Lillkråkans framsteg

Hur funkar det i vardagen hemma hos er? Lämna gärna din historia här, lång som kort ;-)

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Lillkråkans framsteg

Inläggav Kråkan » lör nov 11, 2006 19:43

Lillkråkan vaknar vid 01- tiden på nätterna nu. :-S
Hon viskar massor i sömnen, hinner man inte söva om henne så ska hon ligga och prata med oss i en halvtimme/timme.

Hon både bubblar något som liknar japanska och fäktar med armarna i mörkret = gör massa tecken, hon har inte förstått att vi faktiskt måste kunna _se_ vad händerna gör för tecken för att kunna förstå. Vill ju gärna uppmuntra hennes språkliga utveckling, så vi brukar svara tillbaka: "Ja, tottohäst" men det blir lite jobbigt i längden när hon först viftar ordet "häst" i 20 minuter och sen viftar "vovve" 30 min mitt i natten. :hellu:

Tror det beror på att hon lär sig så många tecken just nu och hennes sega förkylning som förstör hennes sömn.

Hon gör tvåordsmeningar redan faktiskt- 11 mån gammal -jag är så imponerad och inspirerad att lära mig mer! :-D
Vovven+ Bada! (Doppade gosehunden i badbaljan)
Katten+GeMig!

Det var likadant när hon lärde sig krypa, då kröp hon i sömnen och vaknade ideligen. Vi kan bara hoppas att det snart lugnar sig i hennes överstimulerade hjärna så vi kan sova gott allihop.
Senast redigerad av Kråkan tor jan 18, 2007 23:31, redigerad totalt 1 gång.
Kråkan med busig tjeja född dec-05.
Tecknar massa ord.
Har EC-lightat från 6 mån ålder, nu verkar det övergå till nattEC, men dagarna är fortfarande lite si och så...
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav MrGreen » fre dec 08, 2006 08:49

Ett tips kan ju vara att prata o teckna om hunden och hästen innan ni lägger barnet :green:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Uppdatering!

Inläggav Kråkan » tor jan 18, 2007 23:30

Uppdatering på lillkråkans framsteg.
Sist var ju problemet att hon bara låg och tecknade i sängen, istället för att sova. Det var som jag misstänkte- bara en utvecklingsfas, allt var ju så kul och nytt.

Måste bara berätta 2 roliga episoder vi haft.
Vi sitter och fikar. Fröken 11 mån börjar vifta frenetiskt, och då hade vi precis kommit in på det här med tecken, så vi var båda nybörjare. Hon rufsar sig i luggen och tittar på mej "-Da da", synnerligen uppspelt. "-Ja,ja, han har mössa på sej". Då blir hon ännu mer upprörd "da,da daaaa!" och rufsar sig i luggen. Jag tittar mej omkring igen och ser en kille med keps: "- Ja, pojken har keps på sej". Till slut hoppar hon i stolen av frustration och visar samma tecken gång på gång.
Då sätter jag mej brevid på samma nivå för att se vad det egentligen är hon tittar på...Mannen hade helrakat huvud.
"-Jahaaa... INGET hår? " (tecknar 'hår') Då lugnade hon sej och fortsatte lugnt att äta.
Det var första gången hon sett någon utan hår :green:
Hon ville bara berätta det, sen kunde hon fortsätta med sitt.

Häromdagen så satt jag på toa med henne (EC). Hon tog lång tid på sej och jag tänkte att hon var klar. Tar upp henne och börjar torka henne men oj som hon började teckna då "Toa, Toa, Toa". Hon var inte klar, så hon ville bli nersläppt igen.
Mycket riktigt så kom det ju en :bajs: till!
Till saken hör att hon just nu går igenom någon konstig ECfas, där hon inte tecknar "toa" längre, utan klämmer i och om vi lyckas ta in henne i tid för toa så är det bara tur. Förut tecknade hon toa ALLTID när hon ville bajsa. Numera säger hon "MDA" på morgonen och hoppas att hennes stackars sömndruckna föräldrar ska förstå. Vi förstår ju vad hon vill ändå och därför känner hon kanske inte behovet av att teckna ordet.
Så att hon tecknade "toa" måste ju betytt att hon KAN om hon VILL och om det är VIKTIGT :Hahaa:

De är ju för söta de små liven och oj vad roliga diskussioner man kan ha med sin 13månaders. Speciellt när vi spejar efter flygplan,
Tecknar massa ord.
Har EC-lightat från 6 mån ålder, nu verkar det övergå till nattEC, men dagarna är fortfarande lite si och så...
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav melon » fre jan 19, 2007 06:39

:vågen: :vågen: :vågen: Roligt!!! Gillar speciellt historien med den skalliga mannen.

Visst är det KUL att umgås med barnet nu? Det hände liksom nåt vid året där som gjorde att barnet börjar ge tillbaka lite, och hitta på egna saker. I ett år har underhållningen liksom varit mitt ansvar, men nu tar Siri över mer och mer och det är så kul att se när hon tänker. :green:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav blobban » fre jan 19, 2007 08:09

:Hahaa: :Hahaa: Jag flabbar läppen av mig åt den rakade skallen!

... och det är inte kloookt vad jag längtar efter vår lilla Blobban som ligger på jäsning... :heart:
blobban
10 - Skitnyfiken

Inläggav MrGreen » fre jan 19, 2007 11:57

Kul att du tog reda på att det var den flintiga killen hon ville yttra sig om.. :tumsup: Många hade bara tagit det första de ser och sen "ja ja-pratat"
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Kråkan » fre jan 19, 2007 23:55

melon skrev:Visst är det KUL att umgås med barnet nu? Det hände liksom nåt vid året där som gjorde att barnet börjar ge tillbaka lite, och hitta på egna saker. I ett år har underhållningen liksom varit mitt ansvar, men nu tar Siri över mer och mer och det är så kul att se när hon tänker. :green:

Men PRECIS vad jag känner! :tumup:
De är ju såna personligheter nu och hittar på massa bus (fast hon är duktig på att hjälpa till med diskmaskin och strumplådan också) lägger märke till de minsta små saker och drar ihop egna slutsatser.

På sjukhuset stod hon och kikade på akvariefiskarna häromdagen och så tittade hon på mig och tecknade "Fisken badar"... :Hahaa: Ja, det hade ju inte jag tänkt på, fiskarna badar mest hela dagarna dom :rofl:
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kråkan » fre jan 19, 2007 23:58

MrGreen skrev:Kul att du tog reda på att det var den flintiga killen hon ville yttra sig om.. :tumsup: Många hade bara tagit det första de ser och sen "ja ja-pratat"

Tycker det är viktigt att komma ner på barnets nivå, se vad hon ser och verkligen försöka förstå vad det är hon vill ha sagt...Har man bråttom eller pratar i telefon när hon vill teckna, så märker man hur ledsen hon blir när man inte har "lyssnat" :sad:
Man får så mycket tillbaka när man verkligen tagit sig tiden :-)
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kråkan » lör jan 20, 2007 00:01

blobban skrev::Hahaa: :Hahaa: Jag flabbar läppen av mig åt den rakade skallen!

... och det är inte kloookt vad jag längtar efter vår lilla Blobban som ligger på jäsning... :heart:

Det är sååå kul att kunna prata med sitt barn såhär "tidigt" (jämfört med om man ska vänta tills de börjar tala), man märker att de redan har en hel del funderingar och en slutledningsförmåga som inte är av denna världen. :love:

När kommer den efterlängtade Blobban?
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav blobban » mån jan 22, 2007 10:42

Kråkan skrev:

Det är sååå kul att kunna prata med sitt barn såhär "tidigt" (jämfört med om man ska vänta tills de börjar tala), man märker att de redan har en hel del funderingar och en slutledningsförmåga som inte är av denna världen. :love:

Blobban :loving: ska komma "i början av mitten av juni", som vi så fint har förklarat för en vän. BF är 12 juni.

... och medan jag har fullt sjå att läsa in mig på EC och tECken, började mannen diskutera tvåspråkighet igår. Förutom svenska med skånsk och småländsk brytning, ska vi ge oss på "fingerspråk" och engelska - om Blobban vill det.
blobban
10 - Skitnyfiken

Inläggav MrGreen » mån jan 22, 2007 19:33

blobban skrev:
Blobban :loving: ska komma "i början av mitten av juni", som vi så fint har förklarat för en vän. BF är 12 juni.

Kul att ni ska få ungefär samtidigt som mig och Melon :tumsup:

blobban skrev:... och medan jag har fullt sjå att läsa in mig på EC och tECken, började mannen diskutera tvåspråkighet igår. Förutom svenska med skånsk och småländsk brytning, ska vi ge oss på "fingerspråk" och engelska - om Blobban vill det.

Nice.. Blir fullt upp med språk överllt då.. Kroppspråk, fingerspråk, talspråk och kiss&bajs språk.. :lol: haha..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Kråkan » tis jan 23, 2007 18:48

blobban skrev:
Kråkan skrev:

... och medan jag har fullt sjå att läsa in mig på EC och tECken, började mannen diskutera tvåspråkighet igår. Förutom svenska med skånsk och småländsk brytning, ska vi ge oss på "fingerspråk" och engelska - om Blobban vill det.

Ojoj, kommer att bli en språkkunnig blobba! Kul! :-)
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Ordförråd vid 13 månader

Inläggav Kråkan » tis jan 23, 2007 22:41

<<<<Topp 5 favoriter>>>
Lampa *NY*
Flygplan
Lyssna *NY*
Pippifågel
Vovve
------
Måne
Smörgås
Mössa
Bada
Duscha
Hår
Hårborste
Sol
Katt
Häst
Kossa
Nalle
Stjärna
Pappa
Fisk *används ej längre*
Duktig
Telefon
Toa *används ej längre*
Napp *används ej längre*
Flaska/dricka *används ej längre*
Spindel
Regn
Borsta tänderna
Sova
Gosekudden
Bebis
Boll

<<<På gång>>>
Varmt
Snö
Eld
Försiktig

Tyckte det var roligt- mest för mej :-D -att lista hennes ordförråd vid olika tidpunkter så man ser framgångarna. Man kan ha ganska givande konversationer med en 13 månaders med de här 31 orden.
Markeringen *används ej längre* är ord som hon har tecknat under perioder, men som hon inte visar något intresse för att teckna längre av någon anledning.
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kråkan » ons jan 31, 2007 23:48

Japp, och där flyttade "på gång" orden över till ord hon använder dagligdags (försiktig, varmt och snö)
Djuret Får och Elefant, är också nya för veckan.
Kul med nya framgångar varje vecka! Hon tycker det är jättespännande!

Det konstiga är att hon inte försöker säga ordet samtidigt som hon tecknar. Hon är tyst när hon tecknar. :hmm:
MEN de ord som jag inte hunnit hitta på tecken till i tid när hon frågat efter dem, de orden försöker hon uttryckligen SÄGA (Blomma, Klättra och Sitta). Hon har inte brytt sig om att jag kommit med tecken till dessa ord efteråt, hon tittar ointresserat när jag tecknat dem.

Det oroar mig lite. :-S Tänk om tecknandet hämmar språkutvecklingen hos min lillkråka ändå, fast forskningen visar tvärtemot? Kanske tror hon att vissa ord- de pratar man och vissa ord- de tecknar man?
Tecknar massa ord.
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav blobban » tor feb 01, 2007 15:05

MrGreen skrev:
Kul att ni ska få ungefär samtidigt som mig och Melon :tumsup:

Ja, just det! Det blir ju nästan samtidigt! Om nu inte något av barnen får för sig att spexa till det lite... ;-)

MrGreen skrev:Nice.. Blir fullt upp med språk överllt då.. Kroppspråk, fingerspråk, talspråk och kiss&bajs språk.. :lol: haha..

Jo, vi ska försöka göra vårt bästa för att få till en bra och t-y-d-l-i-g kommunikation i familjen. Det ska bli spännande att se hur allt blir!
blobban
10 - Skitnyfiken

Återgå till tECken-berättelser