blivande ec-mamma undrar över det här med tygböjor...

Många som kör EC använder tygblöjor, snacka om det här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

blivande ec-mamma undrar över det här med tygböjor...

Inläggav elingbg » tis sep 26, 2006 21:31

...och rispapper. Använder man rispapper även till pocketblöjor? Om inte, hur gör man med en bajsblöja isf? Sköljer av den? Säkert väldigt dum fråga som dessutom är mitt första inläggg här. Jag har smygläst länge på detta forum, bebin kommer i oktober och sambon och jag har bestämt oss för att ec:a med tygblöjebackup. Jag är väldigt imponerad av era berättelser och hoppas det ska gå bra för oss med...
Tack på förhand!
elin
elingbg
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons sep 27, 2006 06:26

Hejsan Elin och välkommen hit! :hello:

Jag kan tyvärr knappt nått om tygblöjor så jag kan inte ge dig något svar.
Men jag är nyfiken på svar från våra experter :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav elingbg » ons sep 27, 2006 09:17

tack snälla! En av poängerna med EC är ju att man inte behöver veta så mkt om blöjor, men jag vill ändå ha lite koll eftersom ingen i bekantskapskretsen EC:at eller tygblöjat...
elin
elingbg
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons sep 27, 2006 09:38

elingbg skrev:tack snälla! En av poängerna med EC är ju att man inte behöver veta så mkt om blöjor, men jag vill ändå ha lite koll eftersom ingen i bekantskapskretsen EC:at eller tygblöjat...

Jag tror tvärtom, att man gärna bör veta MER om blöjor om man EC:ar.
Då kan man välja en blöja som passar ens egen EC-form :tumsup:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Bubblan » ons sep 27, 2006 09:45

Hej!
Jag är absolut ingen expert eftersom jag bara har använt vikblöjor (med rispapper), men jag tror att om man har en pocketblöja med fleece närmast huden är det bara att skölja av bajset. Det fastnar i princip inte alls i fleecen (det vet jag av egen erfarenhet då jag haft fleeceinlägg i nattblöjorna), så det behövs inget rispapper där. Rispapper har ju också som funktion att kännas torr mot huden, men det gör ju fleece också. :this:

Kul att ni är överens om att EC:a. Är väl annars rätt vanligt att det är mammans "påfund". :tumsup:
Bild
Användarvisningsbild
Bubblan
150 - Pissråtta

Re: blivande ec-mamma undrar över det här med tygböjor...

Inläggav Sagogrynet » ons sep 27, 2006 13:09

elingbg skrev:...och rispapper. Använder man rispapper även till pocketblöjor? Om inte, hur gör man med en bajsblöja isf? Sköljer av den? Säkert väldigt dum fråga som dessutom är mitt första inläggg här. Jag har smygläst länge på detta forum, bebin kommer i oktober och sambon och jag har bestämt oss för att ec:a med tygblöjebackup. Jag är väldigt imponerad av era berättelser och hoppas det ska gå bra för oss med...
Tack på förhand!
elin

:hello:

Kul att ni bestämt er för ec och tygisar! :vågen: Hoppas vi får läsa om era framgångar här snart!

Vi använder bara pockets och när det kommer bajs kan man bara skaka ner det i toaletten och ev. skölja av lite om det behövs. Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta då Elsa aldrig bajsar i blöjan. Det har hon inte gjort sedan hon var liten liten bebis och då hade vi engångs... Att slippa kladdiga blöjor är en av många fördelar med ec! :green:
Lycka till! :-D
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Emma2 » tor sep 28, 2006 10:24

Amningsbajs e löst o går ej att skaka ner...vi anv duschen att spola av blöjan med rakt ner i toan. Precis när han var nyfödd så kunde man skölja blöjan i vasken för bajset var så rinnigt o ej så mkt. Det lossnar lätt från fleecen....man kan ha hjälp av en nagelborste annars.

Vi gilar pockets bäst..de är dyrast med enklast o roligast att använda. Med en sprattlande ålande bebis är det svårt att få på vikisar med ytterbyxa o allt.
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Veronica » fre sep 29, 2006 11:12

Jag har använt vikblöjor från start till båda mina barn.

Vikblöjor har många fördelar;
-billiga
-outslitliga
- blöjorna kan användas till att torka kisspölar med när de inte används som blöja
- även utmärkta att torka fönster med. ;-)
- blöjan känns blöt mot barnets hud, så de märker att det är otrevligt att kissa i blöjan
- blöjbaken blir ganska stor, och är man van vid en blöjfribäbis så tar det emot att ens sätta på en blöja, så man har inte blöja på för att man är lat en dag, utan bara när det verkligen behövs. ;-)

Men när de blir större och kryper så har jag gått över till Fuzzi bunz, för då får de skavsår av kardborren.
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Jenni » mån okt 02, 2006 20:01

I pockets behöver man som flera redan har sagt inget rispapper.

Är bajset lite hårdare går det oftast att skaka av i toaletten eller spola och skaka blöjan i spolvattnet direkt. Vill man kan man annars skölja av blöjan men löst amningsbajs går också att få bort genom att köra en sköljning i tvättmaskinen innan tvättprogrammet! ;-)
Jenni, www.barnshop.se nu med Tygblöjeforum på http://forum.barnshop.se
Jenni
1 - Smygfis

Inläggav krtek » fre aug 17, 2007 10:31

Veronica skrev:-outslitliga
.

Håller med om allt utom "outslitliga". Efter 4-5 barn och flitig användning så slits de ut. Tunnas ut och får hål eller trasar upp i kanterna.

Men vikisar är bra - fast jagkänner mig lite latare nu med fjärde barnet och önskar AIO (men snålvargen skriker - de är på tok för dyra!)
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Återgå till Tygblöjor