Dagisinskolning

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Dagisinskolning

Inläggav Tuve » tor aug 23, 2007 08:17

Nu är det dags för Arvid, 17 månader, att skolas in på dagis. Igår var första dan. Han är ju EC-light-are (eget val), och har fortfarande blöja. Jag berättade för en av personalen att han vet hur potta funkar, och kan, med lite uppmuntran använda den. Hon var ny på det dagiset, och det var kanske därför hon varken lät negativ eller positiv om det, visste kanske inte hur hon skulle säga. Men vi fick ett papper att fylla i, om vad barnet tycker om etc. Där skrev jag såhär: "det går att undvika att behöva byta bajsblöjor i stor utsträckning, om man rutinmässigt erbjuder Arvid pottan efter mat och när han vaknat."
Hoppas den formuleringen får dem att inse att de själva har nåt att vinna på det. De har ju förstås äldre barn i det där stadiet att de börjar lära sig pottan, så de borde kunna tillämpa samma strategi på Arvid som på dem.
Jag återkommer med berättelse om hur det går. Själv hoppas jag att åsynen av andra barn på pottan ska inspirera Arvid att använda den mer.
Jag lever fortfarande på att han för nån vecka sen själv satte sig på pottan, och bajsade i den, utan att jag trugade!
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Yonez » tor aug 23, 2007 18:38

så spännande, håller tummarna för att det blir bra!
Vill Själv!
Designa själv barnkläder och bärhjälpmedel.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Hemmamamma » tor aug 23, 2007 19:44

Jag har då aldrig hört talas om någon förskollärare eller dagmamma som inte tycker det är positivt att barnen går på pottan; däremot finns det säkert många som inte vill låta barnen gå blöjfria innan de är tillförlitligt torra. Och det kan jag gott förstå.

Vår yngsta flicka, nu två år och nio månader, började förskolan för två veckor sedan. Storasyster var tre och ett halvt år när hon började delta i förskoleverksamhet, så då klarade hon givetvis toalettbestyren på egen hand, vilket lillasyster också gjort sedan 20-21 månaders ålder. Förskolepersonalen vet ju exakt vad jag anser om onödig blöjanvändning, och de kommer knappt ihåg att de någonsin sett vår yngsta med blöjor när hon varit med och lämnat och hämtat storasyster (fast hon hade det fram till 17 månaders ålder). Hemma går hon ju alltid på toaletten själv; ibland talar hon om att hon skall gå, ibland inte. På dagis säger hon dock till när hon behöver gå på toaletten och får då sällskap av en fröken, vilket hon tycker är kul. Personalen har sagt att de tycker det är bra att hon säger till – och så länge som de håller på och följer med henne, så lär hon nog fortsätta med det. ;-)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC på förskola/familjedaghem