Det går inte så bra på dagis...

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Det går inte så bra på dagis...

Inläggav zorgzorg2 » tis sep 14, 2010 21:01

Hej alla,

Först ursäkta för min dålig svenska, det tar tid att lära sig språket...

Vår son (15 månader, EC i 11 månader) går nu till dagis sedan 3 veckor. Han visar klart när han vill gå på toa, och hemma funkar det utmärkt. På dagis, när vi var där med honom gick han till badrummet för att säga han ville kissa. Vi har visat det till lärare, och bett att de skulle hjälpa honom och föreslå då och då om han vill, met de bara skratt och sa att de hade ingen tid för det.

Är det vanligt att de vill inte hjälpa till med EC på dagis ? Vet någon om det finns EC-vänliga dagisar i Norrköping ?

Hälsningar,
Martin
zorgzorg2
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » ons sep 15, 2010 08:42

Hej och välkommen hit! :hello:

Naturligtvis är det i teorin så att förskollärarna ska ha tid att hjälpa varje enskilt barn och ni har alltså rätt att kräva att de hjälper till med detta. Tyvärr så finns ofta inte realistiska förutsättningar för att omsätta detta i praktiken. Att sätta barnen på potta i samband med blöjbyte och toalettrutiner (t.ex. innan utevistelse och innan måltider) borde däremot inte vara några svårigheter att få personalen att tillgodose. De flesta förskollärare är mycket positiva till att föräldrar lär sina barn att göra ifrån sig på potta och toalett, men de har tyvärr mycket begränsat utrymme att kunna hjälpa barnen med detta på förskolan.

I Sverige har alla barn rätt att gå i avgiftsfri allmän förskola tre timmar per dag fem dagar i veckan från och med tre års ålder. Detta är en verksamhet som är framtagen för att möta barnens behov. Idag är också barnomsorgsverksamheten, det som tidigare kallades daghem, inkluderat i förskoleverksamheten. Denna omsorgsverksamhet subventioneras av staten och föräldrar har rätt att lämna sina barn där redan från ett års ålder, för att själva välja att förvärvsarbeta eller studera. Barnomsorgen i förskolan är alltså framtagen för att möta föräldrarnas behov av barnpassning.

Eftersom allt fler svenska föräldrar väljer att lämna barnen till förskolan istället för att vara hemma och ta hand om dem själva, så har förskolegrupperna blivit allt större och personaltätheten allt lägre. De flesta förskollärare gör ett fantastiskt arbete utifrån de förutsättningar de har, men de kan inte trolla med knäna... Det varierar stort mellan olika kommuner hur stora grupper man tillåter och vilken personaltäthet man anser sig ha råd med. En annan faktor är ålderssammansättningen, vilken varierar över tid. Om man har sitt barn i en förskolegrupp med många blöjbarn, så har personalen mindre tid över för varje enskilt barn än på en avdelning med fler större barn och kanske bara ett fåtal blöjbarn. Jag rekommenderar dig att läsa Per Kågesons bok "Tid för barn? - En analys av samhällets omsorg om de yngsta" för att få en ökad förståelse för vad det innebär för barn under tre år att "gå på dagis" i dagens Sverige.

Om man inte har möjlighet att själv ta hand om sina egna barn under deras uppväxt, så är "dagmamma" (kommunal dagbarnvårdare) ett bra alternativ till förskolan. Många dagmammor är också mycket positiva till att hjälpa barnen att göra ifrån sig på potta eller toalett. Eftersom det är många olika personal på en förskola och de dessutom ofta ersätts av vikarier (då förskolebarn och personal ofta får infektioner, se Per Kågesons bok), så är det givetvis lättare att få en nära relation till en dagmamma.
Senast redigerad av Hemmamamma ons sep 15, 2010 19:26, redigerad totalt 3 gånger.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kari » ons sep 15, 2010 19:15

Hej!
Verkligen tråkig inställning hos personalen. Min flicka började i samma ålder som din pojke, och hon var blöjfri på dagarna. Sa inte själv till när hon ville på den tiden, men minst varannan dag kunde jag hjälpa henne till att vara helt torr. Personalen på hennes förskola sa bara ok, då går vi väl till pottan med henne. Och de har rutinpottat sen dess, oftast i samband med blöjbyte hos de andra, före och efter sovning, efter måltid etc. Efter ca 3-4 veckor med en olycka per dag, så har hon sen med enbart enstaka undantag varit torr på förskolan. Faktiskt i högre utsträckning än hon var hemma under en lång period. Och detta var ändå en avdelning på 15 barn där alla andra har blöjor.
Min syster som är förskolelärare säger att uppdraget är att tillgodose alla barns behov på den nivå de befinner sig. Det är väl verkligen inte för mycket begärt att behandla honom som vilket annat barn som helst som håller på att avveckla blöjan, dvs hjälpa honom extra nu till en början. Hoppas ni kan stå på er. Om personalen inte lyssnar får man ju vända sig till chefen, men risken är ju stor att det blir en spänd stämning av det som ingen mår bra av.
Hoppas det löser sig!
/Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » ons sep 15, 2010 19:50

Tyvärr är det väl idag få förskollärare förunnat att jobba under sådana förutsättningar att de faktiskt kan utföra det uppdrag de har på det sätt de skulle önska, även om jag är övertygad om att de flesta gör så gott de kan och mer än det. Jag tror att det är viktigt att man som förälder har realistiska förväntningar på vad personalen har en rimlig chans att hinna med.

Jag håller med Kari om att de givetvis inte får åldersdiskriminera. Det är viktigt att ni är tydliga med var er pojke befinner sig i utvecklingen när det gäller att gå på pottan. Skillnaden mellan en tvååring och en ettåring är dock dels språkförmågan, men också att en tvååring i regel själv kan såväl klä av och på sig kläderna och klara toalettbestyren på egen hand i betydligt högre grad än vad som är möjligt för en liten ettåring. Detta betyder alltså att det krävs mer av personalen för att hjälpa en ettåring än en tvååring. Dock torde det vara smidigare för alla parter att hjälpa barnen så att de får göra ifrån sig på pottan/ toaletten istället för att de ska behöva sanera ett nedbajsat blöjbarn.
:piss:

Om personalen verkar okunnig kring det här med att erbjuda bebisar och småbarn att göra ifrån sig på potta och toalett så skulle ju jag rekommendera att ni skriver ut några lämpliga sidor från detta forum om vad EC innebär, så att personalen verkligen förstår vad det handlar om.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC på förskola/familjedaghem