Amanda (född i juni 07)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Amanda (född i juni 07)

Inläggav marre » mån jan 21, 2008 23:12

Den positiva spiralen
Har tänkt så länge att jag ska skriva en tråd om Amanda och nu blir det av till slut :)
Amandas ec tog fart när hon var 4 månader. Innan dess hade hon rutinpottat med både bra och sämre dagar. När hon var 4 månader var vi hos mormor och A fick ha engångsblöjor efter en period av mycket tygisar. För att spara på dem satte jag A på pottan oftare än vanligt och plötsligt började en positiv spiral!
När hon kom på pottan kissade hon aktivt och fick hon bara potta med ganska täta intervall kom allt där.
Med Amandas storebror inträffade aldrig detta, där gällde det att pricka honom, inte att han prickade pottan. Så plötsligt fattade jag vad ec kunde vara, och hur lätt det kan vara.
Nu är Amanda 7 månader och både ecar och blöjkissar men varje dag är en dag med pottan som mål :vågen:
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » mån jan 21, 2008 23:50

Va kul! Upplevde samma med Nemi gentemot Lukas. Lukas fick man pricka medan Nemi även prickar pottan! Konstigt att det är så olika...
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav marre » lör jan 26, 2008 22:46

Har surfat runt lite och som alltid när jag läst här känner jag mig inspirerad. Så imorgon ska bli en redig ec-dag :-) Nu löper dagarna 50/50. A kissar i blöjan och pottan men tror att om jag släppte sargen skulle det kunna funka bättre. Nu sover A i sjalen så en potta innan sängen blir första steget!
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav marre » sön jan 27, 2008 21:55

Missade morgonkissningen men sen körde vi blöjfritt fram till em. Blev en del byten men å andra sidan är pottningarna så mycket smidigare utan blöjan. Sen på em fick vi besök så då åkte blöjan på men imorgon kör vi igen :)
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » sön jan 27, 2008 23:30

Härligt! Va kul att ni "tagit steget" och luftar A-rumpan :app:

Här försöker vi lufta N-rumpa så mycket som möjligt men vi har väldigt kalla golv :-(
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav marre » tis jan 29, 2008 22:34

Idag har varit en blöjdag men mycket kom i pottan ändå. Men känner att hattandet inte gynnar ect. Såklart bättre än helblöja men trist med dåligt flyt. Imorgon igen! *peppar*
Här försöker vi lufta N-rumpa så mycket som möjligt men vi har väldigt kalla golv :-(

Amanda fick en "baby-tummy" häromdagen. En avklippt tröjärm, stickad och tajt som hon har som en stor babylegs runt kroppen. Hon kan inte krypa utan hasar runt med magen i som blir kall annars.
Men till lilla rumpan :hmm: Hur ser kinesernas kluvna byxor ut egentligen? Är de så att det glipar bara barnen sätter sig ner? Annars borde man kunna knåpa nåt liknande i fleece.
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » ons jan 30, 2008 13:06

Nånstans på forumen finns en tråd till ur man gör kinesiska blöjfribyxor...kan det vara under pysselrubriken tro? Hinner inte kolla, mat på spisen! :oooops:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav marre » ons jan 30, 2008 23:21

Sökte runt och hittade Tuves bild på "äkta" kinabyxor. Men vid närmare eftertanke verkar rumpan bli kall iaf. Här kör vi nu "tur vi har ärvt så många mjukisbyxor och att de går bra att tvätta"-metoden. Blöjfritt och blir byxorna blöta tar vi ett nytt par. Simple.
Idag var en fri dag :-D Knäppast var makens komentar vid matbordet (jag är i rummet bredvid) "nu sitter det nån här och klämmer faktiskt" Jag svarar surt "då går det fint att ta personen i fråga på toa" varpå han kommer på vad han sagt och säger "förlåt, jag blev så paff" :lol: :roll
På kvällen var vi på akuten med lilla A som hade svårt att andas (virus-sjuk) . Vi måste öva mera på handfat! A blir så glad åt speglar och kranar att hon inte får en tanke på att göra vad hon ska, märks att det blivit pottan bara på sistonde.
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav marre » sön feb 03, 2008 00:06

:vågen: Vilken bra dag vi har haft. Tre par byxor i tvätten på hela dagen och de gick åt på morgonen (då skvättkissar hon) Kändes konstigt att sätta på nattblöjan (men den behövs) Glad över dagen!
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav marre » tis feb 12, 2008 23:43

Hej o hå! Är tillbaka efter en vecka hos mormor och farmor. Har blivit mycket blöja men många timmar om dagen utan. Inga bajsblöjor förrän nu när vi kommit hem :roll:
Har sytt trainingpants som funkar kanon! Letat hela dagen efter vår kamera för vill visa i pysselhörnan men var i hvte är kameran?!
Igår och idag har varit knasiga dagar när hon inte bara snabbt kissar när hon kommer på pottan utan bara sitter och pysslar eller inte vill sitta alls. Först 5-6 sittningen kommer skvätten. Kanske erbjuder jag för ofta helt enkelt, kan inte vara bra....
I morgon är en ny dag.
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav marre » ons feb 13, 2008 22:37

Bild En riktig dålig dag. EN kissning.... imorgon är en annan dag...hoppas jag.
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » ons feb 13, 2008 22:39

marre skrev:Bild En riktig dålig dag. EN kissning.... imorgon är en annan dag...hoppas jag.

Imorron är ALLTID en annan EC-dag :tumup:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav marre » tor feb 14, 2008 23:23

Phu! Det blev en annan dag idag :-)
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav marre » sön feb 17, 2008 22:27

Amanda är inne i en aktiv fas, idag har hon kommit på hur man står på alla fyra och hon drar sig upp mot allt inom räckhåll. Pottan suger om hon inte verkligen behöver så hon är tydlig iaf :lol: Jag försöker avvakta för vill inte sätta henne i onödan så missar henne ibland. Får nog hacka i mig att första "svackan" är i antågande. Tokigt är att jag nu verkligen känner att jag borde letat efter hennes signaler mera, och nu är väl inte den optimala perioden för det. Men det har funkat så bra med rutinpottandet. Eftertankens kranka... Men de nya trainingspantsen funkar jättebra och jag missar inte "jag är våt"signalen ialla fall, det gör nämligen ingen ;-)
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav marre » tor feb 21, 2008 20:59

Nu pottar vi när A hojtar och vid de säkra korten (efter mat o sova). Det går riktigt bra! Idag höll vi på att montera lampor i sonens rum och A var med på golvet. Vi står på stegar när A börjar klaga, hon har "krypit" från leksaken (lampkartongen). Efter en stund tjoar hon högljutt och jag tänker att nu är hon nog våt, attsingen det var det hon sa. Iväg till toan och då är hon torr men kissar gladeligen. Stackars A, tjockhuvad mamma hon har!
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Nästa

Återgå till EC-Berättelser