Bara två toaletter...

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Bara två toaletter...

Inläggav Hemmamamma » sön okt 28, 2007 20:44

Hur många toaletter finns det på era förskolor? Använder de pottor?

På vår förskola finns två toaletter på vardera avdelning, och på vardera avdelning finns 18-20 barn i åldern 1-6 år! (Ja, det finns personaltoalett också, men den är ju inte till för barnen.)

På andra avdelningen har jag förstått att de använder pottor också, men det har jag bara sett tillfälligt till något enstaka barn på vår avdelning. Själva tog vi ju dit en barnsits till toaletten när vår äldsta flicka började (vid 3,5 års ålder).

Man undrar ju om de ansvariga kallt räknar med att inte alla barn nyttjar toaletterna. :hmm: Hemma hos oss är vi två vuxna och två barn och har också två toaletter - vilket sannerligen behövs...
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kristina » mån okt 29, 2007 09:57

På vårt dagis har dom två toaletter (varav en en sån där mini-toa) och kanske 5 pottor. Det verkar räcka iaf. Det är en blandad avdelning.
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Hemmamamma » mån okt 29, 2007 13:07

Kristina skrev:På vårt dagis har dom två toaletter (varav en en sån där mini-toa) och kanske 5 pottor. Det verkar räcka iaf. Det är en blandad avdelning.

Jag blev jätteförvånad över att de inte har någon mini-toa på vår förskola. Personalen har berättat att de varesig vill eller får ha det p.g.a. arbetsställningen.

Det verkar ju jättebra som de har det hos er - med allt från pottor till stor toalett. På toaletterna på vår förskola är det dessutom väldigt stora ringar (hål), så för våra flickor var det verkligen behövligt med en barnsits! Jag har givetvis frågat personalen om de tycker det är tillräckligt med två toaletter och de har sagt att det kan kännas knappt, när många barn ska på innan de skall gå ut och liknande "rutiner".

Gissar att det skulle se annorlunda ut om även barnens villkor på förskolorna inkluderades i arbetsmiljölagen. :this:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kristina » mån okt 29, 2007 23:05

Ja, det är faktiskt bra, och Freja är jättenöjd med att hon kan gå på toa själv (det gör hon ju hemma också, men då behövs pall, där behöver hon inte ens det). Och jag tycker det är kul att den är såå liten, F är ju en mini-unge (80 cm vid 2 år) så det är häftigt att den tom är liten nog till henne.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Kristina » mån okt 29, 2007 23:06

Och jag vet inte, men vaddå "arbetsställningen"? Det är väl inte lättare att torka ett barn som sitter på potta? Och de flesta ungar lär sig väl torka sig själva ganska fort också, iaf vid kiss? F har iaf kunnat det flera månader nu, så hon kan ju sköta sina toabesök helt utan personalens hjälp.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Hemmamamma » tis okt 30, 2007 07:50

Kristina skrev:Och jag vet inte, men vaddå "arbetsställningen"? Det är väl inte lättare att torka ett barn som sitter på potta? Och de flesta ungar lär sig väl torka sig själva ganska fort också, iaf vid kiss? F har iaf kunnat det flera månader nu, så hon kan ju sköta sina toabesök helt utan personalens hjälp.

Ja, det är kanske därför det är så sällsynt med potta på avdelningen också. :hmm: Jag antar att de avser att de behöver böja sig för att torka när barnen bajsat. Fast mina barn bajsar faktiskt alltid hemma - och torkat sig själva när de kissat kunde de ju sedan länge innan det var dags att börja på förskolan. (Yngsta har klarat toabesöken själv sedan 20-21 månaders ålder.)

Men idag tycks det ju vara mer regel än undantag att svenska barn börjar förskolan redan innan de ens är blöjfria, :-( så man kan ju faktiskt förstå förskollärarna också. (I andra länder är det ju inte ovanligt att man har som krav att barnen är blöjfria innan de får börja i förskola. :tumsup: )
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav diddeldi » tor nov 08, 2007 14:35

på vårt dagis har de tre toaletter på ca 35 barn, plus en potta på varje toalett. fast det är bara de barn som just blivit torra som går på potta, när de är mer säkra i sin blöjfrihet så får de sitta på toan. de har ingen toaring men det verkar funka bra ändå. på vårt dagis är i och för sig barnen 1-2 år (de äldsta fyller tre i januari) så de flesta har blöja. men det är för att det är nystartat, tanken är att det ska vara 1-5 år.

det verkar i alla fall inte vara något problem med att det blir kö till toan, ännu i alla fall.
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Återgå till EC på förskola/familjedaghem