Nemis karriär som handfladdrare ;-)

Hur funkar det i vardagen hemma hos er? Lämna gärna din historia här, lång som kort ;-)

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Nemis karriär som handfladdrare ;-)

Inläggav SkogsKajsa » tis okt 23, 2007 20:00

Jag började för ett tag sen att teckna "mat" och "vatten" åt Nemi, har ännu inte fått nått gensvar men väntar och hoppas.

(fast just nu jobbar hon mer på att härma ordet jag säger...)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: Nemis karriär som handfladdrare ;-)

Inläggav Hemmamamma » mån okt 29, 2007 16:08

SkogsKajsa skrev:Jag började för ett tag sen att teckna "mat" och "vatten" åt Nemi, har ännu inte fått nått gensvar men väntar och hoppas.

(fast just nu jobbar hon mer på att härma ordet jag säger...)

Smart tjej! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » fre dec 07, 2007 15:56

Nu har det satt fart! Nemi tecknar "dricka" i stoooora gester och säger "Ditta" när hon är törstig, myyycket trevligare än när hon skrek och stirrade på glaset! :vågen:

Vi får fortsätta med "mat/äta" nu tror jag för jag blir toookig på "NAAAANAAAANAAAANAAAAAANAAAAAAA IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH!! NAAANAAAAAAANAAAAAA NÄH NÄH NÄH NAAAAAAAAAAH!" vid matbordet :whut:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » lör mar 22, 2008 08:40

Nemi har börjat med en teckenkombination!
Hon kan inte så många tecken men mer och dricka sätter hon ihop!
Talspråket däremot vill hon inte alls, som om hon medvetet väljer bort att tala, kan hon inget tecken så skriker hon och pekar och kan hon teckna så ör hon det och säger nåot randomord. Hon kan lika gärna säga "bappa!" när hon tecknar dricka... :-S
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » lör mar 22, 2008 14:58

Då får ju jag vatten på min kvarn... Människan är av naturen lat och det är självklart mindre anstängande att teckna än att tala. Givetvis är all kommunikativ träning och förmåga av godo - men när det gäller hörande normalutvecklade barn i en hörande och talande miljö, så förordar ju jag att man lägger all energi på talspråket. :blahblah:

Nemi lär ju ha de bästa förutsättningar - Hon som var så tidigt ute med sitt tidiga tal. :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » lör mar 22, 2008 18:40

Hemmamamma skrev:Då får ju jag vatten på min kvarn... Människan är av naturen lat och det är självklart mindre anstängande att teckna än att tala. Givetvis är all kommunikativ träning och förmåga av godo - men när det gäller hörande normalutvecklade barn i en hörande och talande miljö, så förordar ju jag att man lägger all energi på talspråket. :blahblah:

Nemi lär ju ha de bästa förutsättningar - Hon som var så tidigt ute med sitt tidiga tal. :tumup:

Jo, fast jag tror inte hon latar sej med tecken för honbörjade med random ord och ljud till saker innan hon la till tecken som man kunde förstå.
Funderar på om hon kanske är ett sånt barn som väntar med att prata till hon kan det bättre?
Har erfarenhet av flera såna barn som tiger tills de talar nästan rent.

Och så har vi inte tecken för allt, t.ex "tutte" kallar hon "tôôttôô" typ, inte helt olikt "dôttaah" som hon ibland kallar "dricka". En morron när hon var nyvaken däremot sa hon "tutte" med korrekt uttal, när hon vaknat till var det dock sämre uttal igen.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till tECken-berättelser