa att det var OK med henne så länge vi skickade med ombyteskläder och att vi tog dit en potta. (en dagmamma utan potta :hmm: ) Sen ville hon ha möjlighet att sätta på blöja på vintern om han inte klarade att hålla sig eller säga till när dom var ute.
I perioder har det funkat jättebra och ibland har det vart flera ombyten med hem varje dag men hon har inte klagat eller satt på han nån blöja. :vågen:
I dagsläget funkar det jättebra hos dagmamman men det går uselt hemma...det har nog med Nemi att göra... :-S
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: EC och dagis

Inläggav Hemmamamma » lör apr 21, 2007 13:22

blackbelt skrev: .../Jag kan INGET om dagis/...

Själv är jag är dotter till en förskollärare, så jag har fått höra mycket den vägen, men har sedan jag fått egna barn också på egen hand tagit reda på mycket om dagens förskoleverksamhet. Vad jag funnit är att förskollärarna är mycket bra och gör ett otroligt jobb, trots alldeles för stora barngrupper, för små lokaler och för dålig personaltäthet. Jag håller dock med alla de som hävdar att förskolan inte är en plats för barn under tre år.

På länken http://www.hemmaforaldrar.se/jonas_himm ... ningen.htm finner man mycket intressant information om dagens förskola - dock inte om EC...

Förskollärare jag talat med ser dock blöjfria barn som något positivt. De som arbetat länge som förskollärare brukar berätta att när de började, fanns det knappast några tvååringar som hade blöjor, medan det nu till och med finns enstaka barn som har blöja tills de är närmare fyra år - en utveckling som knappast gillas.

Om man av någon anledning inte kan vara hemma med barnen tills de kommit upp i treårsåldern, så skulle ju jag rekommendera dagmamma. Många dagmammor är också väldigt duktiga på att erbjuda barnen potta och är måna om att de blir blöjfria tidigt.
Senast redigerad av Hemmamamma lör apr 21, 2007 20:43, redigerad totalt 1 gång.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav tinaw » lör apr 21, 2007 15:10

Noah har inte blöja på dagis längre. VI tog det lite lugnt i början och bara talade om att han brukar tala om när han vill kissa och berättade väldigt kort och enkelt om EC, men hade blöja på honom på dagis. Men sen slutade han ha blöja hemma för nån månad sen (dvs han kissade aldrig i dem, så då tog vi bort dem helt även när vi var ute nånstans osv, hemma brukade han gå utan), och då tog vi bart "dagisblöjan" också.

Personalen är positiv. Första gången han "kissade på sig" på dagis var igår, och det beskrev de som att precis när de tänkte sätt honom på pottan hade kisset redan kommit. De var väldigt imponerade att han inte kissat på sig tidigare alls. Jag tror att de är vana vid att barnen kissar på sig en del i början när de slutar med blöja, men Noah började ju sluta med blöja när han var två månader så att säga :lol: så han har ju lite försprång från barn som ska pottränas.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav LinnéaMätare » mån apr 23, 2007 19:43

Edit började på dagis vid 2 år minus en månad.
Hon har varit där två veckor (plus inskolning).
Precis som du var jag supernervös, mest över att sova i sovsal och tvång på plastblöjor.

Det går jättebra! En pocketblöja lämnas hon i, och när den är blöt byter de till en plastblöja. (eftersom jag har så få) De sover ute i egna vagnar, precis som hon alltid gör.

Jag försöker se saken ur personalens synvinkel, det hjälper mig att säga kraven och önskemålen på rätt sätt.
Inskolningen var helt klart värst för mig. Jag har ju ingen erfarenhet av dagis.
Edit stormtrivs och visar det på många sätt.
De pottar henne som de gör med de större barnen, oftast är hon torr hela dagen, utom när hon sover.

Jag hoppas att jag om ca ytterligare två veckor kan prata med dem om att låta henne vara utan blöja (utom vid sömn), då har vi ju haft en månad på oss att lära känna varandra, och de kanske ser blöjan som överkurs. Vi får se!
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » tis apr 24, 2007 08:08

Så svarade förskollärarna

Då ämnet intresserar mig, ”förhörde” jag två förskollärare i morse. (Vår femåring deltar i förskoleverksamhet tre timmar om dagen.)

Först frågade jag vid vilken ålder det var vanligast att barnen slutade med blöjor idag. De svarade samstämt 2,5 år – vilket stämmer med tidigare uppgifter jag fått från annat håll. Generellt sett tyckte de att pojkar brukade vara lite senare än flickor (vilket forskning visat är en myt). Det finns pojkar som inte är blöjfria vid tre års ålder.

När jag frågade om inställningen till tidigt blöjfria barn, så svarade de att de absolut inte är negativa, utan snarare ”lättade” när det kommer sådana barn.

Angående om de skulle klämma på barnen blöjor, trots att föräldrarna talat om att barnen är blöjfria så svarade de att de skulle göra det om de skulle gå ut på promenad eller liknande höst eller vinter, om de inte var helt säkra på att barnet klarade att hålla sig. Vidare menade de att det ofta var så att föräldrarna berättade att barnen gick på toaletten hemma, men på förskolan glömde de bort sig, eftersom det är så mycket som distraherar. De sa också att de, på grund av de stora barngrupperna och den låga personaltätheten, inte har möjlighet att vara observanta på barnens signaler om det är så att de inte har språket, så att de kan komma och säga till.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Emma2 » tis apr 24, 2007 10:03

Vi har precis börjat hos kommunal dagmamma, Vigo är med henne 1dag/v och i en samlingslokal med 3 dagmammor 2gg/v.
Vår dagmamma verkade positiv till att han inte hade blöja alls. Vi har inte ens som backup. De första veckorna funkade allt superduper, inte ett enda ombyte med hemskickat.
Sen har vi varit sjuka endel och jag har ätit 2 omgångar antibiotika, ngt hände med Vigos stackars mage eftersom han fortfarande ammar ca 3-4gg/dag.....när han var sjuk själv så funkade pottningen helt o fullt, men på sistone (typ 1,5veckor sen) hände ngt och han började bajsa på sig mitt i natten (inte bajsat på natten sen han var bebis) och tidigt på morgonen och när han lagt sig på kvällen kunde han inte somna och bajsade på sig. Detta hände i princip varje dag. Trodde först att han blivit dålig i magen....men sen började han bajsa på sig på dagen oxå och sa inte ens till i efterhand. Vi kollar ju inte längre eftersom han det senaste halvåret 100% sagt till när han ska bajsa. En dag hade han ju såklart bajsat ner sig hos dagmamman totalt :-S så när de skulle gå ut hade hon snott en upandgo blöja från den andra killen och satt på Vigo, för hon blev nervös att han skulle bajsa på sig mer. Men blöjan var av när vi kom o hämtade och hon sa att han kissar så fint på toaletten annars. Dock har han börjat kissa på sig mer nu oxå, typiskt när han ska vara där ju. Vi vill ju att han inte ska ha blöja, då känns det inte när han kissar....idag skickade vi med TP som hon kan ta på om hon känner för det. Varken hon el vi har ngn teori om vad det beror på att han börjat göra så, allt annat funkar bra där. Hon tycker oxå att han e såååå liten ännu, med tanke på att vara blöjfri.
Någon skrev ngnstans här att det tyckte det var konstigt med dagis utan potta...men det har inte hon heller, hon tycker att det baar blir jobbigt att vänja av med den sedan så hon vill hålla dem ovanför toaletten istället.
Oj, blev världens uppsats detta :ops:
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Hemmamamma » tis apr 24, 2007 14:00

Emma2 skrev:Någon skrev ngnstans här att det tyckte det var konstigt med dagis utan potta...men det har inte hon heller, hon tycker att det baar blir jobbigt att vänja av med den sedan så hon vill hålla dem ovanför toaletten istället.

Vi gick ju över till barnsits på toalett ganska tidigt, då vi tycker att det är väldigt smidigt. Det hade de dock inte på förskolan, så vi tog dit en egen. Vi reagerade också över att de inte hade en sådan självklarhet, men å andra sidan så måste ju blöjbarnsföräldrarna ta med blöjor till förskolan - och då tar man ju hellre med en toasits. :lol:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav blackbelt » tis maj 01, 2007 14:12

Väldigt intressant att läsa om era olika erfarenheter - särskilt kul med förskolelärarintervjuerna! Det känns bra att många verkar ha goda erfarenheter och att personalen är positiv. Som vanligt är det väl så att hälsan tiger still, det är bara när det verkligen inte fungerar som man gör sin röst hörd.
Användarvisningsbild
blackbelt
10 - Skitnyfiken

Inläggav Bubblan » sön aug 19, 2007 18:40

Tänkte bara tala om hur det går för oss hos dagmamman.

Elina har varit där en inskolningsvecka och en "riktig" vecka nu. Första veckan fungerade EC inte alls - det var alldeles för mycket nytt att titta på och leka med. Andra veckan, däremot, blev det inte en enda olycka hos dagmamman! :ls: Det funkade alltså bättre där än hemma! Elina har i princip varit ensam där fram till nu, men nästa vecka kommer det fler barn. Hoppas det fortsätter att gå bra ändå.

Jag vill ge min dagmamma en eloge för att hon har tagit det här på allvar och gjort vad hon kunnat för att få det att fungera. :loving: Elina säger ju än så länge inte till så himla tydligt (jag förstår, men kan inte kräva att någon annan ska fatta vad hennes blick eller lilla gnäll betyder), men dagmamman har tagit henne till toa då och då och det har uppenbarligen fungerat superbra. :app:

Jag är jätteglad, för jag hade absolut inte räknat med att det skulle gå så bra! :tumsup:
Bild
Användarvisningsbild
Bubblan
150 - Pissråtta

Inläggav gottegrisen » sön aug 19, 2007 19:27

Jakob började på dagis när han var 18 månader och de var väldigt positiva både till pottning och till tygisar. För det mesta hade han samma blöja när jag hämtade som när jag lämnade honom. När han var 22 månader så plockade vi bort blöjan helt på dagtid men dagis fick ha kvar några liggandes där som de kunde sätta på om det var en dålig dag eller om de skule iväg nånstans där det var svårt med toalet. Dessa användes aldrig och under hela vintern och våren fick vi hem kanske 10 ombyten som var nerkissade (och fler som var nerblötta av vattenlek). De rutinkissade honom innan och efter mat, sömn och utevistelse fram till han började säga till själv nån gång i mitten av våren.
Mamma till Jakob 050218 och Tuva 070714
gottegrisen
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC på förskola/familjedaghem