Dagis/Förskolenojja.....

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Dagis/Förskolenojja.....

Inläggav Pugsey » tis jan 13, 2009 11:44

Jag har lite ångest för att lämna min lilla plutt på dagis/förskola :cry: just nu går det så bra hemma hon kissar bara på sig två tre gånger per vecka, allt annat hamnar i toan.....jag måste jobba, hade vart hemma om det bara hade gått, hon kommer att nästan vara ett och ett halvt år....jag ska gå ner på 75% så att hon får så korta dagar som möljligt. Jag vet att vi har rätt att "bli bemötta" utifrån vårt barns egna behov, det står i läroplanen att vi har den rätten....men jag är lite skraj ändå? är det någon som har erfarenhet....känner mig lite lost... :mitvit: Det är så många andra människor vi träffar på som tycker att det är lite konstigt att vi sätter henne på toa...å bara blicken jag fick sist då jag var på stan av ett butiksbiträde....då lillan tecknade kiss och jag frågade behöver du på toaletten? och hon nickar.....tjejen tittade på mig med väldigt konfunderad blick......... :blahblah: Är det någon som har något positivt/peppande att säga så att jag kan slappna av lite...?? snälla....
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Inläggav shalita » tis jan 13, 2009 19:04

vår dotter gick på dagis i typ 5 veckor innan vi ångrade oss. då var hon drygt 1 år, kanske 14 månader tror jag.
personalen var väldigt väl-mötande o sa att de skulle göra sitt bästa. vi använde tygblöjor på henne (hon var bara utan blöjor ibland hemma) så tygblöjor fick hon ha där också. vi fick visa hur de funka o fick hem plastpåse med blöt blöja/blöjor om det vart någon.
vissa dagar kom 2 blöjor hem andra dagar ingen.
viktigt att de känner att du inte blir jättesur ifall det misslyckas, men att säga att detta är vad hon är van så det är bäst de sätter hon på potta framförallt alla rutintillfällen som säkert äldre barn också går o kissar, men även då hon tecknar *kiss* om hon nu gör det där också. det kan ju hända att hon inte gör precis som hemma när hon e där, det kan ta ett tag innan hon känner sig trygg med dom osv.
men kör på! du ska kräva att de gör som hon är van vad gäller hennes toabesök, som sagt det står i läroplanen.

lycka till! :tumup:
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav marre » tis jan 13, 2009 22:27

Det är ju jättebra att hon kan säga till! Då kan du berätta och hon visa hur hon brukar göra. Om de rutinpottar/toar (kanske främst de äldre barnen) på dagiset är det inte konstigare än att hon pottar då också.
barn vaknar fortsätter senare!
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav Pugsey » ons jan 14, 2009 12:57

Tack!.....det behövs lite andra tankar och erfarenheter :-D Jag försöker att ha en positiv inställning och hon blir ju bättre och bättre på att visa då hon behöver på toa.

Jo jag undrar också hur många tygisar vi behöver skicka med henne? Vi har bara fyra stycken och två trainingpants som vi har klarat oss med hemma, kanske vi behöver fler? Vad tror ni?
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Inläggav marre » ons jan 14, 2009 22:58

Antalet tygisar är ju inte lätt att veta men det är nog bra om de har ordentligt. Speciellt i början är det kanske så att det blir mycket i blöjan när det är nytt och så. Trainingpants borde vara uppskattat när de har lärt känna henne, men också där är det nog bra att de har flera att byta med.
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » tis jan 27, 2009 21:49

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att personalen inte kommer att försöka vara tillmötesgående. De tycker förmodligen att det är jättebra att ert barn går på pottan och de som jobbat länge, tycker nog inte att det är speciellt konstigt heller. Min erfarenhet är att de flesta förskollärare "trollar med knäna", men det finns gränser även för vad de klarar. Jag vet inte vad det är för gruppstorlek och personaltäthet på den förskola ni valt, men det är ju inte ovanligt att det i syskongrupper är runt 20 barn på 2-3 personal. Jag har pratat med många förskollärare om barn, pottor och blöjor och alla jag pratat med säger att det är mycket ovanligt att barn klarar av att vara blöjfria på förskola innan 2,5 års ålder även om de klarar det hemma/ med sina föräldrar. (Jag har skrivit mer om olika orsaker i andra inlägg här.)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC på förskola/familjedaghem