Torka själv!

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Torka själv!

Inläggav Hemmamamma » fre nov 16, 2007 22:35

Idag berättade vår 5,5-åring stolt att hon bajsat på dagis - och torkat sig själv! Att det stämde, såg jag spår av i trosorna... Så det blev både beröm :app: och lite förmaning :this: - men mest beröm, förstås. Kul att hon tog eget initiativ! Tidigare har hon inte visat något intresse för att klara detta själv - vilket istället lillasyster har... (så nu kommer ju hon insistera på att få torka sig själv också).
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » fre nov 16, 2007 22:41

Duktig tjej! :vågen:

En jobbarkompis berättade för mej att hennes sambo tyckt att hennes son skulle torka sej själv när han var 7 år. Då vart hon arg på honom för hon tyckte inte att sonen hade fysiken till det för "när man är 7 år har man för korta armar". Jag var inte så insatt då och vet väll inte hurdana armar sonen hade heller, men det låter ju konstigt. Är inte det ett kriterie för att få börja skolan på många ställen?
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » sön nov 18, 2007 19:54

Det varierar nog i olika förskoleklasser och bland olika förskole-/ lågstadielärare, men många förespråkar ju att barnen lärt sig torka sig själva innan de börjar i förskoleklass. Att en förstaklassare inte fått lära sig att att torka sig själv ännu, låter ju lite märkligt. Det är ju verkligen att göra barnen en björntjänst att inte lära dem det innan skolstart...

I tid är dock lillasyster, som genast snappat upp vad storasyster lärt sig - och "allting som du kan, kan jag göra bättre - allting kan jag göra bättre än du - eller i alla fall lika bra..." :floet2:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » tis jan 01, 2008 20:19

I vår släkt vimlar det av barnskötare, dagmammor, förskollärare och lärare av olika slag. En av dessa förskollärare, som jobbar i en 3-5-årsgrupp på en förskola, berättade nyligen för mig att hon ser till att förskolebarnen torkar sig själva även när de bajsat. Hon är med och ser till att det blir ordentligt gjort och torkar vid behov efter, men barnen måste försöka själva först. En del har försökt smita undan med motiveringen att de inte får torka sig själva när de bajsat, för mamma och pappa, men då har hon kontrat med att det får de på dagis, när hon eller någon annan fröken är med och kollar. Inte så dumt, va?
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tor jan 24, 2008 21:40

Lukas ville för nån vecka sen prova att torka själv när han bajsat så jag lät honom försöka och torkade efter. Han tyckte det var jätteroligt att få prova själv och vill göra det varje gång han bajsat. Han torkar jättenoga och det är sällan det blir något på mitt papper när jag torkar efter!
Sen blir han arg på pappa för att pappa inte vill låta honom torka själv!
"Men ja vill trääääääääääääääänaaaaaaaaaa!!!" Tjuter han medan pappa säger "Du är för liten, Lukas, det måste bli rent!" "Men ja vill trääääna, mamma säjjer!"
Vi får nog ta ett snack med pappsen, han förstår ju inte att Lukas tränar å sen får man torka efter. :roll:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav liv » sön feb 03, 2008 21:12

Hm, jag hade överhuvudtaget inte reflekterat över detta. Men Edvin, som ju blir två i april, har sedan några veckor visat och sagt att han vill prova torka själv. Snoppen klarar han rätt bra tycker jag, men rumpan har han inte riktigt hittat till! Men han får prova när han tar initiativ till det, och så torkar vi efteråt. Han sitter oftast på huk när vi torkar rumpan, och ibland vill han vi ska göra det även om han inte har bajsat... :hmm: :hellu:
liv
70 - Pissmyra

Inläggav pelikan » fre okt 03, 2008 13:48

Så bra att jag råkade in på denna diskussion! Jag antecknar :notes: tills det blir dags för Gabriel.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Återgå till EC på förskola/familjedaghem