Dagis och tygblöjor

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Dagis och tygblöjor

Inläggav Mari » mån jul 07, 2008 14:16

Min son ska börja på dagis och som det ser ut nu så hinner han inte blir torr.
De blöjor vi har är vikblöjor med mindre bra PUL-byxor, de håller kanske tätt för 1-2 kissningar. Vilket inte stör mig eftersom vi eftersträvar torra blöjor.
Dagiset förser barnen med engångsblöjor. Hur ska jag ställa mig till detta? (Har inte pratat alls med dagiset ännu).
Ibland har han perioder när han kissar var 15:e min. Lite lätt jobbigt med läckande tygisar då.

Fast jag vill att han ska känna när det blir blött! (Fast han verkar ju inte ogilla det ännu, hmprf)

Kan jag begära att dagis ska använda våra blöjor?

(Hade jag bara råd så skulle vi köpa ett gäng nya pul-byxor eller pockets för enkelhetens skull.)
Bär barnen i Bali Baby Breeze Morgaine.
Mamma till
Christian juni 2006
Angelica dec 2007
Mari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis jul 08, 2008 15:00

En förskola som håller med blöjor? :hmm: Inget bra incitament för föräldrarna att se till att barnen blir torra tidigt...

Om det blir problem med era blöjor så finns ju Libero potty-training-pants = svindyra engångsblöjor som barnet känner att de blir blöta i när de kissat (efter en stund försvinner dock den effekten).

Min erfarenhet är dock att de allra flesta förskollärare är mycket trevliga, tillmötesgående och lätta att ha att göra med och också positivt inställda till engagerade föräldrar - men det är klart att det måste fungera i verksamheten med många barn. (I ert fall är det kanske lite annorlunda, då jag utgår från att det finns någon slags extra resurs för hans räkning, med anledning av hans hörselskada du berättat om.)
Senast redigerad av Hemmamamma tis jul 08, 2008 20:38, redigerad totalt 2 gånger.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav diddeldi » tis jul 08, 2008 18:29

jag tror att det är svårt att hitta ett dagis som går med på läckande tygblöjor. pockets eller allt-i-ett-blöjor brukar inte vara några problem. fast du kan ju fråga.
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav Mari » ons jul 09, 2008 20:47

Jag lade ju ut samma fråga på sjalbarn och som det ser ut så får det blir ett gäng med pockets.
Hoppas kunna byta till mig de flesta mot sådant som jag inte använder.
Bär barnen i Bali Baby Breeze Morgaine.
Mamma till
Christian juni 2006
Angelica dec 2007
Mari
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC på förskola/familjedaghem