Får era barn gå?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Inläggav pelikan » ons okt 01, 2008 17:36

Liknar det såna där kaninkoppel, som inte bara är ett halsband? Så här:

Bild
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » ons okt 01, 2008 19:05

en gång har jag sett en mamma med sitt barn i en sån där. o sen på gamla bilder från 50-talet förstås. men ja skulle nog tycka det kändes lite knepigt. men det kanske kan vara bra förstås?!

ja gillar inte heller att se stora barn åka vagn en massa. orkar de kuta runt runt runt i lekparker orkar de i regel gå ganska långa sträckor också, bara de får vänja sig vid det från början (annars kanske motivationen sätter stopp när de utvecklat för stark vilja).

vi har gjort lite olika beroende på situationen. till stan har det dock nästan alltid blivit vagn eftersom man ofta haft en del grejer med sig (bland annat potta) som känts besvärliga att bära på. sen om man ska handla o ändå ska lasta grejer nere under vagnen. men det är absolut så att med min dotter så ser hon vagnen så vill hon åka vagnen. detta har gjort att vi ibland låtit bli att ta vagnen bara för att hon SKA gå istället. (när hon var yngre ville hon bara gå, då brydde hon sig inte ifall vi drog en tom vagn bredvid) men då har vi haft med sjal/sele utifall att hon skulle bli trött o grinig o inte orka gå längre. det har funkat bra, men när ja varit gravid o nu när lillan åker sjal för jämnan bär jag inte storan OCKSÅ, utan nu blir det mycket vagn. dock inte kortare sträckor förutom till affären då, men det beror ju på att vi lastar all mat under vagnen för den orkar jag inte bära i kassar.

kan tillägga att ja har nog också varit blind tidigare o tänkt att barn åker väl vagn för de orkar väl inte gå, ungefär. men det var efter ja hörde en som berättade att hennes sons dagmamma lät småttingarna gå själva in till stan (ganska långt var det) va i lekparken o gå hem o att det var inga problem trots att några av barnen var ca 1,5 år.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav diddeldi » ons okt 01, 2008 20:12

jag tycker inte att det känns speciellt trevligt att ha barn i koppel, då bär jag dem hellre om de inte går åt rätt håll och det är bråttom. är det inte bråttom så kan de ju få gå åt vilket håll de vill ;-)
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav pelikan » ons okt 01, 2008 22:14

Istället för vagn, kan man ha dramaten till varorna. Jag bär ofta i sjal och drar maten. Det är ju mysigare än att bära maten (i ryggsäck) och att dra barnet. Så kärringvagn rekommenderas!
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » tor okt 02, 2008 12:27

diddeldi skrev:jag tycker inte att det känns speciellt trevligt att ha barn i koppel, då bär jag dem hellre om de inte går åt rätt håll och det är bråttom. är det inte bråttom så kan de ju få gå åt vilket håll de vill ;-)

Vi använde promenadselen av säkerhetsskäl; vilket kändes mycket tryggt exempelvis på klippor, i närheten av utegrillar, på vägen, parkeringsplatser, i affärer... Vår äldsta flicka har alltid varit mycket självständig och inte alltid så pigg på att hålla hand och för sådana barn är promenadselen perfekt, eftersom den ger lagom mycket frihet, utan att man behöver ta några risker. Det är inte heller alla som har möjlighet att bära sina barn. Jag hade exempelvis två missfall mellan mina flickor, vilket innebar att jag under några perioder varken fick lyfta eller bära. Då var promenadselen verkligen oumbärlig.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » tor okt 02, 2008 13:27

pelikan skrev:Liknar det såna där kaninkoppel, som inte bara är ett halsband?

Nja... det skulle jag väl inte säga. Det är en vanlig barnsele, med bröstlapp, band över axlarna, knäppning bak på ryggen och så band utifrån dem. På en del barnselar finns det alltså, förutom de korta banden som är till för att säkra barnet i sittvagn eller barnstol, möjlighet att haka på en bandbit till, som man kan ha att hålla i medan barnet går bredvid. Jag har även sett föräldrar ta någon annan tamp (rep) som de fäst i en löstagbar vagnssele utan extraband.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » fre apr 30, 2010 09:12

Ni kan ju tänka er vad jag, som inte begriper hur man kan dra runt på 2-3-åringar, blir förfärad när jag ser barn ända upp i 4-5-årsåldern klämmas ner i sittvagnar och dras runt av vuxna. Jag är absolut inte någon hälsofanatiker, men kan inte förstå hur någon vill utsätta sina barn för något så ohälsosamt som att skjutas fram i sittvagn när de kan - och har behov av att gå själva. :siishah:

Enligt min erfarenhet har ju barn betydligt mer ork än vi vuxna. Orkar jag gå, så kan jag därför vara säker på att också mina barn orkar. Den enda skillnaden är att det generellt sett går långsammare eftersom barnen har kortare ben, även om detta i viss mån också kompenseras av mängden energi som ofta får dessa små ben att gå som små trumpinnar.

Som pedagog förfäras jag ju över huvud taget över synsättet att det idag tycks accepterat att färdas från dörr till dörr i sittvagn eller bil, trots att det finns möjlighet att gå, cykla eller (som i vintras) åka sparkstötting. Vilka värderingar förmedlas på detta sätt till barnen? :hmm:

För mina barn är det en självklarhet att man cyklar, går (eller åker sparkstötting) så långt det är praktiskt möjligt. Sittvagn har ingen av dem behövt åka i efter tvåårsdagen. Vardagsmotionen är så värdefull och att låta den bli en god vana redan från småbarnsben är ju något jag verkligen vill rekommendera. :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav LinnéaMätare » sön maj 02, 2010 19:03

att gå till dagis blir ett äventyr, om det skulle vara vagn, då får ju inte barnet bestämma vad man ska stanna och utforska.
Vi får små äventyr varje dag!
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Föregående

Återgå till Snicksnack