Djuret får och andra djur

Här diskuterar vi hur olika tecken ser ut.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Djuret får och andra djur

Inläggav Madelen » tis jul 18, 2006 07:42

Vi brukar teckna de djur vi ser, Tyra är jättesnabb på att ta efter Knut snappade iaf häst med detsamma, men får är ett av de tecken vi inte kan, så hur tecknas det? Fick höra av en bekant att det tecknades som en klippande rörelse över armen. Tupp skulle vara bra att få reda på, räv,ja egentligen så många som möjligt eftersom vi ska till djurpark snart. :-D :-D :-D
Madelen
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » tis jul 18, 2006 12:22

Finns det inte en hel del djur på tecknasidan som filmer?

Får tecknas som en klipprörelse över armen, illustrerar att man klipper ullen på fåren.
Tupp trooor jag tecknas som en kam på huvudet?
Räven tecknas, om jag inte minns helt fel, så att man visar formen på en yvig rävsvans som börjar bakom en och kommer upp på sidan av en. Med tummen och pekfingret.

Kul att ungarna gillar tecken!! :tumsup: :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav melon » fre jul 21, 2006 05:27

Kajsa har så rätt så, både i hur djuren tecknas och att det finns massor med djurtecken på tECkna-sidan ;-)

Tupp tecknas med en sk "tupp-hand" lillfingret och ringfingret invinklade och de andra 3 ute, och först sätter du handen uppåt med handflatan åt väster och med tummen vid munnen och sen sätter du handen på huvudet.
För att förstå tecknet kan jag berätta att det först tecknades "röd" som är att man pekar vid munnen och sen gjordes en kam på huvudet. Nu har det tecknet "assimilerats" (smält ihop dvs handformen för det sista ledet har påverkat det första) och tecknas därför som det gör idag! :-D
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Återgå till Hur tecknas det?