Första nattkissningen åker rakt i sängen... hjälp

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Första nattkissningen åker rakt i sängen... hjälp

Inläggav morgonsol » lör mar 07, 2009 21:06

Nej, vi EC'ar inte om natten (ännu) och packar istället Sol in i en rätt gigantisk tygblöja. Jag använder en formsydd imsevimse + en limpvikt vikblöja + en bomullsblöjhållare (som en formsydd med knytband som håller det hela på plats) + lanolinfeta stickade ullbyxer.

Det funkar egentligen bra, men senaste tiden har det börjat strula på en punkt. Nattens första kissning åker inte in i blöjtyget, utan följer benet, rinner genom eller bredvid ullbyxan och det blir blött i sängen (vi samsover).

Jag kan ju rädda madrassen med plastlakan, men vill ändå lösa problemet på något sätt eftersom det är blött för mig också att ligga i...

Min teori är att Sol ligger på sidan och att kisset följer tyngdlagen och att så länge bomullen är torr så har den inte kommit igång med uppsugningen helt än. Det brukar nämligen inte hända på morgonen, då blöjan är rätt våt - det är alltså inte själva blöjan som läcker.

Någon som har råd eller tips eller bara ett uppmuntrande ord?
morgonsol
1 - Smygfis

Inläggav shalita » lör mar 07, 2009 21:49

jätteroligt att läsa om ditt barns toavanor (vilken mening!! :Hahaa: ) har läst "ec-berättelsen" också.
vet inte vad ja har för tips dock.
vi ec:ar på natten också helt enkelt. pottan vid sängen (lyfter över till sängen o tar på hon täcket runt benen låter hon vila huvet i mitt knä). rullgardin inte helt nere så då räcker oftast det ljuset.
men det går väl inte så optimalt. ja tar hon aldrig på pottan om ja vet att hon vill amma eller går att söva om ändå. men om hon t ex ammar o slutar självmant utan att somna, då är hon kissnödig. eller om hon vaknar efter bara nån timma då hon ammat massor innan. då passar jag på att byta blöja vid såna här tillfällen när den ändå åker av.
nästan jämt är det DYblött (har inte varit så bra på att göra mastodont-blöjor utan hon har oftast bara en vikis) när ja vaknar o tar upp hon. har provat mastodontblöje-varianten nå nätter på senaste för att slippa byta dyblöta blöjor under SKRIK som väcker upp andra dottern... men det gav inget resultat för vår del. fick byta lika många blöjor som annars o dom blev till slut lika blöt.
förlåt mitt pladder. har ju inte hjälpt dig nånting!! :hmm:
berättar bara våra problem...
men exakt NÄR kissar hon och i vilken position? om hon liggammar kan du lägga hon så hon lättare liksom hamnar på rygg efter ett tag så hon ligger på rygg när hon kissar? om man t ex inte har så uppbullat bakom ryggen på henne för att hon ska ligga på sidan. (minns nu att ja gjorde så när lillan var nyfödd o blöjan läckte ibland på sidan). då halkar hon lättare ner på rygg efter hon släppt bröstet (om hon släpper nån gång vill säga).

välkommen hit förresten! :-P
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav morgonsol » lör mar 07, 2009 21:58

Tack!
Sol är en magsovare, ligger bara på sidan när hon ammar, vilket iofs är en stor del av natten vissa nätter... Helst vill hon ligga på mage på mig, med albogen in i min hals, typ. Hamnar hon på rygg, t.ex när jag tar ut henner ur sjalen och lägger ner henne i sängen, spratlar hon och vaknar om jag inte hinner vända henne.

Gissar att det är vid 1-2 tiden på natten som det brukar bli blött. Jag tror hon storkissar en gång då och sedan sådär vid 5-6 tiden. Så egentligen borde det inte vara så himla bökigt att börja med potta på natten, men jag är rädd att väcka oss (även pappan) för mycket. Och jag skulle nog inte lita på att ha henne blöjfri om natten, så då skulle jag behöva sätta på den igen efter pottningen.
morgonsol
1 - Smygfis

Inläggav shalita » mån mar 09, 2009 23:28

hmm... men skrev du att den suger bättre blöjan när den blivit lite våt? att då rinner det inte förbi... fast lägga nåt blött överst är ju inte så trevligt förstås.
prova andra material i blöjan? annan vikning? nattsömnen är ju värd att bevara så bra som möjligt!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » tis mar 10, 2009 18:48

Vår lösning kanske inte faller er i smaken, men men. Vi använder engångsblöjor på natten. Jag resonerar som så: tygblöjan har jag när jag ec:ar och vet att jag enkelt kan byta den om den blir blöt. När vi är ute och på natten är det engångsblöja som gäller. Jag vill inte att Gabriel ska vara i en blöt tygbloja nämligen, dels för hans skinns skull och dels för att han inte ska vänja sig vid det blöta.

Han brukar vakna en gång vid ett två och då byter jag blöja / han kissar i handfatet (eller båda!) Tyvärr är det under stor protest, så ibland undrar jag om det inte vore bättre att strunta i det. Men oftast behöver han ju kissa! Sedan sover han ofta hela resten av natten och vaknar med torr blöja (som han ibland hinner att kissa i innan mannen eller jag reagerar.

På utflykter ec:ar vi också, och det går inte sällan bättre än hemma. Trots det har vi engångsblöjor av bekvämlighetsskäl.

Förresten sover Gabriel bättre i sin egen säng. De gången som vi inte orkat lyfta över honom (han somnar alltid vid bröstet...) vaknar han oftare och både ammar och kissar mer.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » ons mar 11, 2009 20:11

pelikan - kan du inte ha potta/hink /nånting vid sängen så ni slipper komma upp i annat rum på natten? blir det inte mindre protester då tror du? ja brukar som sagt köra med potta i sängen + täcke över benen o hon vilar huvet i min famn. blir liksom mindre distraktion från sömnetiden.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » tor mar 12, 2009 18:42

Då vaknar säkert mannen. Han brukar slippa det. Dessutom är blöjan ofta blöt och då vill jag ju tvätta av Gabriel. Och till råga på allt sover franska barn i sovpåse (de skulle ju alla kvävas och strypas om de hade täcke :roll:) vilket är praktiskt då de inte kan sparka av sig det, men himla krångligt att ta ur och i barnet... Så han vaknar ändå.

Men jag ska tänka på saken. Du kan ha en poäng.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » tor mar 12, 2009 19:45

pelikan skrev:Då vaknar säkert mannen. Han brukar slippa det. Dessutom är blöjan ofta blöt och då vill jag ju tvätta av Gabriel. Och till råga på allt sover franska barn i sovpåse (de skulle ju alla kvävas och strypas om de hade täcke :roll:) vilket är praktiskt då de inte kan sparka av sig det, men himla krångligt att ta ur och i barnet... Så han vaknar ändå.

Men jag ska tänka på saken. Du kan ha en poäng.

kanske han tål att vakna lite om det ändå är du som gör bestyren? så resonerar vi iaf. (men min man har ansvaret att springa till andra dottern alla gånger hon ropar under natten). tvätta av är ju duktigt förstås... sånt gör inte jag för varje gång på långa vägar!!! särskilt inte på natten. men det kan ju bli klibbigt förstås men nattsömnen är ju ändå väldigt värdefull...
sovpåse MÅSTE alla barn sova i det i frankrike? eller är det kanske valfritt ;-)
hoppas jag inte lät som en besserwisser här... var inte min mening isf!! vill bara att alla ska få bra nattsömn som möjligt (här hemma är det en BRISTVARA).
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » sön mar 15, 2009 22:59

Eftersom franska barn som sagt kvävs/stryps av täcke och lakan, och min gullunge faktiskt är halvfransk, känns det ju säkrast i påse. ;-) Skämt å sido, påsen har nog sina fördelar, men just ni funderar jag på täcke. Riktigt små barn rör sig ju inte, och Gabriel är för stor för att inte klara täcke, så jag vet inte riktig hur man resonerar här. Sparkar era barn av sig täcket om natten? En fördel är också att man kan flytta hela paketet från vår säng till Gabriels utan att han vaknar av att hamna i kalla lakan. Vi skulle ju åtminstone kunna köpa en mer praktisk påse, som inte är inbrottssäker. Presenter är ju bra, men det finns gränser även för hästar och tänder...

Visst tål mannen att vakna, det gör han oftast ändå eftersom Gabriel gnäller på väg tillbaka, innan han får bröstet. (Kan han inte somna om utan det?!) Men om jag ändå vaknar, är det ju onödigt att vi gör det båda två? Vore han liiite mer intresserad av EC skulle jag putta till honom, men nu tycker jag nästan att det är bättre ju mindre han vet om alla "besvär" jag gör mig. :ops:

Just nu fungerar det ändå ganska bra. Gabriel har fått två tänder, diarrén är över och han vaknar, kissar, äter och somnar om (oftast två gånger per natt). Problemet är om mannen och jag somnar före Gabriel. Vi sover nämligen dåligt alla tre, om han inte ligger i sin egen säng.

Men nu känns det som om jag har kidnappat Morgonsols tråd; det var ju inte meningen.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Återgå till Tygblöjor