Behöver lite hjälp - potträning med 9-månaders

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Behöver lite hjälp - potträning med 9-månaders

Inläggav Pannix » fre mar 18, 2011 11:22

Hej

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med lite tips på hur jag ska lyckas med pottkissandet.

För en månad sen började jag använda pottan med min då 8-månaders kille. Sen dess har han bajsat i pottan praktiskt taget varje dag och i blöjan endast ett par gånger - men vi har lite problem med kissandet.

Han bajsar oftast på morgonen utan att egentligen behöva berätta att han behöver gå eftersom han alltid går på pottan efter morgonamningen, ibland behöver han bajsa igen och då pustar och stånkar han lite och visar att det är dags.

Men kissningen har vi problem med, han visar inte när han vill kissa och vissa dagar lyckas vi bara få en kissning i pottan och resten i blöjan. När han kissar på pottan brukar jag alltid säga kssssss för att försöka få in det ljudet men det har inte fungerat hitintills.

Har någon något bra tips till mig för att underlätta?

:-)
Pannix
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » lör mar 19, 2011 19:18

Hej och välkommen hit! :hello:

Med vår yngsta flicka gjorde vi så att en (oftast hennes treåriga storasyster) fick sätta på vattenkranen så snart vi satt den lilla på pottan. Det var mycket effektivt! Vi höll väl på med detta ett par veckor, tills pottkissandet var helt etablerat. Ja, vi höll säkert på lite längre än vi hade behövt, bara för att storasyster tyckte att det var så roligt att få hjälpa till. ;-)

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Latestarters