Kanonstart vid 14 månader

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Kanonstart vid 14 månader

Inläggav Baronessan » fre jun 26, 2009 20:44

Nu har det gått fyra veckor sedan vi började potta lilla E, då 14 månader. Hon har en treårig storebror som inspirerar henne och det har blivit en kanonstart: :vågen:

Efter två veckor väckte hon mig på natten. Hon ropade "mamma", pekade mot toaletten och sa "tsss". Efter den natten väcks jag oftast en gång mitt i natten av att hon gnäller och då är det kissdags. Sedan håller hon sig torr tills efter morgonamningen.

Nu behöver vi plötsligt inte använda blöjor längre. B-) Visst går det åt ombyte då och då, men det är det ju förstås värt.
Baronessan
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » sön jun 28, 2009 16:28

Och tänk vad skönt för barnen att slippa blöjor i denna värmen! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav pelikan » fre jul 03, 2009 10:33

:app:
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Baronessan » tis jul 28, 2009 22:11

Jaha, nu har vi hållt på i snart två månader.

Ibland springer hon själv till pottan. Ibland är hon klockren med att säga till och/eller göra tecken. Ibland måste vi vara mkt observanta för att se tecknen. Ibland säger hon till men vill inte gå på pottan fastän hon behöver. Ibland säger hon inte till föränn hon redan börjat kissa.

Nätterna är oftast torra eftersom jag tar upp henne två ggr/natt när jag hör att hon gnäller.

Om tre veckor börjar förskolan och det känns i nuläget som att det nog måste bli blöja på då.

Fråga:
Ska vi hjälpa henne till pottan när vi tror att hon behöver eller ska vi låta henne bestämma och därmed låta henne kissa på sig då och då? Jag gillar inte riktigt att sätta henne på pottan på rutin. Det känns nästan lite kränkande. Då och då rutinpottas hon dock iaf t ex innan vi ska gå till bussen eller innan hon ska sova. Känns inte juste att låta henne kissa på sig heller.
:help:
Baronessan
1 - Smygfis

Inläggav pelikan » tor jul 30, 2009 12:36

[quote="Baronessan"Om tre veckor börjar förskolan och det känns i nuläget som att det nog måste bli blöja på då.
[/quote]
Det tycker jag inte! Ge henne ett (eller två) ombyten med sig, och så förklarar du för förskolan hur hon fungerar. Det finns väl ingen anledning att ett sexton månaders barn ska tillbaka till blöjan, när hon har förstått hur pottan fungerar?!
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Baronessan » fre aug 07, 2009 19:06

pelikan skrev:[quote="Baronessan"Om tre veckor börjar förskolan och det känns i nuläget som att det nog måste bli blöja på då.

Det tycker jag inte! Ge henne ett (eller två) ombyten med sig, och så förklarar du för förskolan hur hon fungerar. Det finns väl ingen anledning att ett sexton månaders barn ska tillbaka till blöjan, när hon har förstått hur pottan fungerar?![/quote]

Tack. Det låter så klokt och rätt! Fast om det hade varit fsk igår hade det behövts tre (eller kanske fyra) ombyten tyvärr. :-)
Baronessan
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » sön aug 09, 2009 17:57

En balans mellan rutinpottning och att barnet själv får säga till, är vad jag skulle rekommendera i den åldern. Från cirka 18 månaders ålder är det lämpligt att lägga över mer och mer ansvar på barnet, men att gå på slutkissen innan man skall åka någonstans kan ju vara lämpligt i alla åldrar. ;-)

I förskolan praktiseras vanligtvis rutiner och visst har du rätt i att det finns behov av en blöja som skydd för ett så litet barn i förskola. Jag har skrivit en del inlägg i denna fråga under "EC på förskola/familjedaghem" på detta forum.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Latestarters