förenklade tecken?

Ett spel med tecken, en hemsida med forskning om tecken eller kanske "bara" en tanke om tecken? Tipsa oss andra här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

förenklade tecken?

Inläggav Sara P. H. » tor dec 01, 2005 23:40

Hur små barn klarar att teckna två-handstecken? :hmm: Nå´n som har erfarenhet? Eller tror något? :-D
Sara P. H.
70 - Pissmyra

Inläggav tinaw » fre dec 02, 2005 00:23

Thilda gör en del tvåhandstecken. Hon är två nu, men jag vet inte när hon började... Vi brukar förenkla eftersom jag oftast ändå har en hand upptagen :D
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

tvåhandstecken

Inläggav Katta » ons dec 28, 2005 21:04

Hej! Hittade just in här. Min pojke började teckna strax före 11 månader. Han tecknade då vatten och banan. Jag har använt banantecknet som clownen Manne använder. Vet ni? Man börjar med pekfingrar och tummar en bit isär och för sedan händerna utåt medan tumme och pekfinger på resp. hand möts. Han utför självklart inte detta felfritt men han använder båda händerna. En vecka senare kom "BIL". Han för händerna växelvis upp och ner. Jag har inte introducerat tecken ett och ett. Förstår inte riktigt vitsen med det?! Ord sköljer ju över dem hela tiden. I alla fall så tecknar han nu vatten, banan, bil, pappa, frukt, häst. Hund och äta är på gång.
Katta
Katta

Re: tvåhandstecken

Inläggav SkogsKajsa » ons dec 28, 2005 21:21

Katta skrev:Hej! Hittade just in här. Min pojke började teckna strax före 11 månader. Han tecknade då vatten och banan. Jag har använt banantecknet som clownen Manne använder. Vet ni? Man börjar med pekfingrar och tummar en bit isär och för sedan händerna utåt medan tumme och pekfinger på resp. hand möts. Han utför självklart inte detta felfritt men han använder båda händerna. En vecka senare kom "BIL". Han för händerna växelvis upp och ner. Jag har inte introducerat tecken ett och ett. Förstår inte riktigt vitsen med det?! Ord sköljer ju över dem hela tiden. I alla fall så tecknar han nu vatten, banan, bil, pappa, frukt, häst. Hund och äta är på gång.
Katta

Nu har ju Lukas precis börjat teckna men jag började med både lampa och pippi samtidigt (och egentligen dricka men det har han inte snappat upp än) Att introducera ett tecken i taget är väll egentligen bara ibörjan så att dom lär sig vad det innebär att göra ett tecken först, sen borde man väll kunna vräka på med fler samtidigt efter hand?
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Saffran » ons dec 28, 2005 23:25

Hej!

Vår son är ett år och använder båda händerna till vissa tecken, som t ex banan, färdig, hem, katt, upp osv medan han till bil endast använder en hand (än så länge iallafall).

Vi gör tecknen med båda händerna och även med hans händer ibland och sen får det bli det det blir när han gör dem. VI tycker att det viktiga är att han kan göra sig förstådd. Vissa tecken tror jag kräver två händer på ett annat sätt (katt, färdig, hem osv) än andra som går faktiskt går bra med en hand, t ex bil. Kan det ha något med att människan oftast väljer det smidigaste sättet? ;)
Användarvisningsbild
Saffran
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » tor dec 29, 2005 00:02

När bebisar lär sig prata är det ju oftast inte helt prefekt det heller, de hoppar över ord eller delar av ord för att göra det enkelt.
Så varför skulle inte teckenspråket "bebisspråkas" :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » tis feb 14, 2006 08:17

Ibland funderar jag på om det kanske är lättare att teckna med båda händerna för bebisarna? Kan det stämma? :hmm:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » tis feb 14, 2006 08:20

Njae...inte vad jag märkt på Lukas.
De tecken han annammat är enhandstecken, plus att det är lättare som förälder med enhandstecken då man oftast bara har max en hand fri.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » ons feb 15, 2006 08:42

SkogsKajsa skrev:lättare som förälder med enhandstecken då man oftast bara har max en hand fri.

Jo, det är sant.. Tack så mycket! :tumsup:
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Clärchen » fre feb 24, 2006 14:23

När jag gick kurs i teckenkommunikation för 10 år sedan fick vi den här listan för hur man skulle välja ut de första tecknen för teckeninlärning:

- Tecknen bör ha stor likhet med det betecknade, t ex äta
- Tecknen bör ha en enkel handform, t ex ge
- Tecknen bör utföras i kontakt med kroppen, t ex mössa
- Tecknen bör utföras med upprepade rörelse, t ex hund
- Tecknen bör utföras inom det egna synfältet, t ex kaka
och slutligen
- Tecknen bör utföras med båda händerna, t ex mjölk.

Är det så att man använder båda händerna tror jag att det är lättare om det är symmetriska rörelser. Låter det rimligt, tycker ni?
Användarvisningsbild
Clärchen
10 - Skitnyfiken

Inläggav MrGreen » sön mar 12, 2006 07:57

Det var en massa tecken bör.. hehe..

Det viktigaste är nog att ni gör det i eran och barnets takt.. Det är ju ni som vet hur mycket barnet snappar upp.. :app:
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Återgå till TeckenTips