EC med andra barnet och potträning med första!

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC med andra barnet och potträning med första!

Inläggav Anaiah » ons jun 16, 2010 15:44

Jag har två söner, den äldsta blev 2 i söndags och den yngsta blev 5 månader idag.

Sedan tre veckor tillbaka har jag kört EC med den yngsta pojken och det har gått bra. Bajsa började han snabbt göra regelbundet varje morgon mellan 3-6 :zzz: och kisseriet går det, likt för så många andra, lite si och så med.

Är han naken så kan jag till viss del se det på hans kisstånd och är jag koncentrerad så plockar jag också upp det på hans humör då han ofta börjar skruva på sig och gnälla alldeles innan kisset kommer.

Hittills har det varit ett evigt småskvättande även på pottan, det är som att han överfyllnadstömmer även där, men så fick jag tipset av en annan EC-mamma här att hennes son brukar skvätta när han blir uttråkad så så sant som det är sagt - sedan jag börjat aktivera honom mer så har också kissintervallerna dragits ut en del och han kissar ur mer ordentligt.

Vi har kört både med den BabyBjörn pottstol som vi hade sedan innan och hållit över handfatet och det fungerar bra. Protester blir det nu för tiden endast när han är väldigt trött och bara vill somna. Då får man acceptera en kissig blöja till förmån för hans sömn.

På nätterna kör vi blöja eftersom han hinner kissa innan jag vaknar tillräckligt för att hinna före. Det händer också att han kissar i sömnen, eller precis när han vaknar är det kanske.

Hela EC-grejen har fått det inte helt oväntade resultatet att storebror som blöjats från start börjat bli mer intresserad av potta och fått en nyvunnen insikt om sitt kiss och bajs. Kissandet har vi inte lyckats få koll på ännu, men då vi använder tygblöjor och dessa inte har riktigt lika mycket rum i sig så har han alltid föredragit att bajsa utan blöja (på golvet) så det har varit desto enklare att styra om (knepigast var det att få honom att sitta ner och bajsa). Hinner man bara reagera i tid så verkar han tycka att det är lättare och skönare att bajsa i pottan. :app:

Om jag ser att han har kisstånd så brukar jag erbjuda honom att sitta på pottan medan han leker och under semestern om två veckor hoppas jag att vi kan få igång potträningen ordentligt.

Så, det var början på vår historia, jag hoppas fylla på under tidens gång!
En blogg om föräldraskap, feminism och miljömedvet leverne: anaiah.blogg.se
Anaiah
10 - Skitnyfiken

Bra ec-blöjor!

Inläggav Anaiah » fre jun 18, 2010 09:33

jag har upptäckt att Glimmabutiks formsydda bambublöjor utan inlägg är tokbra ifallomatt-blöjor! Det är tillräckligt tunna för att inte inskränka på rörelsefriheten och de håller en eller två kissningar bra. Om/när de blir blöta hänger jag dem bara på tork och återanvänder dem.

Enda nackdelen är att Glimmabutik lade ner den 15 juni, men jag hann i alla fall köpa 6 stycken blöjor några dagar innan dess!

Och apropå det, är det inte bra om webmastern tar bort länken till Glimmabutiks hemsida ifrån den här siten?
Anaiah
10 - Skitnyfiken

Inläggav Anaiah » tor aug 12, 2010 18:39

Här går det undan, äldsta sonen har slutat med kissa i blöjan, även om han för tillfället har en säkerhetsblöja på dagis och under natten (han är 26 månader). På dagis är det första veckan efter ledigheten och de har personalbrist och eftersom sonen fortfarande inte säger till utan man måste komma ihåg kisseriet åt honom så får han ha blöja denna vecka. Förhoppningsvis slipper han den från och med nästa.

Yngsta sonen kör vi ec-light med. Jag skulle gärna köra hard core, men har varken ork eller tid till det just nu. Han har i princip inte bajsat i en blöja på 3 månader och det ser jag som den största tjänsten. Blöjorna byts så fort de blir kissiga och när tillfälle ges så erbjuds potta eller handfat så gott det går.

Lillen har börjat hålla sig lite längre stunder när han är naken nu, ofta förvånas jag av en torr lekmatta när jag förväntar mig en blöt.
Anaiah
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC-Berättelser