EC & Dagis

Här kan vi prata om hur det fungerar med att ha ett EC:at barn på förskola (dagis) eller på familjedaghem (dagmamma).

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC & Dagis

Inläggav Elin » sön mar 19, 2006 16:14

Så på måndag har jag äntligen blivit lovat lite tid med en av fröknarna för att få prata lite kring lice och hennes pottande....

Som stöd skrev jag detta(berätta gärna vad ni tycker - ska jag ta bort nåt/lägga till nåt?:

Alice använder potta med tygblöjor som backup.
Detta har hon gjort sedan hon var 4 månader gammal. Våran önskan är att hon ska få fortsätta använda pottan/toaletten i första hand även på dagis.
Vi är givetvis medvetna om att ni som personal inte känner igen hennes signaler för kiss/bajsnödig ännu, även att ni har många barn som behöver er uppmärksamhet vilket gör det svårare för er som personal att hinna se eller höra när det börjar bli dags för Alice att använda potta.
Vårat förslag blir därför att ni börjar sätta henne på pottan mer på rutin:

*När hon kommer in från att ha varit ute
* innan Lunch (om inget kommer - även efter lunch)
*innan vila
*efter vila
*innan hon går ut.
* vid blöjbyte – även om hon har kissat i blöjan (för att få kissa färdigt om hon inte tömt blåsan ordentligt)

Med dessa rutiner borde ni pricka de flesta av hennes kissningar i pottan – det blir ju även rutin för Alice efter att tag.

Det Alice gör när hon blir kissnödig är att hon blir lite gnällig – hämtar pottan eller en blöja – eller söker upp en vuxen och klämmer runt blöjan i grenen.
Hon har på senare tid även börjat säga ”blöja”, ”potta” och ”kiss kiss” – klart enklast att uppfatta är ”kiss kiss”.

Då hon sitter på pottan säger vi: ”- Nu kan du kissa om du vill.”
Det får absolut inte bli något tvång, säger hon ifrån så behöver hon inte sitta kvar. Det är även viktigt att det är något helt naturligt att hon kissar på pottan, så inga stående ovationer är nödvändiga – hon gör ju bara som hon alltid gjort.

Alice sitter oftast så länge hon behöver tills det kommer något om hon måste kissa. Ibland vill hon hämta något att läsa eller bläddra i (undrar just var hon fått det ifrån?!).
Om Alice skulle bajsa under de timmar hon är på dagis vill vi gärna att hon får sätta sig och bajsa färdigt på pottan. Ibland kommer det mer efter ett tag eftersom hon inte är van att bajsa i blöja så håller hon tillbaka lite.

Har ni några frågor kring detta får ni mer än gärna fråga oss om detta.
Men jag tror inte det skiljer sig speciellt mycket från gammal hederlig pott-introduktion för 1½-åringar.

Tack!
Hälsningar Alice, Elin & Peter.
Senast redigerad av Elin sön mar 19, 2006 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Elin
70 - Pissmyra

Inläggav tinaw » sön mar 19, 2006 16:20

Jag tycker det låter jättebra!
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » sön mar 19, 2006 16:22

Det ser jättebra ut! Att få läsa detdär borde ge dem lite tid att tänka igenom och låta det sjunka in bättre än om man bara börjar rabbla upp det. :blahblah:

Vi kanske får användning för att låna den texten av er framöver ;-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Elin » sön mar 19, 2006 16:31

Tack för era kommentarer! :-D

JAg var inne på att berätta ALLT om EC först - bara för att jag tycker att det är så homla roligt och intressant :rock: - men fick hejda mig när jag insåg att det nog skulle bli lite "too much" :this: :blahblah: :blahblah:

En av fröknarna har jobbat i 30 år på dagis och hon verkar totalt avslappad kring detta med Alice och pottan....det här är nog mest för den yngre personalen och eventuella vikarier...

och som miriel sa - Det bästa är att vara lagom tjatig och väldigt ödmjuk så funkar det mesta :urule:
Elin
70 - Pissmyra

Inläggav Jenny » sön mar 19, 2006 20:15

Det låter jättebra. :-D
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav melon » sön mar 19, 2006 21:12

Håller med de övriga.

Jag tror att det är jättebra att lämna över information skriftligt. Då har de som inte är med lika stor chans att få veta lika mycket. Muntlig information har ju en tendens att tunnas ut/överdrivas/bli fel när det gått genom flera led.
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Jenny » tis mar 21, 2006 16:33

Hur gick mötet?
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav Elin » tis mar 21, 2006 18:12

hmmm....nåt "möte" blev det ju inte...men jag lämnade över papperet + ett litet info-papper om tygblöjorna.

Sen visade jag den fröken som jag vet kommer att vara kvar och som känns mest avslappad kring detta med pottan...vi pratade lite löst om det och jag bad henne läsa igenom och så får vi prata mer nu imorgon blir det väl - när jag kommer tillbaka (idag var det sambon som var med på dagis)

Idag hade han pottat henne ett par gånger och det hade funkat bra.

men när jag kom för att möta hade hon blöt blöja och ingen som verkade ha kollat.........men det är väl att begära för mycket kanske....
Senast redigerad av Elin tis mar 21, 2006 21:57, redigerad totalt 1 gång.
Elin
70 - Pissmyra

Inläggav Elin » tis mar 21, 2006 18:18

Jo - förresten - det hon sa var att:
"jaja - det är ju så olika med pottningen och det är som att föräldrar idag glömmer av att de kan börja lite tidigare än de gör - det är nog mest av bekvämlighet för föräldrarna som deras barn får ha blöjor så länge" :this:

jag gillar hennes inställning - tyvärr är hon lite lätt stressad just nu pga att hon är den enda fassta personalen bland en massa vikarier och varje dag kommer nya kartonger med bestick-vagnar-leksaker-kastruller etc som personalen ska hinna packa upp mitt i invänjningen. :whut: :blahblah:

Det är en helt ny avdelning med bara nya barn....så jag antar att det får ta lite tid för detta med ec:andet att sjunka in. :roll:

Tills dess kör vi väl med tygisar och en massa extra byxor att byta till.

Jag sa även att Alice är utan blöja helt hemma rätt mycket och att pottandet funkar bäst då - det tyckte hon lät bra ;-)
Elin
70 - Pissmyra

Inläggav Sara P. H. » tis mar 21, 2006 21:27

:tumsup: Låter som det finns goda möjligheter att ni lyckas införa EC på dagiset!! Du måste berätta hur det går!!
(Jag börjar redan oroa mig för hur det skagå på vårt dagis- efter pappas B-) vår-sommar-höst :roll: ... :siishah: dagisstart "redan" i oktober? :-S Stora killen?!?
Sara P. H.
70 - Pissmyra

Inläggav Jenny » tis apr 11, 2006 21:02

Hur har det gått? :mitvit:
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Återgå till EC på förskola/familjedaghem