När ta bort blöjan?

Här kan även ni som inte är registrerade ställa frågor eller komma med kommentarer. Välkomna!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

När ta bort blöjan?

Inläggav kari » tor feb 04, 2010 21:33

Ett litet gästinlägg. Jag har använt potta till min flicka med mjukstart från ca sju mån och mer aktivt från ca 8. Sedan hon fyllde ett blev hon mycket mer pålitlig och jag har bara använt tygblöja nattetid och när vi förflyttar oss utomhus. På natten blir det en kissblöja, hon blir ursinnig om jag försöker potta. Sedan tar jag av den någon gång kring 2-6 när hon vaknar till, och därefter håller hon sig tills vi stiger upp vid 7-8 någon gång (passar på att mysa en stund tillsammans när vi vaknat vid ca 6.30). Dagtid är hon torr varannan dag ungefär, och varannan kan det komma en eller två kissningar i byxorna och ibland en i blöjan om transportsträckan är lång mellan hemmet och var vi nu är. I efterhand förstår jag då så gott som alltid att det är jag som missat en signal eller låtit tiden gå för långt sedan sista pottbesöket... Ibland tar hon mig i handen och går till pottan, men oftast är det en kombination av ec och rutinpottning som gäller. På det hela taget nöjd med hur det funkar just nu!
Jag är nyfiken på när ni ec-folk generellt släppt komplementblöjan? Alla är förstås olika, men det kanske finns någon genomsnittlig ålder?

Nu blir det dagisinskolning när hon är 14,5 mån, är man ensamstående förälder och har flyttat till annan ort får man ta nytt jobb när det dyker upp... Jag har en förhoppning att få personalen med mig, det lär vara bara 12 barn på avdelningen i åldern 1-2 år, så min Henny lär vara den enda som går på pottan. Vi får väl se, det får gå som det går...

Kari
kari

Inläggav Hemmamamma » fre feb 05, 2010 17:22

18 månader är den ålder som rekommenderas när det gäller att aktivt träna bort blöjan. Det gällde när jag var barn på 1960-talet och modern forskning inom området har kommit till samma resultat. Jag är benägen att hålla med, då jag har egna erfarenheter av att det fungerar utmärkt i denna ålder. Om barnet självt tar initiativ innan, så finns givetvis ingen anledning att fortsätta med blöja, men annars är 1,5 år ett säkert kort. Detta gäller dock i hemmamiljö. I en stimulansrik förskolemiljö med många barn och avlösande personal är det ofta orimligt för barnen att klara av att att vara blöjfria innan ca 2,5 års ålder, även om de är helt blöjfria hemma. En potträningsblöja (typ Libero pottytrainingpants) är ju ett alternativ om man väljer att låta barnet börja i förskola tidigare än så. Det viktigaste i sammanhanget är ju dock att barnen får möjlighet att göra ifrån sig på potta eller toalett, inte att de slipper komplementblöjan så tidigt som möjligt. Är man bara tydlig med det, så är jag övertygad om att era önskemål om pottning kommer att mötas mycket positivt.

Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

uppdatering

Inläggav kari » sön mar 28, 2010 19:43

Ja, jag kör väl en egen liten tråd här. Dags för uppdatering nu när dottern gått fyra veckor på sin förskola. På det stora hela har det nog rullat på ungefär som hemma. Vissa dagar är helt torra, men fyra av fem så händer det att jag får hem en blöt blöja eller ett par blöta byxor. Inte mer dock. Och senaste veckan har hon varit helt torr tre dagar i sträck på Nallen som förskolan heter. Hemma däremot har det varit flera dagar med upp till fyra olyckor... :roll: Fast idag var en heltorr dag igen. Det är precis som att när vi bara är hemma så är det för lite stimulans och då kommer kisset lite när som, men när vi är ute på vift så håller hon sig hur bra som helst.

Förskolan är för övrigt en separat liten avdelning placerad på en skola. 14 barn på tre personal, men det är sällan de är så många där samtidigt. Efter två veckor slutade hon bli ledsen när jag lämnar på morgonen, och jag tror hon trivs riktigt bra. Förhoppningsvis känner hon sig tillräckligt trygg där för att fortsätta utvecklas vad gäller kontinensen... Det ska bli spännande om dryga två månader när hon blir ett och ett halvt, och det är dags att börja lägga över ansvaret på henne själv i större utsträckning. Jag är fortfarande så glad över att jag råkade komma över detta forum, så mycket jag lärt mig här!
/Kari
kari

Inläggav kari » sön mar 28, 2010 19:47

Och jag glömde skriva att personalen på förskolan överhuvudtaget inte har reagerat på att jag börjat så tidigt med pottan. Hon är ju ensam om att vara utan blöja, men de har verkligen hållt sig helt neutrala till det hela. Inte ens en nyfiken fråga eller kommentar (och tack och lov inte heller någon negativ attityd). Jag är faktiskt lite förvånad.
/Kari
kari

Inläggav Hemmamamma » lör apr 03, 2010 15:59

Naturligtvis är det inte så att ditt barn får för lite stimulans när ni "bara är hemma". Det är då barnet får möjlighet att återhämta sig och bearbeta sina intryck, vilket är oerhört viktigt för utvecklingen. Däremot kan man, precis som du beskriver, se hur barnet slappnar av i hemmamiljö, vilket för ännu icke tillförlitligt torra barn, även kan yttra sig i att de tycks "strunta i" att säga till när de behöver gå på pottan, medan de anstränger sig mer när de är hemifrån.

Självklart ser förskollärarna det som något mycket positivt att föräldrar tar sitt föräldraansvar när det gäller att hjälpa barnen att göra ifrån sig på pottan, liksom när det gäller att lära barnet att tala, klä på och av sig själva och så vidare. Det är ju något som är bra för barnet! :tumsup: För de förskollärare som är lite äldre och har jobbat länge, så är det här med att erbjuda bebisar och ettåringar att sitta på pottan ingen nyhet. Förhoppningsvis kommer det här med överdrivet långa blöjperioder bara bli en parentes. Den ökade medvetenheten och inte minst det ökade miljöengagemanget kommer förhoppningsvis att bidra till det.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

utan nattblöja

Inläggav kari » tis maj 11, 2010 19:30

Hej igen!
Nu har det gått sisådär tio dagar utan nattkiss, så i kväll blev det läggning utan blöja för första gången. Håll tummarna...
Min flicka är 17 månader nu. För ca två veckor sedan kom ganska många olyckor, en per dag flera dagar i rad. Sedan har det bättrat sig, och nu kan jag bara minnas en enda olycka på dessa ca två veckor, både vad gäller förskolan och hemma. Jag tänker inom mig "living on the edge", och så cyklar vi utan blöja att handla, till lekplatsen, tar tåget till Malmö etc. Kring 16 månadersdagen började hon säga till med reda. "Thss" säger hon och pekar på snippan (oavsett om det är det ena eller andra på gång). Det går helt enkelt förträffligt för tillfället och man kan ju inte låta bli att vara lite stolt över sin rediga unge. Säkert kommer det fler bakslag, men för varje period det funkar så här bra tar man ju ett steg upp på trappan.

Och ja, vi får verkligen hoppas att de långa blöjperioderna blir en liten parentens som snabbt glöms bort.
/Kari
kari

Inläggav Hemmamamma » tis maj 11, 2010 19:58

Jag vill bara berätta om våra erfarenheter av att sluta med nattblöja. Yngsta dottern slutade vid 20 månader. Nu var det så länge sedan så jag kommer inte ihåg i detalj, men precis som er dotter sov hon för det mesta helt torr. När vi tog av blöjan så kissade hon dock på sig flera nätter den första veckan och sedan ytterligare några gånger de två följande veckorna. Efter dessa tre veckor har hon däremot inte kissat på sig någon natt och hon är nu fem och ett halvt år.

När hon kissade på sig på natten så blev det ju ett väldigt bestyr, då vi fick gå upp och duscha flickan och bädda rent i sängen. Inte roligt för en trött flicka, men uppenbarligen ett lärorikt incitament.

Vår äldsta flicka var betydligt äldre (en bra bit upp i tvåårsåldern) när vi tog bort nattblöjan på henne, men det var ett liknande scenario för henne också. Och tre veckor tog det också.

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Gäst » ons maj 12, 2010 09:45

Vad bra! Då är det bara att köra på då... För nu blev det så klart nattkiss härhemma. :roll: Jag får återkomma.
/Kari
Gäst

Inläggav Hemmamamma » ons maj 12, 2010 13:45

Ja, det är knepigt att det blir så.

Tips: De där veckorna innan vår yngsta flicka var helt nattorr bäddade vi som så att vi la den plastade frottén över underlakanet istället för under och allra överst la vi ett badlakan. Det underlättar. ;-)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

18 mån

Inläggav Kari » tor jun 10, 2010 20:03

Ja, då är hon 18 månader nu, bara att köra stenhårt! Fast situationen är väl inte direkt förändrad sedan sist, det har de senaste 6-8 veckorna bara hänt två eller tre kissolyckor på förskolan, men fortfarande knappt varannan dag händer en därhemma. Men nu är jag mycket tydlig med att kissa och bajsa gör man på pottan eller toan, och man säger till när man behöver gå.

Att bli nattorr gick dock inte så bra, jag gav upp mitt försök. En känsla sade mig att det inte var dags ännu, och det stämmer nog, för sedan projekt nattorr började har hon nattkissat varje natt utom två eller tre, även sedan jag började sätta på blöjan igen. Men men, det är väl ok, det kommer i sinom tid.
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » fre jun 18, 2010 18:22

Ja, det är nog en bra strategi.

Vi började också med att ta bort dagblöjan först och det tror jag faktiskt är vad de flesta tycks göra.

Med första flickan gav vi också upp första försöket med att ta bort nattblöjan och avvaktade sedan lite väl länge innan vi, på hennes initiativ, gjorde ett nytt försök.

Med andra flickan tog vi bort nattblöjan (vid 20 månader) efter att dagblöjan inte längre behövdes och det då kändes onödigt att fortsätta med nattblöja.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

framgång

Inläggav Kari » ons jun 23, 2010 19:27

Nu har det verkligen hänt saker! Från att ha varit hyfsat (fast helt opålitligt) dagtorr med min hjälp sedan 1 år, är hon nu helt och hållet dagtorr på egen hand sedan någon vecka tillbaka. Det där med 18 mån som perfekt tid att bli torr stämmer verkligen för min flicka!!! :love:
Vi har under denna vecka både varit bortresta över helgen, och så har hon varit dålig i magen samtidigt. Likväl har det funkat perfekt och hon säger till när hon behöver (och faktiskt ibland när hon inte behöver med när det väl kommer till kritan, precis som dina barn Hemmamamma). Kan dessutom hålla sig en bra stund om hon säger till t ex mitt under en måltid och jag föreslår att vi väntar tills vi ätit färdigt.

Nu återstår nattblöjan, och numera är hon torr de flesta nätter igen. Får se om jag tar tag i det där inom kort. Och så blir det intressant att se om det kommer några fler bakslag vad gäller dagtorrheten...

/Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

i mål?

Inläggav Kari » ons jul 28, 2010 19:05

Det är nog lite för tidigt för att vara helt säker, men nu känns det som om vi är på den sista spurtsträckan inför målgång. Min flicka är med något enstaka undantag dagtorr, och undantagen har ganska tydligt kommit i anslutning till att hon på något sätt varit orolig. Dels en gång när vi fick till ett större bråk än normalt, dels nu vid något tillfälle på sommaren då det varit en vikarie som tagit emot vid förskolelämningen på morgonen. Således förklaringar som är rimliga. I övrigt fungerar det som det ska. Och ännu bättre, en natt struntade jag i att ta på nattblöjan, och sedan dess har hon varit torr varje natt. (Hoppas nu det inte blir något i natt bara för att jag skrev detta...) Är väl ca två veckor sedan nu. Hon är så redig min lilla tjej! :heart:
/Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor jul 29, 2010 20:01

Jättekul att höra! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

språkutveckling

Inläggav Kari » lör aug 07, 2010 20:40

Nu har vi haft en vecka med ovanligt många missar för vår nuvarande nivå. Samtidigt har de första tvåordsmeningarna kommit. Kan man ana ett samband mån tro?! Det är ju inte helt ologiskt att när energin ska läggas på ett språkutvecklingssprång så blir det en dipp i torrheten. Hon har inte helt lätt för sig med talet om man säger så, trots att hennes språkförståelse nog är betydligt större än för de flesta andra på hennes förskola.
Dock fortsatt en hög nivå av torrhet. Två nattkissar på ca tre veckor. Blöjor är helt avvecklade förutom att de oftast sätter på en för säkerhets skull vid sovningen på förskolan.
Kari
10 - Skitnyfiken

Nästa

Återgå till Gästrummet