Ec och dagis/dagmamma?

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Ec och dagis/dagmamma?

Inläggav Mia » mån nov 14, 2005 15:14

Går det?
Har ni barn som Ecas på dagis eller hos dagmamma?
Har ni ngn erfarenhet om deras inställning till detta?
Jag funderar på att börja jobba om ca ett år.. Och då kanske Nemo fortfarande behöver hjälp till pottan... Och om inte dagis/dagmamma vill göra det så vill jag hellre vara hemma med honom om vi kan greja det..
Hur tänker ni?
Bild
Bild
Nemo ECar och älskar att åka bärsjal!
Användarvisningsbild
Mia
10 - Skitnyfiken

Inläggav diddeldi » mån nov 14, 2005 16:24

ska inte du skaffa en ny bebis tills dess? :babysits: ;-)

jag blir mer och mer sugen på att inte låta atlas börja på dagis så tidigt, så jag hoppas att företaget går så bra vid det laget att jag kan jobba heltid med det när bådas föräldraledighet är slut. men om vi sätter atlas på dagis kommer jag försöka leta runt tills vi hittar ett dagis där de är tillmötesgående och vill hjälpa honom till pottan. hoppas det går!
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav miriel » mån nov 14, 2005 23:50

Har funderat mycket på det. På storebrors dagis så har de alltid varit positiva till våra tygblöjor och när vi tog bort blöjorna (och kom med en kasse kallingar och extrabyxor :-) ) när Gentan var runt två. Så var det bara positivt det med. :-)

Det jag märkte med tex tygisarna var att det bytes ganska så sällan (tiden finns inte riktigt) och en EC bebis vet jag inte hur mycket de skulle hinna supporta....

Så med Ayumi har vi försökt få att kommunicera mera tydligt och nu vid femton månader så säger hon faktiskt "diss, diss" (kiss,kiss) när det är på G eller precis har hänt....och det är en början!

Förhoppningsvis så ska hon vara så tydlig när det är dagisdags att de inte kan neka henne hjälp!

Hoppas, hoppas!

:-)
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Anna » ons nov 16, 2005 23:26

Ec med en liten ettåring tycker jag nog är för mycket begärt av personalen på en förskola och även en dagmamma. Man man ju säga att man praktiserar det hemma så de kan vara lite mer uppmärksamma och ta till pottan när de ser, men jag tycker absolut man ska låta dem ha blöjbackupp. Inte för att jag tycker det äe så mycket svårare att byta blöja än byta byxor, men det tar en del tid varje gång man ska torka en pöl och då har redna tre andra hunnit stampa i kisset och måste bytas sockar på osv.....

Men att potta vid blöjbyten och potta då de signalerar tydligt borde verkligen gå bra tycker jag.

Jag är ändå inte alls nöjd med min sons avdelning just nu! Han är drygt 2½ och ihar bara nattblöja hemma. Han säger till lite dåligt så man måste ta honom till toa ibland och sätta honom där och när han säger till så är det ofta ganksa bråttom viket gör att han trots att han varit utan blöja hemma ett tag nu måste ha blöjan de 15 timmar i veckan han är på dagis "tills han börjar säga till ordentligt". Knepig inställning tycker jag, det komemr ju inte dierkt snabbare för att vi är så okonsekventa att han måste ha blöja 9-14 måndag, tisdag och torsdag.
Anna
10 - Skitnyfiken

Inläggav Mia » tor nov 17, 2005 08:28

Ja det lät som en taskig inställning.. Precis det skulle antagligen hända med Noel.. han är 2 och säger sällan till om det inteär Nu, inom 10sek..
Vissst jag förstår att det är svårt tt hinna med 10-20 barn på det sättet men jag vill ha en dagmamma alt litet dagis som klarar av det, annars inta alls.. Förhoppningsvis har man råd till det ;-)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mia
10 - Skitnyfiken

Inläggav miriel » tor nov 17, 2005 23:38

På vårt dagis så är de som sagts tidigare väldigt positiva till våra "projekt" ;-) (Å vad jag är glad över det!)

Gentaro säger fortfarande inte till på dagis utan de säger till honom regelbundet istället och då går han faktiskt och kissar. Det är något speciellt med dagispersonalen, de lyckas med saker som Gentan ALDRIG skulle göra hemma.... :hmm:

Det viktigaste för oss har varit just att har blöjan åkt så är den borta. Och med lite missöden ibland så fungerar det faktiskt överförväntan.

Det är tråkigt att höra (många säger det) att dagispersonalen inte kan/har tid att ge den här lilla extra puffen, det blir ju i längden mycket enklare för dem!
Eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Emma2 » fre nov 18, 2005 09:42

Nu fick jag ångest, har inte ens tänkt tanken på detdär med pottning på dagis :sad:
Hoppas att vi har en ny bebbe på gång innan dess så att man kan vara hemma :-S
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Mia » fre nov 18, 2005 10:02

Ja men visst! Det får väl bli ett barn till...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mia
10 - Skitnyfiken

Inläggav diddeldi » fre nov 18, 2005 14:14

Emma2 skrev:Nu fick jag ångest, har inte ens tänkt tanken på detdär med pottning på dagis :sad:

problemet är väl att man måste sluta nån gång :roll: . så med sista barnet blir det svårt :-S
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav SkogsKajsa » fre nov 18, 2005 15:44

diddeldi skrev:
Emma2 skrev:Nu fick jag ångest, har inte ens tänkt tanken på detdär med pottning på dagis :sad:

problemet är väl att man måste sluta nån gång :roll: . så med sista barnet blir det svårt :-S

Man får hålla på tills man blir pensionär! :tumup:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav miriel » lör nov 19, 2005 09:31

SkogsKajsa skrev:
diddeldi skrev:

Man får hålla på tills man blir pensionär! :tumup:

Men då kommer det ju vara självklart att ettåringar går på pottan med lite hjälp... ;-)
Om vi jobbar på lite så kanske vi vinner över "blöjjättarna" :tumup:
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » lör nov 19, 2005 10:52

Jepp, det får bli vår "mission" B-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till EC på förskola/familjedaghem