Fler som gillar bokstäver?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Fler som gillar bokstäver?

Inläggav Hemmamamma » ons jan 31, 2007 10:42

Finns det fler här, som lärt sina barn bokstäver tidigt? Det vore roligt att höra lite om hur ni gjort och hur ni tycker det påverkat barnets tal- och språkutveckling.

Att börja tidigt med bokstäver är något jag, som språklärare, gärna förespråkar, inte minst för uttalsträningen. Båda våra flickor började intressera sig för bokstäver mycket tidigt, vilket vi givetvis uppmuntrat.

Vår äldsta flicka hade ”Majas ABC” som favoritbok från sju månaders ålder. Redan vid 18 månaders ålder kunde hon de flesta bokstäverna i alfabetet. Det vill säga; hon kunde känna igen och benämna versalerna samt visste deras inbördes placering i alfabetet. Sa vi A sa hon B, sa vi E sa hon F och så vidare. Den senare övningen praktiserade vi främst – på pottan. Hon ville också gärna att vi skulle rabbla alfabetet tillsammans när hon satt på pottan. (Tilläggas kanske bör att hon vid samma ålder hade ett aktivt ordförråd om över 500 fullt förståeliga ord och utan vidare kunde uttrycka sig i meningar om upp till sex ord.) Hon började också vid 18 månaders ålder att medvetet skriva bokstäver och skriver nu, vid fyra och ett halvt års ålder, ljudenligt stavade ord och meningar. Ja, vi övade på många olika sätt: ABC-pussel, läsa registreringsskyltar på bilar, skriva bokstäver på datorn, peka ut, uttala och ljuda bokstäver från bordstabletter med alfabetet m.m. Vid ett år och tio månader började hon säga vilken bokstav olika ord började på!

Vår yngsta dotter (2 år) började intressera sig för bokstäver vid elva månaders ålder. Hon lärde sig då bokstäverna ROMA, från pappas tröja. Mycket snabbt lärde hon sig att särskilja och benämna dessa fyra bokstäver (även om hon ännu inte uttalar R-ljudet korrekt). Det har dock inte fallit sig så att vi fortsatt träna henne på samma sätt som vi gjorde med hennes storasyster och hon är följaktligen inte heller lika tidig i detta hänseende. Hon fick dock Gudrun Warnqvists ”Monsuns ABC”, (en ABC-bok för de allra yngsta) i julklapp. Hon tycker mycket om denna bok och har snabbt lärt sig allt fler bokstäver.

Våra flickor sitter ju på toaletten nu för tiden, och vi har en ansenlig samling tidskrifter i våra badrum. Dessa tycker flickorna mycket om att sitta och titta i. Vår äldsta har börjat läsa – och vår yngsta identifierar de bokstäver hon känner igen. Så ni ser att detta med toalettbestyr och bokstäver fungerar bra ihop :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Jennifer » ons jan 31, 2007 11:47

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Inspirerande! Jag har inte haft en tanke på att barn kan bli intresserade av bokstäver så tidigt. Vi läser mycket för Arvid varje dag, så vi får se om han blir en bokmal som sina föräldrar :roll: .
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » ons jan 31, 2007 12:10

Dethär tycker jag är ännu ett intressant ämne. Om att erbjuda chansen till tidig inlärning hos våra små.

När jag och Lukas ritar tillsammans gillar han när jag skriver olika namn och gärna hans eget. Jag bokstaverar då tydligt och han får bokstavera med om han tycker det är roligt just då. Har dock inte märkt av alls att han greppat konceptet med bokstäver och deras ega ljud än.
Ett tag trodde han att alla ord där bokstäverna var i olika färger betydde "LUKAS" bara för att jag skrivit hans namn några gånger i olika färger. Han insisterade t.ex på att det stod LUKAS på LÄTTA-paketet (bordsmargarin) :lol:

Färger är ju mer hans grej och det har han otroligt bra koll på, han satt tillochmed hos dagmamman och försökte lära en 2 månader yngre pojke vad färgerna hette en dag :loving:

Räknar gör vi oftare tillsammans med honom, men vi har då inte siffror framför oss utan vi räknar bara. Nu kan han ibland siffrornas följd upp till kanske 8 fast vi har mest inriktat oss på 1-5 än så länge.
Han får inte heller här nått jättegrepp om hur mycket olika siffror är. Han vet att 2 är 2 och kan meddela oss om det är "tåå" eller "måma" (två eller många) av nånting. Många kan även definieras som "tee" (tre) och om han ska räkna nått så är det oftast "tee, tåå, tee, tåå, tee".

Jag tycker inte det spelar nån roll om han lär sig det nu eller inte så länge han tycker det är roligt. Själv fick jag inte chansen att lära mig läsa och räkna föränn storasystern började 1:an (jag var 5 år) så HON lärde sig och sen mig. Men då sög jag åt mig informationen och när jag började 1:an och de andra barnen läste "mor är rar" så läste jag fem-böckerna av Enid Blyton B-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav miriel » fre feb 02, 2007 22:25

jag har haft lite kontakt med en otroligt inspirerande person som heter Ingalill Svanberg. Vi började prata om vad småbarn faktiskt kan, jag pratade EC och hon pratade om just bokstäver och att småbarn faktiskt kan lära sig läsa tidigt.

Här är en länk till hennes hemsida: http://www.tidiglasgladje.se/

kanske några intressanta tips finns där. :-)
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » tor jul 26, 2007 08:14

Jo, det finns ju olika metoder för att lära även mycket små barn att läsa, främst då genom ordbilder. Detta är dock ingenting som jag provat. Vår femåring, som är i full gång med att lära sig läsa, har lärt sig genom att ljuda.

Fördelarna med att leka/lära bokstäver tidigt är många. Exempelvis kan ju även en ettåring som ännu inte lärt sig säga ord som ring och streck, utan svårighet säga O och I. Att koppla ihop symbol och ljud har alltså båda våra flickor enkelt gjort sedan elva månaders ålder. Förutom att denna uttalsträning är mycket värdefull i sig, så stimulerar den ju barnet till fortsatt inlärning av språkljud och ord. När en ettåring pekar ut och namnger olika bokstäver får han eller hon vanligtvis mycket positiv respons och beröm från omgivningen, vilket gör att barnet tycker det är extra roligt.
:vågen:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Re: Fler som gillar bokstäver?

Inläggav krtek » tor jul 26, 2007 09:12

Hemmamamma skrev:Finns det fler här, som lärt sina barn bokstäver tidigt? Det vore roligt att höra lite om hur ni gjort och hur ni tycker det påverkat barnets tal- och språkutveckling.

Vi har medvetet lekt med ord och bokstäver i kriven form sedan tvillingarna var mycket små. Jag har läst en hel del som inspirerat (Ragnhild Söderberg, Glenn Doman, Patricia Oelwein, Sue Buckley), den sistnämnda har i forskning visat att man kan lära barn med Downs syndrom att prata genom att först lära dem läsa!

Med tvillingarna lekte vi mest med ord - inte bokstäver. Ofta har orden haft ordramar runt (http://www.appelklyftig.com/produkter/D ... dramar.htm). Poängen med ramarna är att förstärka ordets form.
Dottern började läsa lite smått på egen hand när hon var 4 år, när hon var dryga 5½ läste hon flytande på svenska och var bland de bästa i sin klass (hon gick amerikansk förskoleklass, kindergarten) på att läsa engelska, ett språk hon inte ens kunde bara 2 månader tidigare!
Sonen, som har Downs syndrom, visade faktiskt att han kände igen en handfull ord redan som tvååring - hans första ord kom nästan ett år senare! Han och jag har de senaste 2-3 åren också lekt med ärtpåsar med bokstäver på. Syftet har egentligen inte varit läsinlärning, utan talträning, men han har naturligtvis lärt sig koppla ihop bokstäverna med dess ljud. Nu håller han på att lära sig ljuda ihop - häromveckan ljudade han ihop NÖT helt själv!

Tvillingarna älskade högläsning från första stund. Jag läste allt möjligt för dem redan som nyfödda.

Lillasyster är fyra år yngre och har blivit mycket mer utsatt för bokstäverna eftersom hennes äldre syskon lekt mer med dem. Lillasyster tyckte inte som högläsning - det gick inte att läsa högt för henne innan hon var dryga 1½ år! Glittriga böcker var tricket.

I barnens rum hänger en bonad med fickor - en för varje bokstav i alfabetet. Där förvarar vi alla småleksaker som man får (t.ex. på McDonald's) - i rätt ficka förståss. Den sydde jag när tvillingarna var små så den har de haft hela tiden. Jag gör ofta små böcker med hjälp av digitalbilder; Lilla Ms jul, Sommarens djurbok eller liknande.

Mitt bästa råd:
Lär INTE ut bokstävernas NAMN! De kan, om man ha otur, störa läsinlärningen. Använd bara bokstvernas ljud.

Mitt bästa tips:
Det finns ett forum BARA för sådana här frågor. Jag har fått massor av bra tips och idéer där:
http://groups.yahoo.com/group/barnlaserochskriver/
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav krtek » tor jul 26, 2007 09:16

SkogsKajsa skrev:Ett tag trodde han att alla ord där bokstäverna var i olika färger betydde "LUKAS" bara för att jag skrivit hans namn några gånger i olika färger. Han insisterade t.ex på att det stod LUKAS på LÄTTA-paketet (bordsmargarin) :lol:

Det där bevisar att han visst börjat greppa bokstäver. Han kopplade ihop Lukas och Lätta (samma begynnelsebokstav). Det är mycket vanligt steg in i läsandets värld. B-)
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » tor jul 26, 2007 14:25

krtek skrev:Mitt bästa råd:
Lär INTE ut bokstävernas NAMN! De kan, om man ha otur, störa läsinlärningen. Använd bara bokstvernas ljud.

Det finns tyvärr många teorier som vill göra gällande att man kan störa barnets läsutveckling om man inte gör på "rätt" sätt. Under vissa perioder har ju exempelvis lågstadielärare velat ha patent på läs- och skrivinlärningen... Samtidigt vet vi ju att många barn lär sina småsyskon att läsa med utmärkt resultat! Var inte rädda för att göra fel! Öva på! Fem myror är fler än fyra elefanter som finns på video och DVD, rekommenderar jag gärna som inspirationskälla och nöje för både stora och små!

Vi valde att lära våra flickor bokstävernas namn först och sedan att ljuda. Det har fungerat utmärkt! Enligt modern läs- och skrivinlärning (som jag fick lära mig när jag läste detta ämne på lärarutbildningen) bör man börja med de små bokstäverna (gemenerna), men det har inte vi gjort! Vi började med de stora bokstäverna (versalerna) och gick sedan över till de små.

Vår femåring började mycket tidigt att skriva: först stora bokstäver, sedan ord och meningar med stora bokstäver och nu skriver hon även med små bokstäver. Hon skriver ljudenligt och när hon kommer till exempelvis "sje-ljud" eller supradentaler (rn, rt, rs, rl, rd) så brukar hon fråga om stavningen. Vi rättar inte stavningen om hon inte ber oss om det, fast om vi inte skulle förstå vad hon skrivit så frågar vi förstås vad som står och kommer på så sätt fram till en korrekt stavning.

Vår yngsta flicka var inte lika tidig som storasyster, men lärde sig alla bokstävernas namn vid två års ålder, från en bok jag gärna vill rekommendera: Monsuns ABC-bok av Gudrun Warnqvist, Gattoförlaget. Den är framtagen speciellt med tanke på de allra yngsta barnen av Gudrun, som själv arbetat som speciallärare.

Nu vid två och ett halvt år har även lillasyster börjat skriva enskilda bokstäver, samt sitt namn för hand (med versaler). Hon tycker också om att skriva korta e-brev på datorn och skriver exempelvis HEJ PAPPA när jag bokstaverar.
Senast redigerad av Hemmamamma tor jul 26, 2007 14:30, redigerad totalt 2 gånger.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » tor jul 26, 2007 14:26

krtek skrev:Mitt bästa tips:
Det finns ett forum BARA för sådana här frågor. Jag har fått massor av bra tips och idéer där:
http://groups.yahoo.com/group/barnlaserochskriver/

Tack för tipset! :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » tor jul 26, 2007 19:17

krtek skrev:
SkogsKajsa skrev:Ett tag trodde han att alla ord där bokstäverna var i olika färger betydde "LUKAS" bara för att jag skrivit hans namn några gånger i olika färger. Han insisterade t.ex på att det stod LUKAS på LÄTTA-paketet (bordsmargarin) :lol:

Det där bevisar att han visst börjat greppa bokstäver. Han kopplade ihop Lukas och Lätta (samma begynnelsebokstav). Det är mycket vanligt steg in i läsandets värld. B-)

:iagree:

Första bokstaven i barnets namn brukar ju också ganska länge vara barnets "egen" bokstav.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav krtek » lör jul 28, 2007 17:26

Hemmamamma skrev:

Det finns tyvärr många teorier som vill göra gällande att man kan störa barnets läsutveckling om man inte gör på "rätt" sätt. Under vissa perioder har ju exempelvis lågstadielärare velat ha patent på läs- och skrivinlärningen... Samtidigt vet vi ju att många barn lär sina småsyskon att läsa med utmärkt resultat!

Man behöver inte alls göra "rätt". Och jag påstod inte att det stör - bara att det KAN störa - jovisst har jag läst det - men jag har också direkta erfarenheter av det (dock inte mina egna barn). Om man tycker att det är fruktansvärt betungande att använda bostävernas ljud istället för namn så är det bara att använda namnen istället. För den absoluta majoriteten av barn har det ju ingen betydelse.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » lör jul 28, 2007 20:13

krtek skrev:
Hemmamamma skrev:

Det finns tyvärr många teorier som vill göra gällande att man kan störa barnets läsutveckling om man inte gör på "rätt" sätt. Under vissa perioder har ju exempelvis lågstadielärare velat ha patent på läs- och skrivinlärningen... Samtidigt vet vi ju att många barn lär sina småsyskon att läsa med utmärkt resultat!

Man behöver inte alls göra "rätt". Och jag påstod inte att det stör - bara att det KAN störa - jovisst har jag läst det - men jag har också direkta erfarenheter av det (dock inte mina egna barn). Om man tycker att det är fruktansvärt betungande att använda bostävernas ljud istället för namn så är det bara att använda namnen istället. För den absoluta majoriteten av barn har det ju ingen betydelse.

Nu valde ju inte vi att börja med bokstävernas namn och sedan lära ut ljudningen, för att vi tyckte att det skulle vara betungande att göra tvärtom, utan helt enkelt för att det fallit sig naturligt för oss.

Vi började ju mycket tidigt med att rabbla alfabetet, och då gör man ju det vanligtvis med bokstävernas namn. Barnen började ju också från elva månaders ålder att fråga "Ä' dä'?" även om bokstäver och då föll det ju sig också naturligt att ge bokstavens namn. Likaså när vi läst ABC-böcker. Det var faktiskt inte förrän vi började läsa på bordsunderlägg med alfabetet som vi, efter att flickorna lärt sig bokstävernas namn, gick över till att även lära dem ljuda. Ditt sätt inte bättre eller sämre än mitt - bara annorlunda! (Och nu talar ju jag om barn som inte har särskilda behov; för de som har det behöver ju en helt annan, mycket strukturerad träning.)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav krtek » sön jul 29, 2007 21:14

Hemmamamma skrev:Nu valde ju inte vi att börja med bokstävernas namn och sedan lära ut ljudningen, för att vi tyckte att det skulle vara betungande att göra tvärtom, utan helt enkelt för att det fallit sig naturligt för oss.
...
(Och nu talar ju jag om barn som inte har särskilda behov; för de som har det behöver ju en helt annan, mycket strukturerad träning.)

Naturligtvis gjorde ni det som föll sig naturligt - det är ju jättebra! Personligen tycker jag om att lära mig mer - se vad andra människor tycker, tror och vet. Vissa saker tar jag åt mig, andra inte. Att lära barnen rabla alfabetet har inte alls känts naturligt för mig - finns ju ingen anledning att lära sig det förren man börjar slå i uppslagsverk, alltså har jag istället känt det naturligt att fokusera på annat.
När mina tvillingar var små kände jag att det var naturligt att a blöja, men sedan dess har jag insett att så inte måste vara fallet och ändrat åsikt. Att ändra åsikt efter att ha tagit till mig råd och nya kunskaper är helt naturligt för mig.

Och när det handlar om barn i behov av särskilt stöd kan jag bara hålla med dig - det tråkiga är ju att man sällan i förväg vet vilka de är. Många här på forumet använder tecken trots att de flesta barn behöver det - men de få som senare kommer att visa sig ha en språkstörning har fått ett gigantiskt förspång, för att inte tala om de i gråzonen som tack vare tidiga tecken aldrig kommer att utveckla någon större språkförsening.
Jag har två flickor som klarar toa utmärkt, den ena hade en liten kort EC-period, men den andra har varit ett riktigt blöjbarn. Trots det vill jag gärna försöka EC på nästa barn. Varför? För att förebygga så att problem inte ska uppstå OM nya bebisen skulle kunnna få problem.
Samma sak gäller läsningen - jag har inte haft en aning om någon av mina barn kommer att utveckla läs- och skrivproblem när jag börjat introducera dem för läsning om så inte är fallet hade jag förmodligen kunnat undanhålla dem bokstäverna till första klass och det hade gått bra ändå (jag själv är ett lysande exempel på det), men OM någon av dem har anlag för problem så känns det bra att förebygga och ge tid.
Det som är bra för barn i behov av särskilt stöd är inte skadligt för andra barn - så länge det är på barnets nivå.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » mån jul 30, 2007 06:44

krtek skrev: Att lära barnen rabla alfabetet har inte alls känts naturligt för mig - finns ju ingen anledning att lära sig det förren man börjar slå i uppslagsverk, alltså har jag istället känt det naturligt att fokusera på annat.

Att rabbla alfabetet visade sig vara en utmärkt pottaktivitet! :vågen: Initialt använde jag faktiskt metoden främst för att locka vår äldsta flicka att sitta kvar en stund på pottan. Det tar ju en stund att rabbla sig igenom alfabetet - och barnet är snart med på vilka bokstäver som finns och hur lång tid rabblandet tar. Om barnet gillar detta, så försöker det inte heller resa sig från pottan förrän man kommit till Ö. Snart blev rabblandet en lek som vår dotter själv initierade, även när hon inte satt på pottan. Hon älskade att rabbla med! Ofta läste vi varannan bokstav - och detta var när hon var runt ett och ett halvt år! Hon tyckte också, vid denna ålder, mycket om att man sa en bokstav, t.ex. E, och så sa hon den efterföljande bokstaven. Hon blev snabbt mycket snabbare på detta än jag själv! Precis som med alla andra lekfulla övningar man kan hitta på med bokstäver, så kommer hon naturligtvis även ha mycket god nytta av denna tidigt inlärda kunskap i framtiden. Idag, vid fem års ålder behöver hon ju inte fundera när hon rabblar alfabetet, bokstavsordningen bara sitter där. Men den största vinsten av att öva bokstävernas namn och/eller ljud tidigt är ju att barnet får en sådan oerhört värdefull uttalsträning! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » mån jul 30, 2007 07:09

krtek skrev:Det som är bra för barn i behov av särskilt stöd är inte skadligt för andra barn - så länge det är på barnets nivå.

Visst är det så att väldigt mycket av den språkträning som tagits fram för barn med särskilda behov, även gynnar normalutvecklade barn, även om det kanske inte gäller allt... (De som läst min tråd "Därför tecknar inte vi" på "Teckensnack", vet min inställning i denna fråga.)

Mitt eget intresse för språkträning av mycket små barn, fick jag redan i de yngre tonåren, då min mamma tränade en utvecklingsstörd liten flicka, i vårt hem, enligt professor Irene Johanssons metodik. (Självklart praktiserade min mamma även det som här kallas "EC-light", med utmärkt resultat.)

Den som på nära håll sett hur effektiv sådan språkträning är, kan nog inte låta bli att fundera över hur effekterna skulle bli om ett normalbegåvat barn skulle få samma träning. Nu har ju jag inte alls tränat mina barn efter någon speciell metod, men det är från denna erfarenhet jag fått inspiration.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Nästa

Återgå till Snicksnack