Hur vi EC:at (2 kortfattade berättelser)

Här samlas fakta och tänkvärdeheter om EC

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Hur vi EC:at (2 kortfattade berättelser)

Inläggav SkogsKajsa » ons nov 08, 2006 21:09

SkogsKajsa med Lukas (nyfödd till 1,5 år):
Nyfödd: Jag började göra ljudet när Lukas kissade & bajsade för att han åtminstonde skulle koppla samman ljudet med att ge ifrån sig. Tyvärr orkade jag inte börja EC:a honom då.

2 mån: Jag köpte en liten potta och började potta men hade blöja som backup.

3,5 mån: Jag slutade amma Lukas pga hans magknip, han blev bättre och EC funkade då också bättre.

4 mån: EC funkade sämre, jag tog bort blöjan mer och EC blev bättre.

4,5 mån: Lukas var förkyld och fejkade att han skulle få tänder (han gjorde det med jämna mellanrum tills han fick tänderna strax innan han blev 1år), samtidigt bytte han rutiner för kiss&bajs så EC funkade dåligt ett tag.

5,5 mån: Rutinerna ändrades något då vi gick över till enbart fast föda och skrotade vällingen.

6 mån: Vi tog time-out i 2 veckor, antagligen var Lukas upptagen med nått i utveckligen.

7 mån: Lukas hade haft rätt mycket blöja det senaste så vi försökte köra mer utan igen. Hans intervaller var ojämna och svåra att hänga med på.

8 mån: Lukas fick ha blöja på nästan jämt eftersom han började gå hemma med pappa medans jag jobbade. Pappa försöker EC:a men har dålig rutin på det.

8,5 mån: Lukas var frustrerad över att inte kunna förflytta sig själv och det bidrog troligen till en dålig EC-period.

9 mån: Det gick lite bättre och jag börjar bli tuffare med att låta Lukas vara blöjfri mer även när vi är hemifrån.

10 mån: Vi tog time-out, Lukas ville inte EC:as.

10,5 mån: Lukas lärde sig krypa och EC funkade bättre igen. Han var utan blöja nästan jämt med mej men pappa vågade inte låta honom vara utan.

11 mån: Lukas kröp ibland till toa själv för att visa att han behövde dit. Han började även hålla sig i evigheter när vi var borta för att gå på pottan hemma istället.

11,5 mån: Nätterna började funka bättre, Lukas började säga till när han behövde upp och kissa.

12 mån: Jag jobbade borta hela veckorna och var bara hemma på helgerna, nätterna började då funka sämre och Lukas fick bara vara blöjfri på helgerna.

12,5 mån: Lukas var lite rädd för pottan efter att en hård mage gjort lite ont vid bajsning. Vi löste det med att erbjuda nya pottplatser.
Nu började det funka bättre att EC:a med pappa.

13 mån: Lukas bytte rutiner igen och blev mycket glesare i intervallen. Han hade även en period då han ville bajsa ifred så han smög med att bajsa i blöjan och ville sen inte bli bytt på.

14,5 mån: Lukas kände viss press från pappa att prestera på pottan och började totalvägra att pottas av honom. Det funkade även sämre med mej då en period. Efter att pappa släppt på kraven blev allt bättre igen.

15 mån: Vi åkte på stugsemester i en vecka med Lukas farmor och farfar. Lukas gillade det inte utan pottstrejkade (trots att han ofta sa till tydligt) ända tills vi kom innanför dörren hemma igen.
Nu fick han vara löjfri nästan jämt och lärde sig även att sötta sig på pottan själv.

15,5 mån: Lukas fick en växasäng och samtidigt åkte blöjorna av helt både dag och natt. Han började även säga till andra i hans närhet när han behövde på toa.

16 mån: Lukas började hos dagmamma som tycker det är OK med att ha honom blöjfri. Resultatet är varierande men bättre än vi vågat hoppas på.
En period funkade EC dåligt pga av en kindtand som gnagde sig upp.

17 mån: Nätterna funkade sämre igen, vi fick börja väcka honom för att kissa på natten annars blev det nedkissad säng.

18 mån: Lukas åkte på ögoninflammation och eftersom han kissade på sig och blev väldigt lessen för klädombyte och tvättning så fick han ha blöja några dagar. Under tiden låtsades vi att blöjan var kalsonger och körde på som vanligt med att lyssna och hjälpa honom på toa.

Yones med Kasper (Nyfödd till 11 månader):
*nyfödd: säger ksskss så fort jag upptäcker att han kissar eller bajsar. Byter blöja ofta så att han inte skall vänja sig vi blöt blöja.

*nästan en vecka gammal: bajsar ca 15ggr per dag. Kissar betydligt mer sällan och oftast på skötbordet Försöker säga kssksskss när han kissar och jag ser det. Erbjudit honom engång och då prickade vi pottan.

*nästan 3 veckor gammal: Vi kör på i lugn takt. ´Rumpan bar när vi är hemma och utan gäster (har varit mycket folk här det senaste). Har lyckats få några kiss i pottan
Börjar erbjuda pottan varje gång jag byter blöja.

*snart 4 veckor: vi prickar första bajset i pottan! Ingen kiss eller bajs i sjalen, men efter att ha bökat en stund i sjalen tog jag upp och då kom det kiss i pottan.

*4 veckor: kissat borta för första gången! Och numera blir det 2-3 kiss eller bajs i pottan per dag.

*1 månad: första promenaden utomhus utan blöja. 40minuter och ingen olycka. Några dagar senare lyckas vi pricka allt bajs i pottan tre dagar i sträck!

*5 veckor:har haft en toppen dag idag och sjalen hjälper helt klart till. bara fyra missar på hela dagen Och då har vi ändå varit på stan och härjat. Framstegen kommer helt klart och både jag och kasper är just nu väldigt nöjda med livet.

*Nästan 6 veckor: en liten förkylning gör att det inte går så bra, prickar bara några enstaka per dag.

*6 veckor: vi har frisknat till och han är mer intresserad av att säga till och jag är mer uppmärksam. Endast ngn enstaka miss under dagen

*7 veckor: vi för anteckningar över när det äts, sovs och kissas och bajsas. Gör detta under tre dagar. Får fram att han kissar ungefär var tjugonde minut. Men när jag sedan pottar honom lika ofta är han inte kissig. Kanske tömmer han blåsan mer då och därför längre mellan gångerna.

*2 månader. EC börjar bli en del av vardagen. Tänker inte längre på att vi gör ngt som inte alla andra gör.

*9 veckor. Vill inte kissa när man erbjuder, men kissar eller bajsar strax efter i byxan.

*10 veckor. Vi har en formsvacka där mamma mår rätt dåligt vilket direkt lett till att ECandet funkat väldigt dåligt.

*11 veckor. Funkar just nu otroligt bra. Han tycker inte om att kissa över handfatet men erbjuder man pottan så är det ok. Endast ca 3 missar per dag! (blöja på natten, men allt nattbajs hamnar i blöjan).
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Om EC